درمان موفق نتیجه تشخیص به هنگام سرطان پستان در بانوان است.
 
با تشخیص زودهنگام و به موقع سرطان پستان،بیماران در بیش از 80 درصد از موارد درمان قطعی می شوند.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران،مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی اعلام کرد:سرطان پستان شایع ترین و دومین عامل مرگ و میر در میان زنان است و طبق آمار شایع ترین علت مرگ زنان ایرانی در محدوده سنی 35 تا 55 سالگی است.
نسج پستان در مجاورت عضلات اطراف پستان قرار دارد،شناخت سیستم لنفاوی پستان از لحاظ تشخیص و درمان حائز اهمیت است،تومورهای پستان می توانند از طریق سیستم لنفاوی گسترش یافته و به تمام بدن راه یابند.
احساس توده در پستان،ترشح همراه با خونریزی از نوک پستان و درد پستان از مهمترین علائم سرطان پستان است؛البته تغییر در اندازه یا شکل پستان،به داخل کشیده شدن یا برگشتن نوک پستان ها با قرمزی و جوش در اطراف نوک پستان،کشیدن شدن پوست پستان، زخم و تورم و ایجاد وریدهای واضح روی پستان و تورم بازو از علائمی است که ممکن است در سرطان پستان ظاهر شود که با مراجعه به موقع به پزشک و تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند.
از مهمترین ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان پستان می توان به سابقه سرطان پستان در سمت مقابل بدن،سابقه خانوادگی سرطان پستان در بستگان درجه اول،نداشتن زایمان (نولی پاریته)، یائسگی بعد از 55 سالگی،محیط جغرافیایی (غرب)،اثرات هورمونی،وجود سرطان های دیگر در فرد،رژیم غذایی با چربی بالا،چاقی،الکل،بیماریهای خوش خیم پستان،ویروس ها، تابش اشعه یونیزان،نوع بافت پستانی،اضطراب و استرس،مصرف داروهای استروژنی، شروع قاعدگی زودهنگام،اولین حاملگی در سنین بالاتر از 25 سال اشاره کرد که زنان با اتخاذ شیوه صحیح زندگی و تغییر مثبت فاکتورهای مذکور می توانند در پیشگیری از سرطان پستان گام بردارند.
از مهمترین اقدامات خود فرد در موفقیت در درمان این بیماری می توان به غربالگری به معنی کشف و درمان سرطان در اسرع وقت اشاره كرد که خطر انتشار بیماری و مرگ را کاهش می دهد،ماموگرافی سالانه در زنان بالای 40 سال،خودآزمایی ماهیانه پستان بعد از سن 20 سالگی و معاینه بالینی پستان توسط پزشک در زنان 20 تا 40 سال به صورت هر 3 سال و در زنان بیش از 40 سال بصورت سالانه، نیز در این امر بسیار مثمر ثمر است.
بعد از تشخیص سرطان پستان توسط پزشک،پذیرفتن بیماری،ادامه سیر درمان توسط بیمار و همراهی خانواده بویژه همسر با بیمار بیشترین کمک را به بیمار جهت بهبودی خواهد کرد.

امروزه درمان های متفاوتی برای سرطان پستان از جمله:
*
جراحی،پرتو درمانی و درمان های کمکی (هورون درمانی- شیمی درمانی) وجود دارند.که روش های جراحی محافظتی پستان که بدون تغییر یا با تغییر اندک در وضعیت ظاهری پستان،جراحی برداشتن پستان (ماتسکتومی) که در صورت بزرگ بودن توده با بافت پستان به صورت کامل برداشته می شود و جراحی برداشتن غدد لنفاوی در صورتی که علامتی از گسترش سرطان در بدن مشاهده شود غدد لنفاوی نیز برداشته می شوند وجود دارد.

* درمان دیگری که مورد استفاده قرار می گیرد اشعه درمانی یا پرتو درمانی است و با تابش اشعه به ناحیه ای از پستان با هدف کاهش خطر عود بیماری انجام می شود.
 
* هورمون درمانی و شیمی درمانی نیز برای انهدام سلول های سرطانی و جلوگیری از انتشار آن در سراسر بدن کاربرد دارد.
 
* علاوه بر این پزشکان از روش تخریب تخمدان ها نیز استفاده می کنند؛ تخریب تخمدان ها در 30 درصد موارد باعث افزایش بقای عمر بیمار و در 35 درصد منجر به کاهش عود بیماری می شود.
* به گفته تمام متخصصان جراحی پستان آگاهی زنان نقش عمده و چشمگیری در پیشگیری از سرطان پستان دارد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران -jdtums.ac.ir
 
مطالب پیشنهادی:
تأثیر تغذیه بر سرطان سینه
ارتباط میزان انسولین خون و ابتلا به سرطان سینه
نشانه های سرطان سینه چیست؟
 پیشگیری از سرطان سینه
معاینه صحیح سینه برای پیشگیری از سرطان