13 خوراکی ای که زنان نباید مصرف کنند
برخی از این خوراکی ها ترشح هورمون ها را مختل می کنند و بری دیگر احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهند و اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید یا به کودکتان شیر می دهید دقت به این لیست برای شما اهمیت زیادی پیدا می کند

13 خوراکی ای که زنان در شرایط خاص نباید مصرف کنند

به طور کلی چیزی به نام غذای خوب یا بد وجود ندارد، مصرف هر چیزی در حد اعتدال می تواند مفید باشد ولی برخی خوراکی ها برای سلامت شما بیشتر ضرر دارند و باید در برخی موارد از مصرف آن ها به هر قیمتی اجتناب شود. زنانی که به دنبال تعادل هورمونی یا به فکر درمان بیماری های مزمن خود هستند بیشتر باید به این موارد دقت کنند.

برخی از این خوراکی ها ترشح هورمون ها را مختل می کنند و بری دیگر احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهند و اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید یا به کودکتان شیر می دهید دقت به این لیست برای شما اهمیت زیادی پیدا می کند. برخی از این خوراکی ها باروری شما را با مشکل روبرو می کند و برخی شما را در معرض خطر افزایش وزن و بیماری های قلبی قرار می دهند.


اگر قصد بارداری دارید این خوراکی های را نخورید

مادر و نوزاد

اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید چه 5 ماه باشد چه 5 سال باید اطمینان حاصل کنید که از این خوراکی ها دور بمانید

بیشتر بدانید : لیست ممنوعه غذایی زنان باردار


الکل

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله اپیدمیولوژی ، زنانی که روزانه حداقل یک بار نوشیدنی الکی مصرف می کنند احتمال ناباروری در آن ها 50 درصد افزایش پیدا می کند.


گوشت قرمز

اگر مصرف گوشت قرمزی بخشی همیشگی در رژیم غذایی شما باشد تاثیر منفی روی توانایی شما برای باردار شدن می گذارد. محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد دریافتند زنان که پروتئین حیوانی بیشتری مصرف می کنند احتمال ناباروریشان 39 درصد افزایش پیدا می کند. همین تحقیق نشان داد زنانی که پروتئین گیاهی بیشتری مصرف می کنند خیلی راحت تر باردار می شوند.


شمشیر ماهی

سازمان غذا و داروی آمریکا شمشیرماهی را در لیست ممنوعه برای زنان باردار، مادران شیرده و زنانی که قصد بارداری دارند، قرار داده است. شمشیر ماهی بعد از کاشی ماهی Tilefish بالاترین سطح جیوه را دارد که می تواند تاثیر منفی بر سیستم مغز و عصبی کودک شما بگذارد. ماهی هایی که سطح جیوه پایین تری دارند و می توانید به مقدار کم از آن ها در این دوران استفاده کنید عبارتند از گربه ماهی، سفره ماهی، سالمون ، قزل آلا.


ماست بدون چربی

ماست های بدون چربی به خصوص ماست های طعم دار قند بسیار بالایی دارند که می تواند سطح قند خون و انسولین را افزایش دهد که روی توانایی شما در باردار شدن تاثیر می گذارد. بر اساس مطالعه ای که در مجله Human Reproduction منتشر شده بود، زنانی که لبنیات کم چرب مصرف می کنند 85 درصد بیشتر در معرض ناباروری تخمک گذاری بودند.  بهتر است از ماست با چربی کامل به همراه میوه های خشک و آجیل مصرف کنید.


اگر قصد کاهش وزن دارید این خوراکی ها را نخورید

کاهش وزن

کاهش وزن برای زنان با وجود عدم تعادل هورمونی و اختلالات متابولیکی بسیار مشکل خواهد بود. به شما می گوییم برای رفع این مشکلات باید از چه خوراکی هایی اجتناب کنید تا کاهش وزن موفقی داشته باشید.

بیشتر بدانید : بهترین غذا های کاهش دهنده وزن، لیست کامل


نان  سفید

شاید فکر کنید مصرف نان سفید بهتر از نان شیرین است ولی هر دو کربوهیدرات تصفیه شده هستند که تمام فیبرشان گرفته شده است بنابراین به سرعت قند خون شما را افزایش داده و باعث افزایش ترشح انسولین می شوند. این موضوع به خصوص برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار مهم است.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان  پلی کیستیک به احتمال زیاد مقاومت به انسولین دارند که منجر به افزایش قند خون و افزایش وزنشان می شود به خصوص در ناحیه لگن و زیر شکم و اثر دیگر افزایش قند خون در زنان به گفته دانشگاه هاروارد، مهار تخمک گذاری است.

سعی کنید از نان غلات کامل استفاده کنید و هر گونه کربوهیدرات تصفیه شده را کنار بگذارید و کربوهیدرات کامل را در کنار پروتئین مصرف کنید. فیبر و پروتئین در کنار هم به  تثبیت قند خون و کاهش سطح انسولین در بدن کمک می کنند.


نوشابه رژیمی

اگر فکر می کنید که نوشابه های رژیمی یک راه عالی برای کاهش کالری دریافتی و کاهش وزن هستند بهتر است دوباره فکر کنید. مسلما نوشابه های رژیمی کالری کمی داشته و حاوی قند نیستند ولی مواد شیمیایی و افزودنی های خطرناکی به آن ها اضافه می شود. مطالعه مننتشر شده در مجله انجمن جراحی آمریکا نشان داده است افردی که به طور منظم نوشیدنی رژیمی مصرف می کنند در یک دوره 9 ساله مقدار چربی شکمشان 3 برابر بیشتر از دیگران است.


آبمیوه

مردم می گویند آبمیوه طبیعی سالم است و سرشار از ویتامین و مواد معدنی مهم ولی باید بدانید که مقدار قند موجود در آبمویه بسیار زیاد است. از آنجا که بیماری های قلبی عامل مرگ یک چهارم زنان است باید از مصرف این بمب های قندی اجتناب کنید. هر نوع قند ، گلوکز، فروکتوز باعث ایجاد التهاب در بدن شده و التهاب عامل اصلی بیماری های قلبی است. قند مایع موجود در آبمیوه خیلی سریعتر قند خون را بالا برده و ترشح انسولین را افزایش داده و باعث افزایش وزن می شود.

به جای آبمیوه، میوه کامل را جایگزین کنید تا فیبر همراه آن جلوی افزایش قند خونتان را بگیرد.


برای سلامت بهتر قلب از مصرف این خوراکی ها اجتناب کنید

درد قفسه سینه

بیماری های قلبی قاتل شماره 1 زنان است بنابراین باید از سلامت قلب خود مراقبت کنید.

بیشتر بدانید : بهترین غذاهایی که از قلب محافظت می کنند


شیرینی ها

نه تنها قند عامل اصلی بیماری قلبی است بلکه چربی های ترانس موجود در شیرینی ها هم جزو لیست ممنوعه برای سلامت قلب است. اغلب شیرینی ها با روغن هیدروژنه تولید می شوند که حتی مقدار کمی از ان هم به سلامت قلب شما آسیب می رساند.


قهوه با خامه

یکی دیگر از منایع اصلی چربی هی ترانس خامه قهوه غیرلبنی است که در اغلب آن ها روغن های هیدروژنه حاوی اسید چرب ترانس وجوددارد. حتی مقدار کمی چربی ترانس فراوری شده می تواند برای قلب شما مضر باشد. اگر به دنبال شیرهای غیرلبنی هستید بهتر است از شیربادام و شیر نارگیل استفاده کنید که طبیعی و بدون مواد افزودنی باشند.


مارگارین

جایگزین های کره مانند مارگارین اغلب با روغن هیدروژنه ساخته می شوند که یکی از منابع اصلی چربی ترانس است. این نوع چربی نه تنها با بیماری های قلبی در ارتتباط است بلکه پیری پوست را تسریع می کد. چربی ترانس باعث می شد پوست به اشعه ماورا بنفش حساس شود و چین و چروک های پوست عمیق تر شوند. جایگزین های سالم کره می تواند روغن زیتون یا کره بادام زمینی باشد.


برای سلامت عمومی بهتر از مصرف این خوراکی ها اجتناب کنید

سلامت عمومی بدن

از پوکی استخوان گرفته تا باروری ، این خوراکی ها می تواند به طور خاص تاثیر منفی بر سلامت زنان داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که از آن ها دور می مانید.

بیشتر بدانید : مواد غذایی فوق العاده مفید برای بدن را می شناسید؟


قهوه اکسترا لارج

قهوه در حالت کلی یک نوشیدنی سالم است ولی مصرف بیش از حد آن چیز خوبی نیست. یک فرد بزرگسال می تواند با خیال راحت 400 میلی گرم در روز کافئین مصرف کند که معادل چهار فنجان 220 میلی لیتری است. اما نوشیدن بیش از حد قهوه باعث دفع کلسیم میشود که در طول زمان منجر به پوکی استخوان خواهد شد. زنان بیشتر در معرض پوکی استخوان هستد و 80 درصد افراد مبتلا را تشکیل می دهند بنابراین سعی کنید روزانه بیشتر از یکی دو فنجان قهوه مصرف نکنید.


شیر بدون چربی

شیر اغلب با ویتامین D غنی می شود که می تواند به کاهش وزن و مقابله با افسردگی و پیشگیری از پوکی استخوان کمک کنید. ولی ویتامین D محلول در چربی است و در صورتی که با شیر بدون چربی مصرف شود در بدن جذب نخواهد شد. این مساله با ناباروری هم مرتبط است بنابراین مصرف شیر کامل گزینه ای سالم تر برای زنان است.


کنسرو سبزیجات

سبزیجات کنسرو شده معمولا حاوی مواد شیمیایی صنعتی بیسفنول آ bisphenol A یا به اختصار BPA هستند که در تولید ظروف نگهداری غذاها و نوشیدنی ها وجود دارد. مطالعه منتشر شده در دانشگاه ایلینوی نشان داده که BPA روی عملکرد سلول های مغز اثرگذاشته و توسعه سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد.

BPA به خصوص برای زنان ضرر بیشتری دارد و در تولید هورمون استرادیول که یک هورمون جنسی مهم برای تولید مثل است ، تداخل ایجاد می کند و جلوی تخمک گذاری را می گیرد.

BPA در انواع پلاستیک هم وجود دارد. موقع خرید به برچسب BPA-free محصولات دقت کنید.



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ