مراقبت از پوست در دوران بارداری
در دوران بارداری بدن دچار تغییرات زیادی می شود و فرد نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد، یکی از این مراقبت ها، مراقبت از پوست است که در ادامه به نکاتی در مورد مراقبت از پوست در دوران بارداری اشاره می شود

بایدها و نبایدهای مراقبت‌های پوستی در دوران بارداری

زنان به محض باخبر شدن از بارداری، همه تلاش خود را می‌کنند تا باید و نبایدهای این دوران را در هر زمینه ای رعایت کنند اما اغلب دوری از برخی لوازم آرایشی و بهداشتی را از قلم می‌اندازند. مادران نیاز به آرایش‌کردن را به دلیل رفع نشانه‌های خستگی و بی‌رمقی بارداری بیشتر از هر وقت دیگری احساس می‌کنند اما به دلیل برخی ترکیبات شیمیایی خطرناک در این مواد و جذب آن توسط پوست، چاره‌ای جز ترک آن به‌طور موقتی ندارند. 

از آن جا که میزان سمی بودن مواد شیمیایی در برخی محصولات موجود در بازار مبهم است، بهتر است در استفاده از آن ها محتاط بود یا در صورت امکان مصرف آن را برای مدتی کنار گذاشت. 

حتی توصیه می‌شود با پزشک متخصص پوست مشورت شود تا جایگزین کم‌خطرتر و مناسبی را معرفی کند. در این مطلب شما را با برخی از ممنوعه‌های بهداشتی و آرایشی آشنا می‌کنیم.


ضد آفتاب‌ها

به علت تغییرات هورمونی این دوران و تابش نور آفتاب، احتمالا لکه‌های تیره رنگی روی پوست ظاهر می شود. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب برای جلوگیری از ایجاد این لکه‌ها توصیه می‌شود اما به دلیل وجود برخی ترکیبات شیمیایی مانند اکسی‌بنزون یا آووبنزون، استفاده از این کرم در دفعات و میزان زیاد می‌تواند در رشد سیستم عصبی کودک اختلال ایجاد کند.

البته دلیل قطعی درخصوص خطرات جذب مواد موجود در این کرم‌ها و تهدید سلامت جنین گزارش نشده است. برای محافظت از آفتاب، به جای کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی از محافظ جسمی یا طبیعی در برابر آفتاب یا ضد آفتاب‌هایی با SPF 15 استفاده شود.


 کرم‌های مرطوب کننده

 رتینوئیدها و ویتامین آ، ترکیبی است برای جوان‌سازی و کاهش چین و چروک که در اغلب کرم‌های پوست از جمله مرطوب کننده‌ها وجود دارد. این ترکیب بازسازی پوست را تسریع و از تجزیه کلاژن جلوگیری می‌کند. 

مصرف مقدار زیاد ویتامین A یا رتینوئیدها در دوران بارداری برای جنین مضر است. اگرچه با قطعیت نمی‌توان گفت که مصرف موضعی این مواد و جذب آن از طریق پوست نیز می‌تواند روی جنین تأثیرگذار باشد با این حال اغلب پزشکان احتیاط در مصرف آن را توصیه می‌کنند.


بیشتر بدانید : رژیم غذایی سالم برای بارداری

بیشتر بدانید : قبل از حاملگی چه کارهایی انجام دهیم؟

بیشتر بدانید : مراقبت های قبل از دوران بارداری!!

بیشتر بدانید : تغذیه مادران در زمان بارداری


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com