علل تنبلی تخمدان و علایم سندرم تخمدان پلی کیستیک
سندروم تخمدان پلی کیستیک اختلال هورمونی رایج بین خانم‌ها در سن بلوغ تا یائسگی است که می تواند منجر به تنبلی تخمدان شود

علل تنبلی تخمدان و علایم سندرم تخمدان پلی کیستیک

شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان  درباره سندروم تخمدان پلی کیستیک اظهار کرد: سندروم تخمدان پلی کیستیک اختلال هورمونی رایج بین خانم‌ها در سن بلوغ تا یائسگی است. به‌طورمعمول خانم‌ها با داشتن این نوع مشکل هورمون مردانه آن‌ها بیشتر نسبت به حالت نرمال تولید می‌شود، در این مواقع پریود‌های غیرطبیعی یا طولانی و سیکل‌های نامرتب دارند. زیرا در سطح تخمدان‌های آن‌ها فولیکول‌های ریز و پراکنده‌ای وجود دارد. این نوع بیماری در خانم‌های چاق شایع‌تر است.

وی گفت: در این مواقع تخمدان‌ها که به طور طبیعی وظیفه تولید استروژن و پروژسترون که هورمون‌های تنظیم کننده سیکل قاعدگی هستند را کمتر تولید می‌کنند. ممکن است کیست‌های کوچکی تولید شود که حاوی مایع است و منجر به عدم تخمک گذاری منظم می‌شوند. در نتیجه قدرت باروری را در افراد کاهش می‌دهند.


متخصص زنان درباره علائم و نشانه‌های PCO گفت: علائمی همچون پریود‌های نامنظم و خونریزی‌های شدید و غیر طبیعی در هنگام عادت ماهانه وجود دارد. افزایش سطح آندروژن که از جمله نشانه‌های هیرسوتیسم و پرمویی صورت و بدن است ایجاد می‌شود. آکنه شدید و ریزش موی آندروژنیک، تیره شدن قسمتی از بدن در نواحی گردن یا زیر چانه، بزرگ شدن تخمدان‌ها در اثر این نوع عارضه به وجود می‌آیند.

بیشتر بدانید : تفاوت میان تنبلی تخمدان و تخمدان پلی‌کیستیک در چیست؟

بیشتر بدانید : سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلالات غددی زنان

علل تنبلی تخمدان و علایم سندرم تخمدان پلی کیستیک

با بزرگ شدن تخمدان‌ها احتمال احاطه شدن تخمک‌ها توسط فولیکول‌ها وجود دارد. همین امر موجب اختلال در عملکرد تخمدان‌ها می‌شود.

متخصص زنان درباره درمان این نوع بیماری گفت: بیشترین دلیل این عارضه داشتن سبک زندگی نامناسب و چاقی است. اگر افراد چاق هستند بهتر است با ورزش کردن و تغذیه مناسب به وزن ایده آل برسند تا بتوانند بدون مصرف دارو مشکل را حل کند. البته که در برخی افراد این عملکرد جواب نمی‌دهد و پزشک مربوطه مجبور می‌شود دارو‌های ضد بارداری برای فرد تجویز کند.

وی در ادامه متذکر شد: اگر این نوع بیماری رفع نشود می‌تواند بیماری‌های خطرناکی همچون قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون بالا، چربی خون، التهابات کبدی و نازایی را به همراه خود داشته باشد.

بیشتر بدانید :  کیست تخمدان به سراغ چه زنانی می رود؟

بیشتر بدانید : اگر سندروم تخمدان پلی کیستیک دارید، صبحانه بخورید!



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : yjc.ir