پارگی واژن بر اثر زایمان طبیعی چگونه است؟
زایمان طبیعی فرایندی است که طی آن گاهی آسیب زیادی به واژن خانم ها وارد می شود و واژن دچار پارگی می شود، در این مطلب به درجات مختلف پارگی واژن اشاره می شود 

درجات مختلف پارگی واژن پس از زایمان طبیعی

در زمان زایمان نوزاد، واژن دچار پارگی می شود. این پارگی که شکاف پرینه perineal lacerations نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که سر نوزاد از واژن خارج می شود و به دلیل بزرگی بیش از حد سر نوزاد واژن کشیده شده و پاره می شود. گاهی نیز اندازه سر طبیعی است اما واژن انعطاف پذیری زیادی ندارد. اینگونه پارگی ها معمولا رایج هستند. 

واژن

آن نوع پارگی که تنها روی پوست اطراف واژن تاثیر گذاشته باشد، به خودی خود و طی چند هفته بهبود پیدا می کند. برخی از این پارگی ها قسمت های بیشتری از بافت را درگیر می کنند و به درمان نیاز دارند. پس از زایمان پزشک معاینات لازم را به دقت انجام می دهد تا هر گونه آسیب و پارگی را تشخیص داده و ترمیم کند.

بیشتر بدانید : عوارض زایمان طبیعی

بیشتر بدانید : آشنایی با مراحل زایمان طبیعی

بیشتر بدانید : زایمان طبیعی، مزایا، مراقبت ها و نحوه زایمان طبیعی

بیشتر بدانید : ٨ نکته مهم برای داشتن واژن سالم

پارگی درجه 1 واژن
پارگی واژن

پارگی درجه یک در واژن خفیف ترین نوع پارگی است که تنها پوست پرینه آسیب می بیند. پرینه perineal به فاصله بین دهانه واژن و مقعد گفته می شود. در این شرایط پس از زایمان و در زمان دفع ادرار ممکن است دچار درد یا سوزش شوید. این نوع پارگی معمولا نیازی به بخیه ندارد و طی چند هفته بهبود پیدا می کند. 

پارگی درجه 2 واژن
پارگی واژن

این نوع پارگی شامل پوست و ماهیچه پرینه می شود و عمق آن در واژن زیاد است. پارگی درجه 2 در واژن نیاز به بخیه دارد و طی چند هفته بهبود پیدا می کند. 

پارگی درجه 3 در واژن
پارگی واژن

پارگی واژن زمانی که در ماهیچه های اطراف مقعد (اسفنکتر مقعد anal sphincter) اتفاق بیفتد، از نوع درجه 3 می باشد. این نوع پارگی معمولا در اتاق عمل (و نه در اتاق زایمان)، همراه با بی حسی و بیهوشی ترمیم می شود. بهبود پارگی درجه 3 نیاز به زمان بیشتری دارد. 

پارگی درجه 3 پیامدهایی دارد، از جمله: بی اختیاری مدفوع و رابطه جنسی دردناک. در صورت بروز هر یک از این مشکلات حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

پارگی واژن از نوع درجه 4
پارگی واژن

پارگی درجه 4 شدیدترین نوع پارگی واژن است. این نوع پارگی اسفنکتر مقعد و غشا مخاطی روده بزرگ rectal mucosa را در برمی گیرد. این نوع پارگی هم در اتاق عمل (و نه در اتاق زایمان) و تحت بیهوشی و یا با بی حسی ترمیم می شود و ترمیم آن تخصصی تر انجام می شود. به علاوه بهبود پارگی درجه 4 نسبت به سایر آسیب های وارد شده به واژن در زمان زایمان طبیعی، زمان بیشتری نیاز دارد. 

پیامدهای مربوط به پارگی درجه 4 نیز بی اختیاری مدفوع و درد در هنگام رابطه جنسی است که در صورت بروز هر یک از این مشکلات لازم است به پزشک مراجعه کنید. 

بهبود مشکلات پس از زایمان طبیعی

پزشک تا 6 هفته پس از زایمان و طی چک آپ های مورد نیاز، وضعیت جسمی شما را مورد بررسی قرار می دهد. اگر پارگی درجه 3 یا 4 برای شما اتفاق افتاده است، لازم است با فواصل کمتری به پزشک مراجعه کنید تا در صورت بروز هر گونه پیامد، مشکل ایجاد شده زودتر تشخیص داده شود. 

در صورت بروز درد شدید، مداوم و رو به افزایش به پزشک مراجعه کنید چرا که علائم ایجاد شده مربوط به عفونت هستند. در طول دوره بهبود برای رفع ناراحتی و بهبود سریعتر بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید: 

  • روی یک بالشت یا حلقه طبی بنشینید.

  • زخم را با کمک کیسه یخ خنک نگه دارید. 

  • در هنگام ادرار کردن با کمک فشار دادن بطری آب گرم را به آرامی روی ناحیه پرینه بریزید. 

  • به مدت 5 دقیقه در وان آب گرم بنشینید، طوریکه باسن و ران شما به طور کامل در آب قرار بگیرد. اگر آب سرد زخم را بیشتر التیام می بخشد، در آب سرد بنشینید. 

  • از ضد دردهای بدون نسخه استفاده کنید. در صورت نیاز از پمادها و کرم های بی حسی استفاده کنید، اما قبل از هر اقدام با پزشک مشورت کنید. 

  • از یبوست پیشگیری کنید تا از هر گونه آسیب به زخم ها پیشگیری شود، به این منظور لازم است ملین مصرف کنید.

بیشتر بدانید : در رابطه جنسی چه اتفاقاتی برای واژن یک زن رخ می دهد؟

بیشتر بدانید : واژن و 13 راز برای داشتن واژن سالم

بیشتر بدانید : زیبایی واژن بدون عمل جراحی

بیشتر بدانید : تغییرات واژن در دهه های 30, 40, 50 و 60 زندگی

بیشتر بدانید : زایمان طبیعی شکل اندام تناسلی را تغییر می‌دهد؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ / منبع: Mayoclinic