مواد غذایی بسیار مفید برای سلامت بانوان
 با انتخاب برخی مواد غذایی زنان می توانند به سلامت خود بسیار کمک کنند برای آشنایی با این مواد غذایی با ما همراه باشید

 خوراکی هایی که برای زنان بسیار مفید است

زنان نیازهای غذایی منحصر به خودشان را دارند و انتخاب خوردنی ها و نوشیدنی های مناسب می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت آن ها داشته باشد. تحقیقات نشان داده بعضی از مواد غذایی می توانند به بهبود سلامتی و جلوگیری از بعضی بیماری ها کمک کنند. در ادامه با مواد غذایی ای آشنا خواهیم شد که می توانند منابع پرفایده ای از مواد مغذی باشند و در برخورداری از یک بدن سالم نقش داشته باشند.

1- آب لیموترش برای افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن

آب لیموترش کمک زیادی به فرآیند سوخت و ساز می کند چون با بالا رفتن سن، میزان اسیدهای موجود در معده کاهش پیدا می کند. تحقیقات نشان داده بیشتر از ۳۰ درصد زنان از گاستریت اتروفیک رنج می برند، مشکلی گوارشی که در اثر آن تولید اسید معده کاهش می یابد یا به صفر می رسد.

لیموترش برای کاهش وزن هم بسیار مفید است چون علیرغم طعم بی نظیرش، کالری ای ندارد؛ آب یک لیموترش کامل فقط ۱۲ کالری دارد، اما یک سوم از نیاز روزانه ی بدن به ویتامین C را تأمین می کند. با این حال، این ماده ی غذایی فقط یک طعم دهنده ی رژیمی نیست. لیموترش به کاهش وزن کمک می کند چون هم به مقابله با هوس های غذایی کمک می کند، هم کبد را سم زدایی می کند.
فلاونوئیدهای موجود در اسیدهای لیموترش خواص سم زدایی دارند که به مقابله با سرطان و کاهش التهاب کمک می کنند.

2- دمنوش برگ تمشک مناسب برای کاهش دردهای قاعدگی

دمنوش برگ تمشک یک نوشیدنی شناخته شده است که فواید زیادی برای سلامت زنان دارد چون از ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی برخوردار است که برای بدن آن ها ضروری هستند. برگ تمشک حاوی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین های B، A، C و E است.

از این دمنوش برای تسهیل و کوتاه کردن زایمان زنان باردار استفاده می شود، اما تحقیقات ثابت کرده این نوشیدنی نشانه های سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی های شدید و گرفتگی های دردناک دوران قاعدگی را هم تسکین می بخشد. علت این مسأله ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی است که در آن وجود دارد. این مواد سطح هورمون ها را متعادل می کنند و به دیواره های رحم قدرت می دهند. هنگام تهیه ی این دمنوش می توانید برای بهتر شدن طعم آن چند عدد تمشک هم به آن اضافه کنید.

3- کلم بروکلی به مقابله با چین و چروک ها کمک می کند

کلم بروکلی یک سوپر غذا به شمار می رود و بسیاری از مشکلاتی که آفت سلامتی شما شده اند را حل می کند. یک فنجان کلم بروکلی تمامی ویتامین های لازم برای تولید کلاژن در بدن را تأمین می کند، ماده ای که به پوست انعطاف پذیری می دهد. کلم بروکلی سرشار از ویتامین A هم هست که به تجدید سلول ها و جایگزینی سلول های قدیمی با سلول های جدید کمک می کند.

4- زردچوبه  برای درمان عفونت ها

تحقیقات فراوانی در مورد خواص درمانی زردچوبه صورت گرفته و این ماده حالا به عنوان یک داروی همه کاره محبوبیت زیادی پیدا کرده. زردچوبه حاوی آنتی اکسیدان هایی قوی و خواص ضد التهابی است. با این حال، زردچوبه به خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروسش هم مشهور است.

5- بادام هندی به حرکت عضلات کمک می کند

بادام هندی از منابع خوب مواد معدنی، به ویژه منیزیم، پتاسیم، فسفر، زینک و سلنیوم به شمار می رود و حاوی مقادیری آهن، منگنز و مس هم هست که برای تحرکات الکتریکی قلب و ماهیچه ها ضروری و برای حرکت مایعات بدن بسیار مهم هستند.

هر اونس (حدود ۲۸ گرم) بادام هندی حاوی ۱۲ گرم چربی است که ۲ گرم آن را چربی های اشباع شده تشکیل می دهد اما این چربی نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم هست. چربی بادام هندی در مقایسه با دیگر مغزها و دانه های خوراکی مثل گردو و بادام زمینی، به میزان چشمگیری کمتر است.

6- کینوا برای تقویت فولیکول های مو

کینوا یک ماده ی غذایی گیاهی است که از پروتئین و فیبر برخوردار است و به همین دلیل مصرف آن باعث سیری می شود. این ماده ی غذایی جزء غلات کامل و یک سوپر غذا هم محسوب می شود. از این ماده ی غذایی در سالاد و به عنوان جایگزینی برای برنج استفاده می شود.

پروتئین فراوان موجود در دانه های کینوا از فولیکول های مو محافظت و آن ها را تغذیه می کند. هومکتانت ها (مواد جذب کننده ی رطوبت) درون این ماده ی غذایی پوست سر را تغذیه می کنند و به آن رطوبت می بخشند و آن را در وضعیت مناسبی نگه می دارند. این مواد یک لایه ی نامرئی بر روی تارهای مو ایجاد می کنند که آن ها را در برابر شرایط محیطی مثل آلودگی و گرد و غبار محافظت می کند.

7- مواد غذایی حاوی امگا ۳ مناسب برای کاهش ریسک بیماری های قلبی

بعضی مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتند از:

  • ماهی سالمون
  • ماهی تون
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی ساردین

مواد غذایی ای که سرشار از امگا ۳ هستند حاوی ایکوساپنتانوییک اسید و دوکوساهگزائنوئیک اسید هستند. این اسیدها فواید مختلفی برای سلامت زنان دارند، مثل رشد جنین در رحم و کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی. مواد غذایی دیگری هم هستند که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ افزودنی هستند مثل شیر، ماست و نوشیدنی های سویا.

سعی کنید چندین بار در هفته برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن خود از این مواد غذایی استفاده کنید.

بیشتر بدانید : بیماری هایی که زنان خانه دار را تهدید می کند

بیشتر بدانید : خوراکی های مفید برای سلامت رحم

بیشتر بدانید : 6 اتفاق عجیب در بدن زنان


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com