عوارض پیشگیری از بارداری با آی یو دی IUD مسی
شایع ترین عارضه جانبی استفاده از آی یو دی IUD که اغلب زنان آن را نادیده می گیرند این است که زمان و مقدار خونریزی قاعدگی افزایش پیدا می کند و بیش از دو سوم زنان در اولین سال جایگذاری آی یو دی از خونریزی شدید شکایت دارند.

عوارض آی یودی IUD مسی برای پیشگیری از بارداری که هر زنی باید بدانند

هنگامی که صحبت از پیشگیری از بارداری می شود هیچ روشی ساده تر از آی یو  دی نینست.

به محض این که ای یو دی IUD کوچک با پوشش مسی داخل رحمتان جایگزازی می شود کار تمام است و تا 10 سال می توانید بدون مشکل زندگی کنید و فقط هر از گاهی باید نخ آن را چک کنید.

درصد موفقیت آی یودی بسیار بالا و 99 درصد است و به راحتی می توان با در آوردن آن اقدام به بارداری نمود. آی یو دی بدون هورمون بوده و وجود مس در آن منجر به پاسخ التهابی در بدن می شود که اسپرم را از رحم دور نگه می دارد و برای افرادی که نمی توانند از سایر گزینه ها استفاده کنند کاملا مناسب است.

ولی باید توجه داشته باشید که استفاده از هر وسیله ای می تواند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد که باید از آن مطلع باشید.


پریودهای طولانی تر و سنگین تر

شایع ترین عارضه جانبی استفاده از آی یو دی IUD که اغلب زنان آن را نادیده می گیرند این است که زمان و مقدار خونریزی قاعدگی افزایش پیدا می کند و بیش از دو سوم زنان در اولین سال جایگذاری آی یو دی از خونریزی شدید شکایت دارند.

اگر خونریزی قاعدگی شما سبک بوده ممکن است فقط نیاز به بزرگ تر کرد سایز تامپون یا پد بهداشتی داشته باشید در غیر اینصورت افزایش خونریزی قاعدگی تبدیل به کابوسی برای شما خواهد شد اگر با چنین مشکلی روبرو شدید بهتر است از سایر روش های پیشگیری از بارداری مثل قرص استفاده کنید.


لکه بینی همیشگی

استفاده از آی یودی IUD ممکن است باعث ایجاد لکه بینی همیشگی شود که بستگی به میزان پاسخ التهابی بدنتان به مس آی یو دی دارد. برای برخی از زنان بسیار کم بوده و می توانند آن را نادیده بگیرند ولی برخی دیگر ممکن است حس کنند که پریودشان هرگز تمام نمی شود که مسلما برایشان مشکل ساز خواهد بود.


واژن بوی ماهی می گیرد

اگر چه این مشکل نادر است ولی یکی از عوارض استفاده از IUD خطر عفونت واژینوز باکتریایی است که باعث ایجاد بوی ماهی می شود. که می تواند همراه با ترشحات رنگی و درد لگن باشد که اگر این عفونت درمان نشود منجر به اختلال التهاب لگنی خواهد شد و میتواند روی باروری تاثیر بگذارد.. خوشبختانه درمان آن آسان است و می توانید با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک مشکلتان را حل کنید.


گرفتگی های دردناک

آی یو دی در رحم

گرفتگی یکی از عواض جانبی معمول استفاده از آی یو دی است که ممکن است در مواردی طولانی شود. بر اساس مطالعات حدود 15 درصد زنان هنگام استفاده از این وسیله ، درد و گرفتگی شدیدی تجربه می کنند.


احساس ضعف و سرگیجه

قاعدگی های شدید گاهی اوقات با عوارض جانبی خاص مثل کم خونی همراه هستند. اساسا هر چه بیشتر خونریزی داشته باشید آهن بیشتری از دست می دهید که منجر به کم شدن خون، خستگی، رنگ پریدگی، ضعف، سرگیجه و درد در قفسه سینه خواهد شد.


علایم آنفولانزا

بیماری التهابی لگن نوع دیگر از عفونت است که می تواند توسط آی یو دی ایجاد شود و علایم آن شبیه آنفولانزاست مثل تب و لرز همراه با درد، گرفتگی شدید، خونریزی زیاد به خصوص در یک ماهه اول قرار گرفتن این وسیله در رحم. این مشکل بسیار نادر است ولی باید قبل از این که به طور دائمی به سیستم تناسلی شما آسیب برساند درمانش کنید.


افتادن آی یو دی IUD در دستشویی

این مشکل رایج نینست ولی احتمال جا به جا شدن آی یودی از محلی که جایگذاری شده یا بیرون آمدن آن از رحم وجود دارد. در هر دو مورد دیگر توانایی پیشگیری از بارداری را نخواهد داشت و باید به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید : کدام یک بهتر است : آی- یو-دی یا قرص؟

بیشتر بدانید : IUD یک روش جلوگیری از بارداری

بیشتر بدانید : از سرطان دهانه رحم با آی یو دی پیشگیری کنید



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ