منوی غذایی برای خانم هایی که دچار کم خونی هستند
 کم خونی در بین خانم ها یک مشکل شایع است که انتخاب یک تغذیه سالم به رفع این مشکل کمک می کند، در ادامه یک منوی غذایی مناسب برای کم خونی در خانم ها ارائه مب شود

 غذاهای مناسب برای درمان کم خونی

میزان کافی خون در بدن خانم ها  اهمیت زیادی دارد، چون  زنان افزون بر تجربه بارداری، هر ماه قاعدگی همراه با خروج مقداری از خون را  از سر می گذرانند . در این مطلب مواد غذایی خون ساز را معرفی کرده ایم.


 چغندر

یک لیوان آب‌ چغندر حاوی۱/۱میلی گرم آهن است و به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. چغندر حاوی اسیدفولیک است که میزان هموگلوبین را افزایش می‌دهد و سرشار از ویتامین C، پتاسیم  و فیبر هم  است.


 لوبیای قرمز

حبوباتی مانند لوبیای قرمز، نخود و سویا منبع خوبی برای آهن و اسیدفولیک هستند و مصرف آن ها به افزایش سطح هموگلوبین خون کمک خواهد کرد. افزون بر این، فولات و ویتامین C نیز دارند.

بیشتر بدانید : بهترین حبوبات را بشناسید

 کنار گوشت و مرغ، جعفری فراوان بگذارید

اگرچه نمی‌توان جعفری را منبع فوق‌العاده‌ آهن برای خانم‌ها دانست اما نباید از آن غافل شد. در نتیجه بهتر است عادت کنید در کنار تمام غذاها به خصوص گوشت ،مرغ و سبزیجات دیگر حتما جعفری قرار دهید. این سبزی افزون بر زیباسازی غذا به افزایش ارزش آن هم کمک زیادی می‌کند.


 هلوی خشک، آلو و کشمش

این مواد بسیار خوشمزه، منبع غنی از آهن است. هر ۱۰۰ گرم هلوی خشک شده، ۶ میلی گرم آهن دارد. این فهرست را به سادگی وارد رژیم غذایی خود از جمله میان وعده ها کنید.


 کره بادام زمینی

بادام زمینی یکی از منابع غنی ویتامینE است که آنتی اکسیدانی قدرتمند است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را به میزان چشمگیری کاهش می‌‌دهد. همچنین، بادام زمینی مقدار زیادی آهن دارد که برای بهبود و اصلاح عملکرد گلبول‌‌های قرمز خون بسیار مفید و ضروری است. دو قاشق کره بادام زمینی ۰,۶ میلی گرم آهن به بدن می‌رساند.


 گوجه فرنگی

ویتامین  C موجود در آن برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید است. ویتامین C جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد.


شکلات تلخ

فقط یک اونس از این شکلات حاوی 5 میلی گرم آهن است. این در حالی است که یک فنجان پودر کاکائو نیز 9.11 میلی گرم آهن دارد.

بیشتر بدانید : 6 دلیل مهم برای خوردن شکلات تلخ

کلم بروکلی

کلم بروکلی منبع عالی ویتامین‌ها، آهن و فولات است و برای پیشگیری از کم خونی در بارداری بسیار مفید است.


بیشتر بدانید : علائم کم خونی که کمی عجیب به نظر می رسند

بیشتر بدانید : کم خونی و کمبود آهن و مهم ترین علت های آن چیست؟

بیشتر بدانید : علت کم خونی چیست؟ + درمان کم خونی

بیشتر بدانید : لوبیا چیتی بهتر است یا لوبیا قرمز؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: آوای سلامتی