چرا سکته قلبی در زنان بیشتر است و برای پیشگیری چه باید کرد
تحقیقات نشان میدهد که پزشکان و متخصیصین مراقبت های اولیه بیماری های قلبی زنان را در مراحل اولیه تشخیص نمیدهند که خود باعث پیشرفته شدن مشکلات قلبی عروقی در زنان می شود

علت سکته قلبی بیشتر در زنان چیست و برای پیشگیری چه کنیم

زنان باید بدانند که 80 درصد بیماری های قلبی قابل پیشگیری هستند و نیاز به مراقبت دارند.

بیماریهای قلبی عروقی Cardiovascular disease یا به اختصار CVD ، یکی از علل مرگ در زنان و مردان است. آمار انجمن قلب آمریکا AHA نشان می دهد که در هر دقیقه یک زن در اثر بیماری قلبی از دنبا می رود. حدود 44 میلیون زن آمریکایی مبتلا به بیماری قلبی هستند و 90 درصد آن ها یک یا چند عامل خطر دارند.

بیشتر بدانید : سکته یا حمله قلبی در چه ساعاتی بیشتر رخ می‌دهد؟ چرا؟


خبر خوب این است که  از 80 درصد حملات قلبی را می تواند با تغییر سبک زندگی ، پیشگیری کرد ولی هنگامی که حملات قلبی رخ می دهد، زنان کمتر از مردان اولین حمله قلبی را پشت سر می گذارند. البته علایم بیماری قلبی در زنان متفاوت از مردان است و حتی برخی از پزشکان گاهی  در تشخیص آن دچار اشتباه می شوند.

تا قبل از سال 1987، مردان بیشتر از زنان در اثر بیماری های قلبی از دنیا می رفتندودلایل آن تفاوت در جنسیت ، فرایندهای زیستی بدن و عادت های بهداشتی بود. با گذشت  زمان تا سال 2017 ابتلای زنان و مردان به بیماری قلبی به یک اندازه رشید.

در سال 1980 و همزمان با ورود زنان به نیروی کار ، مرگ و میر آن ها در اثر بیماری های قلبی افزایش پیدا کرده و به اندازه مردان رسید. زنان با وجودی که نقش سنتی شان در خانه تغییر نکرده بود باید فشار انجام کار بیرون از خانه را هم تحمل می کردند.

به گفته دکتر سوزان استنبام Suzanne Steinbaum، مدیر پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی در موسسه مونت سینا در نیویورک، زنان در عصر جدید تحت فشار و چالش های بیشتری قرار گرفته اند و کمتر به نیازهای خودشان توجه می کنند.

تحقیقات نشان میدهد که پزشکان و متخصیصین مراقبت های اولیه بیماری های قلبی زنان را در مراحل اولیه تشخیص نمیدهند که خود باعث پیشرفته شدن مشکلات قلبی عروقی در زنان می شود. اغلب تحقیقات و نو آوری ها در زمینه بیماری های قلبی برای مردان بوده است و زنان از آن بی نصیب بوده اند.

اغلب تحقیقاتی که حدود سال 1980 در مورد بیماری های قلبی عروقی انجام شد روی گروه مردان بود و بنابراین نمی تواند اطلاعات آن را به زنان تعمیم داد. به علاوه بسیاری از مطالعات افرادی را می خواهند که مشکلات پزشکی و علایم دیگری به جز بیماری قلبی نداشته باشند که در این میان زنان اغلب با مشکلات دیگر همراه بودند. همزمان شیوع بیماری سرطان سینه در زنان در اولویت قرار گرفت و سایر مشکلات را تحت الشعاع قرار داد.

در حال حاضر از هر 3 زنی که از دنیا می روند یکی از آن ها به دلیل بیماری قلبی است در حالی که از هر 30 مورد مرگ زنان 1 مورد به دلیل سرطان سینه است. با این حال فقط 13 درصد زنان مراقبت های لازم برای پیشگیری از بیماری های قلبی را انجام می دهد.

تشخیص بیمار در مراحل اولیه و آگاهی از آن به درمان بهتر و پیشگیری از افزایش آن کمک شایانی می کند.

زنان باید بدانند با کنترل برخی موارد می توانند ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند.

برای شروع مثل همه توصیه های سلامت دیگر سیگار کشیدن را کنار بگذارید. حتی کشیدن یک عدد سیگار در روز خطر ابتلا به حمله قلبی را دو برابر می کند و حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم باعث افزایش خطر بیماری های قلبی میشود.

ورزش شدید مانند پیاده روی سریع روزانه نیم ساعت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی مثل بالا رفتن از پله ها به جای استفاده از آسانسور و راه رفتن به جای رانندگی.

رژیم غذایی سالم حاوی غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل، چربی های سالم و ماهی های چرب جزو عوامل کاهش خطر هستند.

مصرف خوراکی ها با شکر تصفیه شده باید محدود شود.

مصرف خوراکی های فراوری شده و چربی های ترانس باید قطع شود.

کاهش استرس با ورزش

خواب مناسب

تکنیک های آرامش و مراقبه هم به شما کمک می کنند.


خود مراقبتی برای پیشگیری از بیماری های قلبی

سکته قبی در زنان

زنان هم مانند مردان باید فشارخون و میزان کلسترول خود را کنترل کنند و سابقه بیماری خانوادگی خود را بشناسند.

زنان باردار دارای متغیرهای دیگری هستند که باید در نظر گرفت، عوارض حاملی مانند فشارخون بالا یک زن باردار را در معرض بیماری های قلبی قرار می دهد.

زایمان زودرس یا سندرم تخدام پلی کیستیک که با عدم تعادل هورمونی همراه استهم از جمله عوامل خطرساز برای بیماری قلبی هستند.

زمان اولین قاعدگی هم در زمینه بیماریهای قلبی نقش دارد. زنانی که قبل از 10 سالگی یا بعد از 17 سالگی اولین قاعدگی خود را تجربه کرده اند بیشتر در معرض خطر هستند.

همین امر برای زنانی که در اوایل یائسگی قرار دارند هم صدق می کند.

با این که بیماری های قلبی در هر سنی ممکن است رخ دهد ولی در زنان یائسه افزایش پیدا می کند بنابراین زنانی که زودتر یائسه می شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود بیماری های قلبی در زنان بیشتر باشد کوچک تر بودن قلب زنان و شریان ها نسبت به مردان ناست. بیماری های قلبی معمولا عروق کوچکتری که خون قلب را تامین می کند آسیب می رساند و عروق بزرگتر معمولا کاملا مسدود نمی شوند. کوچک تر بودن عروق در بدن زنان منجر به راحت تر مسدود شده عروق نزدیک قلب می شود.

بیماری جداسازی عروق کرونر خود به خودی SCAD یا یاجاد پارگی در قلب، بیماری رایجی نیست ولی اغلب زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. حدود 90 تا 95 درصد افراد مبتلا به این بیماری را زنان تشکیل می دهد و 5 تا 10 درصد آن در زنان باردار یا بعد از زایمان ایجاد می شود.

بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوید می تواند با بیماری ای قلبی مرتبط باشد.

شیمی درمانی و پرتو درمانی نزدیک به قلب برای زنان و مردان خطرناک بوده و به سیستم ایمنی اسیب می رساند.

بیشتر بدانید : جلوگیری از حمله قلبی، با توجه به این علائم


علایم سکته قلبی در زنان

علایم بیماری های قلبی در زنان می تواند متفاوت باشد مثل احساس تهوع، استفراغ و تنگی نفس بیشتری از مردان دارند.

زنان هنگامی که در معرض خطر سکته قلبی هستند کمتر درد تیر کشنده کلاسیک قفسه سینه را تجربه می کنند. اغلب آن ها یک فشار و تنگی ظریف تری را گزارش می کنند و اثری از دردی که تمام قفسه سینه را بگیرد نیست.

به دلیل کوچک تر بودن عروق خونی زنان احتمال مسدود شدن آن ها بیشتر است و به دلیل تنوع این علایم پزشکان معمولا در تشخیص علایم بیماری قلبی در زنان دچار اشتباه می شوند.

از آنجا که تحقیقات بالینی ودرمانی انجام شده روی مردان بوده است انجام این روش ها روی زنان نتیجه مشابه ندارد و نیاز به انجام تحقیقات درمانی و بالینی اختصاصی روی زنان داریم.

یک مطالعه جالب توجه در هاروارد نشان داد بیماران قلبی که به پزشکان زن مراجعه می کنند احتمال مرگشان کمتر از بیمارانی است که به پزشک مرد مراجعه می کنند. و بیماران قلبی در بخش اورژانس که توسط پزشک زن مورد معالجه قرار می گیرند احتمال نجات بیشتری دارند.


بیشتر بدانید : آشنایی با دلایل اصلی سکته قلبی



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ