جراحی های زیبایی واژن: لابیاپلاستی، واژینوپلاستی، هایمنوپلاستی و ..
جراحی های زیبایی واژن اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده که به روش های مختلف انجام می شوند، در ادامه به چند فرایند که برای زیباسازی واژن انجام می شود، اشاره می کنیم

انواع جراحی های زیبایی واژینال یا GCS

فرایندهای زیادی تحت عنوان جراحی زیبایی واژن یا Genital Confirmation Surgery  که به اختصار GCS نامیده می شود، برای بهبود ظاهر و زیبایی واژن انجام می شوند. جراحی زیبایی واژن از این بابت اهمیت دارد که به بهبود اعتماد به نفس خانم ها در رابطه جنسی کمک می کند و این امر یک رابطه جنسی سالم و لذت بخش را به دنبال دارد. 

در ادامه به مهم ترین فرایندهای زیبایی که بر روی واژن انجام می شوند، اشاره می کنیم. 

بیشتر بدانید : سفید کردن واژن با روش های خانگی و بی ضرر

بیشتر بدانید : زیبایی واژن بدون عمل جراحی

بیشتر بدانید : شکل طبیعی واژن باید چگونه باشد؟

لابیاپلاستی Labiaplasty

این فرایند شامل جراحی لابیا مینورا labia minora (لب داخلی) و گاهی لابیا ماجورا labia majora (لب های خارجی) می شود. لابیاپلاستی مربوط به لابیا ماجورا رایج ترین جراحی زیبایی واژن است. در این فرایند اندازه لب های داخلی کاهش پیدا می کنند و به این ترتیب خارج از لب بیرونی قرار نمی گیرند.

به علاوه این فرایند برای اصلاح عدم تقارن لب های داخلی نیز استفاده می شود. بعضی از خانم ها به دلیل سایش، سوزش و محدودیت فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری عمل لابیاپلاستی انجام می دهند. بسیاری از خانم ها نیز لابیاپلاستی را به دلیل عدم رضایت از ظاهر واژینال خود انجام می دهند. 

بیشتر بدانید : لابیا چیست؟ خانم ها چه باورهای اشتباهی درمورد لابیا دارند؟

واژینوپلاستی vaginoplasty 

واژینوپلاستی فرایندی است که برای تنگ کردن واژن انجام می شود. واژن خانم ها با افزایش سن و یا پس از زایمان طبیعی دچار شلی و افتادگی می شود. در بسیاری از موارد این امر منجر به کاهش میزان لذت جنسی در خانم و یا حتی کاهش لذت جنسی در مرد می شود. امروزه راه حلی که در مقابل این مشکل ارائه می شود، عمل واژینوپلاستی است.

در واژینوپلاستی چه اتفاقی می افتد؟

واژینوپلاستی، که گاهی به آن تنگ کردن واژن نیز گفته می شود، عملی است که تحت بیهوشی کامل انجام می شود. در برخی موارد بیمار پس از اتمام عمل ترخیص می شود و بخیه ها نیز به مرور زمان جذب می شوند و نیازی به مراجعه مجدد بیمار به مطب نخواهد بود.

عمل واژینوپلاستی به خانم ها کمک می کند لذت جنسی بیشتری را تجربه کنند و به راحتی به ارگاسم برسند. به علاوه تنگ شدن واژن به اعتماد به نفس جنسی خانم ها کمک می کند و مرد نیز در رابطه جنسی لذت بیشتری خواهد برد.

عوارض و خطرات احتمالی واژینوپلاستی

یکی از عوارض احتمالی عمل واژینوپلاستی عفونت است، به علاوه این عمل با بیهوشی همراه است که بیهوشی به خودی خود با عوارضی همراه است. احتمال کاهش حس جنسی و بروز اسکار در ناحیه تناسلی نیز بر اثر واژینوپلاستی وجود دارد.

بیشتر بدانید : سفت و تنگ کردن واژن با روش های طبیعی و خانگی

هایمنوپلاستی hymenoplasty یا ترمیم پرده بکارت
زیبایی واژن

این فرایند پرده بکارت را بازسازی می کند. لبه های پاره شده پرده بکارت مجددا به هم متصل می شوند به طوری که وقتی مقاربت جنسی انجام شود، غشا پاره شده و خونریزی رخ می دهد. 

بیشتر بدانید : پرده بکارت و آنچه باید در مورد انواع پرده بکارت بدانید

تقویت نقطه جی G-Spot Amplification

تقویت نقطه جی یک روش بسیار جدید و تحولی محسوب می شود. در این فرایند اسید هیالورونیک یا پرکننده کلاژن به یک نقطه خاص تزریق می شود. گفته می شود که تقویت نقطه جی باعث افزایش حساسیت اندام تناسلی خانم ها، افزایش طول ارگاسم و افزایش دفعات ارگاسم در خانم ها می شود.

تقویت نقطه جی با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود و تقریبا بدون درد است. آنچه در این روش اهمیت دارد تعیین درست نقطه جی در بدن خانم است.

تقویت نقطه جی از این بابت مفید است که به بهبود لذت جنسی و به ارگاسم رسیدن خانم ها کمک می کند. نکته ای که وجود دارد این است که همه خانم ها دارای بدن یکسان نیستند و رسیدن به ارگاسم در همه خانم ها به یک شکل اتفاق نمی افتد. آنچه مهم است این است که تقویت نقطه جی به بهبود لذت و تمایلات جنسی خانم ها کمک می کند.

البته تقویت نقطه جی تنها راه بهبود میزان لذت جنسی نیست، پوزیشن ها و ابزار مختلفی وجود دارد که بسیار کم عارضه و موثر هستند.

تقویت لب های خارجی واژن
واژن

لبه های خارجی واژن یا لابیا ماجورا labia majora نقش مهمی در محافظت از لبه های داخلی یا لابیا مینورا  labia minora و دهانه واژن دارد. لابیا ماجورا به عنوان یک لایه محافظ از بروز اصطکاک ناخواسته در لابیا مینورا، به ویژه در زمان انجام فعالیت های بدنی، تمرینات ورزشی و فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری یا اسب دوانی، پیشگیری می کند. به علاوه ممکن است اصطکاکی بین لابیا مینورا با کشاله های ران و یا لباس زیر ایجاد شود که لابیا ماجورا از بروز این اصطکاک پیشگیری می کند.

اصلاح لابیا ماجورا با تزریق اسید هیالورونیک به این ناحیه انجام می شود. اسید هیالورونیک یک ماده قابل جذب است و به طور طبیعی در بدن وجود دارد. هیالورونیک اسید تزریق شده به مولکول های آب می چسبد و به تدریج لابیا را پر و سفت می کند. به مرور زمان میزان هیالورونیک اسید و کلاژن در بدن کاهش پیدا می کند و برای بازگشت حالت تزریق هیالورونیک مجددا تکرار می شود.

تزریق هیالورونیک اسید به لابیا چرا انجام می شود؟

هدف از انجام این کار یک یا چند مورد از فاکتورهای زیر است:

  • برای درمان آتروفی واژن (نازک شدن لابیا، خشکی و التهاب دیوارهای واژن)
  •  درمان بی اختیاری ادرار
  • رفع مشکلات ناشی از افزایش سن
  • رفع حجم کاهش پیدا کرده در لابیا
  • افزایش یا تنظیم حجم لابیا ماجور برای بهبود ظاهر آن
  • ایجاد تقارن در دو طرف لابیا  

این عمل با بی حسی موضعی یا تزریق بی حسی به ناحیه انجام می شود. نتیجه عمل بلافاصله پس از تزریق قابل مشاهده خواهد بود. ماندگاری این عمل 12 ماه است که البته بسته به شرایط جسمی فرد و ژنتیک وی این ماندگاری ممکن است بیشتریا کمتر از 12 ماه باشد. پس از گذشت این مدت می توان نزریق را تکرار کرد. توصیه می شود تا یک هفته پس از تزریق از انجام فعالیت ها و ورزش های سنگی اجتناب شود.

کاهش اندازه کلاهک کلیتوریس hoodectomy

دستگاه تناسلی خانم ها دارای آناتومی یکسانی است اما از نظر ظاهری یکسان نیستند و تفاوت های زیادی بین اندام خصوصی خانم ها وجود دارد. شکل ظاهری اندام خصوصی خانم ها تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می گیرد، از جمله ژنتیک، سن و سال، هورمون ها، زایمان و تغییرات وزن.

جراحی هودکتومی یا کاهش اندازه  کلاهک کلیتوریس clitoral hood reduction شامل برداشتن چین خوردگی و پوست اضافه روی کلیتوریس است که با این عمل اندازه کلیتوریس کاهش پیدا کرده، ظاهر آن زیباتر می شود و میزان حساسیت آن نیز افزایش پیدا می کند. جراحی هودکتومی را می توان به تنهایی یا با سایر جراحی های زیبایی ناحیه واژن انجام داد.

عمل هودکتومی چرا انجام می شود؟

افزایش سن و ارتباطات جنسی بر روی ظاهر کلیتوریس تاثیر می گذارد و باعث ایجاد پوست اضافه یا تغییر اندازه کلیتوریس می شوند، همچنین آناتومی طبیعی واژن ممکن است طوری باشد که این پوست اضافه از همان ابتدا بر روی کلیتوریس وجود داشته باشد. به هرحال این پوست اضافه می تواند بر روی میزان حساسیت جنسی خانم ها تاثیر بگذارد و برداشتن این پوست به بهبود شکل و ظاهر و همچنین افزایش لذت جنسی فرد کمک می کند که این عمل طی فرایندی به نام هودکتومی انجام می شود.

عمل هودکتومی معمولا با بی حسی موضعی انجام می شود. در این عمل بافت اضافه بریده می شود و در نتیجه کلاهک کلیتوریس کوچکتر و حساستر می شود.

پس از انجام هودکتومی نیازی به بستری شدن ندارید، اما به مدت دو هفته از بلند کردن اجسام سنگین و انجام ورزش های شدید اجتناب کنید. به علاوه به مدت 4 هفته از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید تا زخم های ناحیه واژن بهبود پیدا کنند. البته کمی درد، التهاب و کبودی پس از جراحی تا حدی طبیعی است.

از مهم ترین عوارض جراحی هودکتومی کاهش میزان حساسیت کلیتوریس و اختلال در تمایلات جنسی فرد است.

بیشتر بدانید : واژن و 13 راز برای داشتن واژن سالم

بیشتر بدانید : ٨ نکته مهم برای داشتن واژن سالم

بیشتر بدانید : تغییرات واژن در دهه های 30, 40, 50 و 60 زندگی

بیشتر بدانید : هرگز با واژن تان این کارها را انجام ندهید | روش شستشوی واژن

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ/ منبع: webmd