وقتی درد قاعدگی دیگر طبیعی نیست
 درد قاعدگی یکی از مشکلات زنانه است که معمولا طبیعی در نظر گرفته می شود، اما گاهی این درد بیش از حد بوده و از کنترل خارج می شود که به علل این مشکل اشاره می شود

 علت درد بیش از حد قاعدگی چیست؟

قاعدگی دردناک یک مشکل شایع زنانه است که ۶۰درصد زنانی که عادت ماهانه می‌شوند، آن را تجربه می‌کنند. قاعدگی دردناک اولیه به درد قاعدگی بدون مشکل لگنی و زنانه اطلاق می شود که به علت ترشح زیاد یا نامتعادل بعضی از مواد که از لایه پوششی رحم در دوران قاعدگی ترشح می‌شود، به وجود می‌آید. ترشح این مواد همراه با افزایش انقباضات رحمی و کاهش جریان خون رحمی و افزایش حساسیت اعصاب محیطی است و با تجویز داروهای ضد التهاب مانند مفنامیک اسید می‌توان دردها را درمان کرد.

دردهای طبیعی چند ساعت قبل از شروع قاعدگی، آغاز و برای 48 تا 72 ساعت باقی می‌ماند. درد زیر دل و همراه با کمردرد است که به کشاله ران می‌کشد. ممکن است فرد در این شرایط تهوع، استفراغ، اسهال و حالات کولیک را نیز تجربه کند که با ماساژ شکم وکمرکمی بهبود پیدا می‌کند.

اما گاهی مواقع افزون بردردهای قاعدگی اولیه که در حالت طبیعی دیده می‌شود درد دوره ماهانه همراه با درد در لگن بروز می‌کند. در این شرایط دردهای قاعدگی از یک هفته قبل شروع و چند روز بعد از اتمام آن هم باقی می‌ماند. باید توجه کرد که آیا فرد از سال های اول سیکل قاعدگی درد دارند یا بعد از چند سال دچار چنین دردهایی می‌شوند؟ در شرایطی که بیمار قبلا درد معمولی داشته و بعد از سال‌ها دردهای غیرقابل تحمل به سراغش بیاید علل دیگر باید بررسی شود. مواردی چون عفونت، آندومتریوز، کیست تخمدان و... می‌تواند موجب این دردها شود که با درمان علت زمینه‌ای درد هم کاهش پیدا می‌کند.

در این موارد برای کاهش دردهای قاعدگی، استفاده از داروهای مسکن موثر نخواهد بود و باید برای درمان بیماری زمینه‌ای انجام شود تا درد هم کمتر شود. آندومتریوز یکی از علل شایع دردهای غیر طبیعی قاعدگی که در سال های اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده است و  در10 درصد خانم‌ها و افرادی که نازایی دارند، دیده می شود.

در این موارد علت زمینه‌ای مطرح است. دیسمنوره‌های شدید و درد لگنی در این دوره  افزایش پیدا می‌کند و به سمت قسمت‌های تحتانی، روده‌ها کشیده می‌شود. این افراد در زمان نزدیکی نیز ممکن است درد را تجربه کنند. اجابت مزاج دردناک و مشاهده خون در مدفوع و ادرار هم در این افراد گزارش شده است. برای کاهش درد، لازم است این گروه از خانم‌ها موضوع را پیگیری کنند تا با درمان علت، دردهای شدید هم کاهش یابد.


بیشتر بدانید : درد و گرفتگی پریود را چطور کاهش دهیم

بیشتر بدانید : چه چیزی درد قاعدگی را زیاد می کند و چطور درد قاعدگی را درمان کنیم؟

بیشتر بدانید : 5 درد شکم دوران قاعدگی که می توانند نشانه یک مشکل جدی باشند

بیشتر بدانید : علت و درمان کمر درد قاعدگی


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com