اسپاسم واژن چیست و چه علتی دارد؟
شاید تاکنون درمورد اسپاسم عضلات واژن شنیده باشید، عوامل خاصی باعث اسپاسم عضلات این ناحیه می شود که با علائم خاصی همراه است، در ادامه به مهم ترین علل اسپاسم عضلات اشاره می شود

هر آنچه باید در مورد اسپاسم عضلات واژن بدانید

گرفتگی یا اسپاسم ماهیچه های واژن شامل انقباض های قوی و دردناک در واژن است. گرفتگی خفیف واژن نشانه قاعدگی است، اما گرفتگی های دردناک یا اسپاسم های واژن که در خارج از دوران قاعدگی رخ می دهند، دلایل زمینه ای خاصی دارند. 

در ادامه به مهم ترین علل اسپاسم های واژن و گزینه های درمانی مناسب اشاره می کنیم. 


عفونت 

عفونت واژن منجر به اسپاسم واژن، درد شدید، التهاب و ناراحتی می شود. برخی از رایج ترین عفونت های واژن عبارتند از: 

  • واژینوز باکتریال 

  • عفونت های منتقل شده مقاربتی مانند تریکوموناس trichomonas (تریکوموناس یک بیماری مقاربتی است که به وسیله انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس به وجود می آید) 

  • عفونت های مجاری ادرار 

  • عفونت های قارچی 

به علاوه عفونت ها باعث تب و ترشحات غیر طبیعی می شوند که بوی بدی هم دارند. 


قاعدگی

اسپاسم های واژینال از مهم ترین نشانه های قاعدگی محسوب می شوند. این اسپاسم زمانی رخ می دهند که رحم منقبض می شود تا لایه داخلی آن فرو بریزد. 

گرچه اسپاسم های قاعدگی در قسمت لگن شایع تر هستند، اما این اسپاسم ها در ناحیه واژن هم غیر طبیعی نیست. به یاد داشته باشید درد شدید لگن و خونریزی نشانه های معمول پریود نیستند. 

مصرف داروهایی ماند قرص های ضد بارداری به کاهش درد و ناراحتی لگن کمک می کند.


دیسپارونیا Dyspareunia

دیسپارونیا اصطلاح علمی برای رابطه جنسی دردناک است. این درد ممکن است در زمان برقراری رابطه جنسی یا بلافاصله پس از آن بروز کند. 

برخی خانم ها در زمان استفاده از تامپون دچار دیسپارونیا می شوند. دیسپارونیا معمولا حسی شبیه به گرفتگی های قاعدگی ایجاد می کند که با درد شدید و عمیق در داخل لگن همراه است. عوامل مختلفی باعث بروز دیسپارونیا می شود، از جمله: عفونت، التهاب و سابقه جراحی واژن یا رحم.

بیشتر بدانید : 10 علت رابطه جنسی دردناک در زنان + راه حل


اندومتریوز Endometriosis

اندومتریوز یک مشکل بالینی است که در نتیجه آن سلول هایی شبیه به بافت رحم در خارج از رحم رشد می کنند. این بافت در دوران قاعدگی منقبض شده و خونریزی می کند، اما از بدن خارج نمی شود. انقباض و خونریزی این بافت باعث درد و گرفتگی ماهیچه ها می شود. 

اگر اندومتریوز وارد واژن شود، منجر به اسپاسم در این ناحیه می شود. گاهی درد واژن نوعی درد ارجاعی referred pain است. درد ارجاعی به این معناست که بافت در بخش دیگری از بدن منقبض شده اما فرد در ناحیه واژن احساس درد می کند. 


اختلالات کف لگن 

اختلالات کف لگن منجر به درد، اسپاسم و سایر علائم در ماهیچه های کف لگن می شوند، ماهیچه های کف لگن از مثانه، مقعد و رحم محافظت می کنند. 
این اختلالات بعد از زایمان رخ می دهد، چرا که زایمان باعث ضعیف شدن این ماهیچه ها می شود. 

اختلالات کف لگن، علاوه بر اسپاسم واژن، منجر به یبوست، درد در هنگام نزدیکی و بی اختیاری ادرار می شوند. 

بیشتر بدانید : درمان اختلالات کف لگن + آموزش حرکات ورزشی

بیشتر بدانید : اختلال کف لگن دارید, اگر احساسی بد در واژن یا دردناکی رابطه جنسی اذیتتان می کند


بیماری التهابی کف لگن 
اسپاسم واژن

بیماری التهابی کف لگن مشکلی است که در صورتی اتفاق می افتد که بروز عفونت در اندام های کف لگن منجر به التهاب در بافت واژن شود. 

نشانه های بیماری التهابی کف لگن عبارتند از: 

  • خونریزی در بین پریودها 
  • درد در ناحیه پایینی شکم 
  • درد در هنگام نزدیکی 
  • ترشحات غیر طبیعی از واژن همراه با بوی ناخوشایند 
  • اسپاسم واژن 

افرادی که مبتلا به بیماری های مقاربتی، مانند گنوریا یا کلامیدیا هستند بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری التهابی کف لگن می باشند. 


فیبروئید رحم 

فیبروییدهای رحم توده های غیر سرطانی هستند که در دیواره رحم رشد می کنند. این توده ها در سنین 30 تا 4 سالگی بسیار شایع است اما پس از ورود به دوره یائسگی به خودی خود برطرف می شوند. 

فیبروئید رحم منجر به خونریزی های شدید، اسپاسم واژن، درد در هنگام نزدیکی و احساس پر بودن و فشار در ناحیه پایین شکم می شود. 

بیشتر بدانید : نکاتی راجع به فیبروم رحمی

ولوودینیا Vulvodynia

ولوودینیا شرایطی است ک در آن شخص در ناحیه بیرونی واژن خود احساس درد می کند، این درد به مدت 3 ماه یا بیشتر طول می کشد و هیچ دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد. 

بیشتر بدانید : ولوودینیا, بیماری زنانه ای که باعث درد و سوزش فرج می شود


سقط جنین 

سقط جنین زمانی رخ می دهد که بارداری قبل از هفته 20 ام به اتمام می رسد. سقط جنین علاوه بر اسپاسم واژینال منجر به لکه بینی یا خونریزی و درد در ناحیه شکم می شود. 

بیشتر بدانید : چه عواملی موجب سقط جنین می شوند؟


اسپاسم واژن در دوران بارداری 

اسپاسم واژینال به دلایل مختلف در دوران بارداری رخ می دهد. گرفتگی های خفیف معمولا به دلیل لانه گزینی جفت یا تغییرات سلولی گردن رحم رخ می دهند. بزرگ شدن رحم نیز به بخش های مختلف اطراف کف لگن فشار وارد می کند و منجر به درد و ناراحتی می شود. 

اگر اسپاسم واژینال در 20 هفته اول بارداری با خونریزی همراه باشد، می تواند نشانه ای از سقط جنین باشد. گاهی نیز اسپاسم واژینال در دوران بارداری نشان دهنده نزدیک شدن به زایمان است. اگر این نشانه ها را قبل از هفته 37 ام مشاهده می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. 

انقباضات همراه با اسپاسم های واژن در دوران بارداری تغییرات ازم را در دهانه رحم ایجاد می کند و بدن را برای زایمان آماده می کند. 

اسپاسم های واژینال مدت کوتاهی قبل از زایمان منجر به درد شدید می شود که به دلیل گشاد شدن دهانه رحم و آمادگی برای زایمان است. 


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خانمی همراه با اسپاسم واژینال نشانه های زیر را هم مشاهده کرد، حتما به پزشک مراجعه کند: 

  • ترشحات غیر طبیعی یا بدبو 
  • حس پر بودن یا فشار در ناحیه لگن
  • خونریزی شدید و غیر عادی 
  • درد شدید 
  • درد در هنگام نزدیکی 
  • مشکل در کنترل ادرار یا نیاز فوری به دفع ادرار 

اگر باردار هستید و نسبت به اسپاسم های واژینال نگران هستید و همچنین این اسپاسم ها با خونریزی همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید. 


بیشتر بدانید : درد و گرفتگی واژن زنان چه دلایلی دارد؟

بیشتر بدانید : تغییرات واژن در دهه های 30, 40, 50 و 60 زندگی

بیشتر بدانید : در رابطه جنسی چه اتفاقاتی برای واژن یک زن رخ می دهد؟


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ