واژینیت کاندیدایی چیست؟ درمان عفونت واژن با عسل و ماست
واژینیت کاندیدایی نوعی عفونت قارچی ناحیه واژن محسوب می شود که در اینجا علت بروز آن و روش درمان آن به کمک ماست و عسل بیان می شود

ترکیب ماست و عسل روشی موثر برای درمان واژینیت کاندیدایی

واژینیت کاندیدایی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دسـتگاه تناسلی در زنان سنین باروری است. به‌طوری‌که ۷۵ درصـد زنان در طول زندگی خود حداقل یک‌بار و ۴۵ درصـد زنـان دو یا بیش از دو بار دچـار ایـن عفونت می‌شوند.

بیشتر بدانید : همه چیز درباره عفونت مخمری ناحیه واژینال

در ایران، نیز مطالعات مختلف، شیوع بیماری فوق را بـین ۵ تا ۷۵ درصد گزارش کرده‌اند. عامل ایجاد این بیماری، قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس است که معمولاً به‌طور طبیعی در واژن وجود دارد و مسئول ۸۵ تا ۹۰ درصـد عفونت‌های قارچی مربوطه اسـت. ولی قارچ‌های دیگری با نام کاندیدا گلابراتـا، کاندیـدا کروزه ای، کاندیدا تروپیکالیس و کاندیدا پاراپسیلوزیس نیز از عوامل دیگر ایجادکننده این بیماری به‌حساب می‌آیند.

محققان می‌گویند عوامل اقتصادی، اجتماعی، سن، بـارداری، روابـط جنسـی، روش پیشگیری از بـارداری، نقـص سیسـتم ایمنـی، مصـرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای سرکوب‌کننده سیسـتم ایمنـی و بیماری‌های زمینه‌ای بر بروز واژینیت کاندیدایی مؤثر هستند.

خارش، بـارزترین علامـت واژینیـت کاندیـدایی اسـت. ولی این بیماری با نشانه‌های دیگری چون سـوزش اندام تناسلی و واژن به‌خصوص هنگـام تماس با ادرار و همچنین تورم و بروز ترشحات آبکی تا غلیظ واژینال، زنان مبتلا را آزار می‌دهد و لازم است برای رفع آن چاره‌ای اندیشید. بدین منظور علاوه بر مصرف داروهای شیمیایی، می‌توان از روش‌هایی دیگر نیز استفاده کرد.

یکی از این روش‌ها، استفاده از موادی است که در طب سنتی نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. در این خصوص، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحقیقی را به انجام رسانده‌اند که در آن، تأثیر ترکیب عسل و ماست بر رفع این بیماری بررسی شده است.

در این مطالعه، محققان با بررسی جامع پایگاه‌های علمی بین‌المللی با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط با بیماری فوق، کلیه اطلاعات مورد نیاز را استخراج کرده و مورد تجزیه تحلیل قرار دادند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که تأثیر عسل و ماست بر بهبود بیماری واژینیت کاندیدایی مؤثر است و این ترکیب، می‌تواند به‌عنوان یک درمان جایگزین برای داروهای ضد قارچ شیمیایی و یا همراه با آن‌ها، در درمان بیماری آزاردهنده فوق مورد استفاده قرار گیرد.

در این رابطه، حمیده یزدی مقدم، پژوهشگر مرکز تحقیقات سلامت سالمندان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و همکارانش اظهار کردند: "مخلوط عسل و ماست و هم‌چنین عسل به‌تنهایی، بر کـاهش و بهبود واژینیت کاندیدایی مؤثر بوده و موفقیـت ایـن روش درمانی طبیعی، در مطالعات مختلفی گزارش شده است".

طبق یافته‌های این تحقیق، استفاده از مخلوط عسل و ماست حتی در دوران بـارداری نیـز در درمان واژینیت کاندیدایی نتایج چشمگیری داشته و ازنظر علمی تائید شده است.

حال با توجه به این‌که داروهـای شـیمیایی به‌خصوص در دوران بارداری دارای عـوارض جـانبی بـوده و حتـی در بسـیاری از بیمــاران بــه دلایــل مختلــف، مقاومــت در برابــر داروهــای ضدقارچی وجود دارد و همچنین از آنجائی کـه عسـل به‌تنهایی یـا همراه با ماست، یک ماده در دسـترس بـوده و ازنظر هزینـه نیز مقرون‌به‌صرفه است، چنین ترکیبی می‌تواند به‌عنوان جانشــینی مناســب بــرای داروهای ضد قارچ شیمیایی یا همراه با داروهای ضد قارچی برای رفع بیماری مورد اشاره استفاده شود.

این یافته‌ها در مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان منتشر شده‌اند.


بیشتر بدانید : شما هم از این مشکل زنانه رنج می برید؟

بیشتر بدانید : کاندیدیاز؛ عفونت قارچی زنانه: پیشگیری و درمان

بیشتر بدانید : در واژن زنان چه چیز هایی طبیعی و چه چیزهایی غیر طبیعی است؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/healt
منبع: isna.ir