احتمال بارداری هنگام مصرف قرص های پیشگیری چقدر است؟
 شاید پیشگیری از بارداری تنها دلیل مصرف قرص نباشد ولی دلیل اصلی آن است و زمانی که در حال مصرف قرص پیشگیری هستید انتظار باردار شدن ندارید

آیا با وجود مصرف قرص های پیشگیری  احتمال بارداری وجود دارد؟

شاید پیشگیری از بارداری تنها دلیل مصرف قرص نباشد ولی دلیل اصلی آن است و زمانی که در حال مصرف قرص پیشگیری هستید انتظار باردار شدن ندارید.

ولی اگر نمی دانید باید به شما بگوییم که بر اساس گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی در آمریکا، روش های ضد بارداری خوراکی 100 درصد موثر نیستند و حود 5 تا 9 نفر از هر 100 زنی که قرص مصرف می کنند، باردار می شوند.

بیشتر بدانید : خرافات رایج درباره بارداری

البته نیازی به ترسیدن نیست چون احتمال بارداری با این روش بسیار کم و در حدود 5 تا 9 درصد است بنابراین بهتر است احتیاط کنید.

البته احتمال بارداری در این روش کاملا به نحوه استفاده شما از قرص دارد. اگر هر روز در زمان مشخص و بدون اشتباه قرص پیشگیری از بارداری را مصرف کنید تاثیر قرص در پیشگیری از بارداری 99 درصد خواهد بود ولی از آن جا که ما انسان ها گاهی دچار فراموشی می شویم ممکن است هر از گاهی مصرف قرص را فراموش کنیم.

مثلا اگر در طول ماه 1 یا دو روز مصرف قرصتان را فراموش کنید یا حتی برای برخی قرص ها تاخیر 3 ساعتی داشته باشید تاثیر گذاری قرص را تا 91 درصد کاهش می دهید.

قرص پیشگیری از بارداری

نوع دارویی که استفاده می کنید هم مهم است. قرص های ترکیبی که حاوی استروژن و پروژسترون هستند کمی موثرتر از قرص های پروژسترونی که نسبت به زمان دقیق مصرف بسیار حساسند، هستند.

قرص های پروژسترونی باعث غلیظ شدن مخاط دهانه رحم ونازک شدن دیواره رحم می شوند که جلوی رسیدن اسپرم به تخمک را می گیرد ولی غلظت مخاط دهانه رحم حتی با یک ساعت دیر شدن زمان مصرف قرص می تواند کاهش پیدا کند بنابراین توصیه می شود اگر در مصرف قرصتان تاخیرحتی به اندازه 3 ساعت ایجاد شد از یک روش پیشگیری پشتیبان مثل کاندوم استفاده کنید.

از سوی دیگر قرص های ترکیبی علاوه بر غلیظ کردن ترشحات دهانه رحم و نازک کردن دیواره رحم، تخمک گذاری را متوقف به می کنند به همین دلیل است که یک هفته از قرص های غیر فعال استفاده می کنید. قرص های ترکیبی اثر ماندگاری بیشتری دارند.

برای جبران فراموشی یا تاخیر مصرف قرص پیشگیری از بارداری چه کنیم

اگر مصرف قرص های ترکیبی را فراموش کردید باید به محض یادآوری آن را مصرف کنید یا اگر نزدیک به زمان مصرف قرص بعدی هستید 2 عدد قرص را همزمان مصرف نمایید.

برای قرص های پروژسترونی در صرت فراموش کردن باید به محض یادآوری قرصتان را مصرف کنید ولی نمی توانید 2 عدد قرص را همزمان بخورید و به جای آن باید به مدت 2 روز از یک روش کنترل بارداری دیگر به عنوان پشتیبان استفاده کنید.

بیشتر بدانید : پیشگیری از بارداری ناباروری می‌آورد؟!

بیشتر بدانید : مصرف قرص های ضد بارداری برای دخترهای مجرد خطرناک است؟

بیشتر بدانید : روشهای موقتی برای پیشگیری از حاملگی



تهیه و ترجمه گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ