چرا ابتلا به آندومتریوز در حال افزایش است؟
آندومتریوز یک بیماری زنانه است که با ایجاد بافت اضافه در رحم همراه است و پیامدهایی را در پی دارد که در این مطلب به معرفی این بیماری می پردازیم

افزایش آمار ابتلا به آندومتریوز

بیماری آندومتریوز امروزه به چالشی بزرگ در حوزه زنان تبدیل شده و آمار مبتلایان در حال افزایش است. رئیس سومین کنگره بین المللی چالش های بالینی دکتر مریم سادات حسینی،با بیان این‌که آمار دقیقی درباره مبتلایان به آندومتریوز در ایران هم اکنون وجود ندارد، گفت: "علت اصلی ابتلا به این بیماری ناشناخته است.

بیشتر بدانید : آندومتریوز موجب نازایی می شود؟

بیشتر بدانید : آندومتریوز را چگونه تشخیص می دهند؟

بیشتر بدانید : لطفا این درد زنانه را جدی بگیرید!

در بیماری آندومتریوز بافت آندومتر (لایه داخلی رحم)در بیرون از محل اصلی خود تشکیل می شود و قسمت‌هایی مانند تخمدان ها را درگیر می کند و درد شدید ناحیه لگن و خون ریزی زیاد دوران قاعدگی از علایم شایع این بیماری است که با بیماری التهابی لگن و کیست تخمدان اشتباه گرفته می شود." 5 علت برای آندومتریوز بیان شده است از جمله :قاعدگی عقبگرد که خون به جای خارج شدن از بدن به سمت حفره شکمی می رود و سلول های همراه آن به دیواره لگن می چسبد و در آن جا رشد می کند.

زخم جراحی مانند جراحی برداشتن رحم یا سزارین سلول های آندومتر را به  حل برش منتقل می کند یا سلول های آندومتر توسط خون یا مایع لنف به قسمت های دیگر منتقل و در آن جا تکثیر می شود. به این ترتیب بافت آندومتر در حفره لگنی رشد کرده و ضخامت آن زیاد می شود و عوارضی مانند نازایی ایجاد می کند.

بیشتر بدانید : درد های قاعدگی و ارتباطی که می تواند با اندومتریوز داشته باشد

بیشتر بدانید : اندومتریوز، متهم ردیف اول درد لگنی, درد هنگام عادت ماهیانه و نازایی در زنان

بیشتر بدانید : زنان در شهرهای آلوده بیشتر مبتلا به آندومتریوز می‌شوند

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com