مواد غذایی که عامل ناباروری زنان می شوند
مطالعات نشان داده است مصرف برخی غذاها و نیز نوع بسته بندی و فرآوری آنها بر سلامت زنان به ویژه در بحث نازایی و یائسگی زودرس اثرگذار است

مواد غذایی که زنان را نابارور می کنند

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، نسبت به عوارض آسیب زای مصرف برخی موادغذایی بر سلامت زنان هشدار داد.

 کامران باقری لنکرانی، گفت: مطالعات نشان داده است مصرف برخی غذاها و نیز نوع بسته بندی و فرآوری آنها بر سلامت زنان به ویژه در بحث نازایی و یائسگی زودرس اثرگذار است و در هفتمین سمینار بین المللی سلامت زنان، توجه ویژه ای نسبت به آسیب هایی که غذا و مواد غذایی بر سلامت زنان تحمیل می کند، خواهیم داشت.

 به عنوان مثال باید از مصرف پلاستیک ها در بسته بندی غذاها اشاره کنیم. در حال حاضر اغلب مردم ، فقط عوارض پلاستیک ها بر محیط زیست را برجسته می بینند، این درحالی است که نقش آنها در بیماری های غیر واگیر بسیار جدی است و باید در این رابطه اطلاع رسانی شود.

به گفته لنکرانی، برخی گزارش ها حاکی از افزایش موارد نازایی است که این موضوع را می توان با توجه به نوع غذا، شکل بسته بندی و نگهداری آنها دنبال کرد.

نوزاد و مادر

نحوه آماده سازی غذا نیز از موضوعات مهمی است که آگاهی دادن در مورد آن می تواند زمینه ساز سلامت زنان و خانواده ها شود. به عنوان مثال، در رابطه با تهیه و مصرف شورها که مصرف آن در سفره ایرانی ها معمول شده، باید تلاش شود که فرهنگ تولید آن به گونه ای شود که ۲ درصد نمک جایگزین ۴ درصد نمک شود.

یکی دیگر از مهم ترین موضوعاتی که در رابطه با سلامت زنان مطرح است، بحث باورهای نادرست در حوزه سلامت است که متاسفانه آسیب های شدیدی را بر زنان و دختران جوان تحمیل کرده است.

 در واقع زنان به دلیل توجهی که به مباحث زیبایی، لاغری، تناسب اندام دارند، ناخواسته قربانی اهداف اقتصادی بنگاه های داخلی و خارجی می شوند.

 برخی از این موارد را می توان در باشگاه های ورزشی و سالن های آرایش مشاهده کرد که زنان به امید تامین و بهبود سلامت خود، به سمت تغذیه نادرست یا مصرف غیر منطقی برخی مکمل ها یا دخانیات سوق داده می شوند.


بیشتر بدانید : 10 عاملی که موجب ناباروری در مردان میشود

بیشتر بدانید : 5 عامل ناباروری در زنان

بیشتر بدانید : مهمترین علل ناباروری در مردان و زنان ایرانی را بدانید



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : mehrnews.com