چرا زنان در زمان پریود دچار سرگیجه می شوند؟ درمان سرگیجه قاعدگی
سرگیجه در زمان قاعدگی یکی ز مشکلاتی است که بسیاری ز خانم ها به آن دچار می شوند و تصور می کنند که علت آن افت فشار است، در اینجا به مهم ترین علل سرگیجه در زمان پریود اشاره می شود

علت سرگیجه در دوران قاعدگی چیست؟

زنان معمولا علایم خاصی مانند سردرد، اسهال، درد شدید، نفخ و خستگی را در دوره قاعدگی تجربه می‌کنند. یکی از علایم دیگری که در این دوره دیده می‌شود اما شیوع کمتری دارد سرگیجه است. هرچند سرگیجه مشکل شایعی در دوره قاعدگی نیست اما می‌تواند یک علامت غیرمعمول تلقی شود و نباید از سوی زنان نادیده گرفته شود.

برخی از خانم‌ها ممکن است هنگام بروز گرفتگی‌های شدید و دردناک قاعدگی، چند ثانیه‌ای احساس سرگیجه داشته باشند که طبیعی است. در لحظاتی که انقباضات رحمی احساس می‌شود ممکن است یک واکنش ثانویه به شکل سرگیجه نیز احساس شود. بنابراین اگر هر چند وقت یک بار دچار سرگیجه می‌شوید و این حالت، فقط چند ثانیه طول می کشد، نباید زیاد نگران باشید.

هرچند ضرری ندارد که در مراجعه بعدی تان به پزشک در این زمینه با او صحبت کنید. اما این احتمال نیز وجود دارد که زنان در دوره قاعدگی، به دلیل کم‌خونی دچار سرگیجه شوند. کم‌خونی شرایطی است که گلبول‌های قرمز کافی مورد نیاز برای توزیع اکسیژن در بدن تولید نمی شود. فرد مبتلا به کم خونی همچنین ممکن است خستگی، مشکل در تمرکز و تنگی نفس را تجربه کند.

این علایم ممکن است در طول دوره قاعدگی با از دست دادن خون بیشتر، بدتر شود. کارشناسان روی این موضوع که احساس سرگیجه گاه به گاه در طول دوره، لزوماً مشکل نگران کننده ای نیست توافق دارند. اما اگر سرگیجه شما تقریبا مداوم است و با خستگی، خون ریزی بیش از حد و خون ریزی در بین دوره‌ها نیز همراه است، بهتر است از پزشکتان درباره احتمال خون ریزی غیرطبیعی رحم (AUB) سوال کنید.

AUB شرایطی است که زنان در آن، خون ریزی‌های مکرر و شدید و خون ریزی‌های بین دوره ای را تجربه می‌کنند. برای تشخیص AUB، پزشک متخصص زنان و زایمان آزمایش خون تجویز و سطح هورمون های شما را اندازه‌گیری می کند و سونوگرافی ترانس واژینال انجام می‌دهد.


 چگونه می توان سرگیجه در دوره قاعدگی را درمان کرد؟

اگر سرگیجه شما نتیجه AUB باشد، پزشک ابتدا سعی خواهد کرد علت خون ریزی زیاد را که ممکن است پولیپ، کیست تخمدان یا نبود تعادل هورمونی باشد، تشخیص دهد و سپس بسته به علت مشکل، یک دوره درمانی را برای کنترل خون ریزی تعیین کند.

اما اگر سرگیجه شما ناشی از کم‌خونی باشد، پزشک ممکن است مصرف مکمل‌های آهن یا مواد غذایی غنی از آهن مانند اسفناج، کلم، لوبیای قرمز و گوشت قرمز را به شما پیشنهاد دهد و در صورتی که به علت کم خونی مشکوک باشد، ممکن است شما را به پزشک متخصص خون ارجاع دهد.


بیشتر بدانید : آیا پریود من طبیعی و منظم است؟ پاسخ به سولات مهم در مورد پریود

بیشتر بدانید : عوارض قبل عادت ماهانه و برخورد تغذیه‌ای با آن

بیشتر بدانید : رعایت این نکات بهداشتی در دوران قاعدگی الزامی است


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com