درمان کبد چرب در خانم ها با شیر دادن به نوزاد
 شیردهی  به نوزاد مزایای زیادی دارد و همیشه توصیه می شود مادران نوزادان شان را با شیر خود تغذیه کنند که اخیرا دانشمندان دریافته اند علاوه بر مزیت هایی که شیردهی برای نوزاد دارد، برای مادر هم منافع زیادی دارد

شیردهی به نوزاد و درمان کبد چرب

 آیا شما جز گروه خانم‌هایی هستید که نوزادتان را از شیر خود تغذیه کرده و قصد دارید این نوع تغذیه نوزاد را ادامه دهید؟ نتایج پژوهش‌های جدید متخصصان نشان می‌دهد این عمل نه‌تنها برای نوزادتان مزایا و فواید بی‌شماری دارد، بلکه کبد شما را نیز در شرایط سلامت نگه می‌دارد.

شیردهی طبیعی و مزایای بی‌شمار آن در بسیاری از مطالعات پیشین به اثبات رسیده و نتایج مطالعات و تجزیه‌وتحلیل‌های جدید نشان می‌دهد شیردهی طبیعی مادران به نوزادانشان برای آن‌ها مزایای زیادی در سلامت کبد داشته و از بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی، پیشگیری می‌کند.

بر اساس این پژوهش‌ها، تداوم تغذیه نوزاد با شیر مادر به مدت‌زمان بیش از شش ماه، می‌تواند یک درمان ایدئال برای بیماری کبد چرب غیرالکلی بوده و از بروز این بیماری پیشگیری می‌کند. به گفته پژوهشگران، مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند تا سال‌های طولانی در برابر ابتلا به کبد چرب غیرالکلی مصون شده و شانس بروز این بیماری در آن‌ها بسیار کم می‌شود.

این مطالعات توسط تیمی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا – دانشکده پزشکی سن دیگو انجام‌ شده و بر این اساس اعلام شد که راه‌حل درمانی مشخصی برای بیماری‌های کبدی ناشی از سبک و نوع زندگی وجود نداشته و در این میان، شیردهی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای زنان مبتلابه کبد چرب محسوب شود.

ویرال آجمرا (Veeral Ajmera) از اعضای این گروه تحقیقاتی درباره موضوع فوق اعلام کرد: شیردهی طبیعی و مزایای بی‌شمار آن در بسیاری از مطالعات پیشین به اثبات رسیده و نتایج مطالعات و تجزیه‌وتحلیل‌های جدید نشان می‌دهد شیردهی طبیعی مادران به نوزادانشان برای آن‌ها مزایای زیادی در سلامت کبد داشته و از بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی، پیشگیری می‌کند.

گفتنی است این موضوع در برخی کشورها مانند ایران بسیار بااهمیت است زیرا نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از مردم ایران دچار عارضه کبد چرب غیرالکلی هستند و این بیماری غیر واگیردار می‌تواند باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در حوزه بهداشت و پزشکی شود. این عارضه می‌تواند در کودکان و افراد لاغر نیز به وجود آید.

کشف تأثیر شیردهی طبیعی در مادران بر پیشگیری از کبد چرب غیرالکلی بسیار مهم است زیرا مطالعات و اطلاعات منتشرشده از سوی یکی از پژوهشگران مرکز مطالعات بیماری‌های داخلی و کبد دانشگاه تهران نشان می‌دهد، شیوع بیماری کبدی چرب غیرالکلی در میان زنان نسبت به مردان بالاتر است.

شیردهی

باید توجه داشت که اگرچه کبد چرب غیرالکلی معمولاً با چاقی، اضافه‌وزن و دریافت کالری اضافی در رژیم غذایی روزانه مرتبط است اما افراد لاغر هم می‌توانند دچار این بیماری شوند. متأسفانه در حال حاضر حدود ۳۰ درصد مردم ایران دچار بیماری کبد چرب غیرالکلی هستند که از آن میان ۱۰ تا ۲۰ درصد این افراد دارای وزن معمولی و استاندارد هستند.

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یک بیماری به‌طور فزاینده‌ای رایج در بین افراد مبتلابه چاقی، دیابت نوع ۲ و فشارخون بالا است. بیماری کبد چرب غیرالکلی یک عامل خطر مستقل برای آترواسکلروز یا ساختن چربی، کلسترول و سایر مواد در و بر روی دیواره شریان‌ها است که ممکن است به بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) و مرگ‌ومیر مرتبط با آن منجر شود.

شواهد همچنین نشان می‌دهد که کبد چرب و ملتهب نشان‌گر چندین عامل پیش التهابی انعقاد خون است. این امر، احتمال وجود ارتباط بین بیماری کبد چرب غیرالکلی و مرگ‌ومیر قلبی عروقی را بالا می‌برد.

کبد چرب غیرالکلی به‌طور مستقل از عوامل خطر قلبی عروقی در بیماران مبتلابه مشکلات سلامتی سندرم متابولیک مانند دیابت؛ موجب افزایش خطر سکته در بیماران خواهد شد.

در بیماران مبتلابه کبد چرب احتمال ابتلا به پلاک و درنتیجه ضخامت عروق خونی در درازمدت بیشتر است. بیماری کبد چرب در ابتدا، وقوع پلاک کاروتید را بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، دیابت نوع ۲، مصرف تنباکو و سایر عوامل خطر بیماری‌های قلبی، پیش‌بینی می‌کند. به پیشنهاد محققان، نظارت دقیق بر بیماری‌های قلبی عروقی در هنگام مدیریت بیماری کبد چرب غیرالکلی بسیار مهم است.


بیشتر بدانید : موثرترین راه درمان کبد چرب

 بیشتر بدانید : علائم کبد چرب را بشناسید

بیشتر بدانید : توصیه‌های لازم جهت دوران شیردهی

بیشتر بدانید : تغذیه صحیح در دوران شیردهی

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir