علت خروج باد از واژن و درمان آن
برخی خانم ها در زمان رابطه جنسی دچار خروج باد از واژن می شوند که این مسئله باعث شرم و کاهش اعتماد به نفس وی در رابطه می شود، در این مطلب به مهم ترین علل خروج باد از وازن اشاره می شود

علت خارج شدن باد از واژن

خارج شدن باد از واژن یا queefing زمانی اتفاق می افتد که هوا در داخل واژن گیر می افتد. هوای گیر افتاده در داخل واژن آزاد شده و از واژن خارج می شود و تولید صدا می کند. این امر یک اتفاق کاملا طبیعی است و به ندرت نشانه یک بیماری است. اگر این مشکل نشان دهنده بیماری خاصی نباشد، یک مشکل گذراست که هر از گاهی بروز می کند اما اگر نشان دهنده یک بیماری باشد لازم است ابتدا بیماری تشخیص داده شود و سپس برای درمان اقداماتی انجام شود.

در ادامه به مهم ترین علل بروز این مشکل و روش های درمان آن اشاره می شود.

فعالیت جنسی

یکی از مهم ترین علل خارج شدن باد از واژن فعالیت جنسی است. حرکت آلت تناسلی مرد در داخل واژن باعث ورود هوا به واژن می شود و این هوا در واژن گیر می افتد. زمانی که عضلات به خاطر ارگاسم سفت می شوند یا زمانی که آلت از داخل واژن خارج می شود، این هوا نیز خارج می شود. خروج هوا منجر به ایجاد صدا و خروج حباب از واژن می شود.

رابطه دهانی نیز می تواند باعث ورود هوا به واژن شود. به علاوه رابطه جنسی خشن نیز عامل ورود هوا به واژن است، این نوع رابطه منجر به بروز پنوموپریتوئن pneumoperitoneum نیز می شود (به زمانی گفته می شود که هوا جمع شده و زیر دیافراگم گیر می افتد)، این حالت منجر به بروز درد در ناحیه قفسه سینه یا بالای شکم می شود.

اختلال در عملکرد کف لگن

گرچه خارج شدن باد از واژن نشانه اصلی اختلال در کف لگن نیست، اما بررسی ها نشان داده اند که خروج باد از واژن می تواند بر اثر ضعف یا اختلال در عضلات کف لگن بروز کند.

فیستول واژن

فیستول واژن به سوراخ یا شکافی گفته می شود که واژن را به یک بخش داخلی دیگر متصل می کند. فیستول واژن انواع مختلفی دارد که نوع فیستول بر اساس مکان این شکاف و همچنین اتصال واژن به اندام دیگر تعیین می شود و باید توسط متخصص درمان شود.

شایع ترین نوع فیستول مشاهده شده فیستول زیکوواژینال vesicovaginal fistula نامیده می شود که مثانه را به واژن متصل می کند. انواع دیگر فیستول عبارتند از:

  • فیستول بین واژن و مجرای ادرار Ureterovaginal fistula (مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از کلیه به سمت مثانه هدایت می کند).

  • فیستول رکتوواژینال Rectovaginal fistula بین واژن و مقعد یا انتهای روده بزرگ اتفاق می افتد. این نوع فیستول معمولا در زمان زایمان رخ می دهد؛ به علاوه جراحی کف لگن، سرطان کف لگن، پرتو درمانی اطراف کف لگن، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو (هر دو بیماری های التهابی روده هستند). این نوع فیستول معمولا باعث خارج شدن باد از واژن می شود، به ویژه اگر بعد از زایمان رخ دهد.

  •  فیستول اینتروواژینال Enterovaginal fistula بین روده کوچک و واژن رخ می دهد.

  • فیستول کولوواژینال Colovaginal fistula بین روده بزرگ و واژن بروز می کند. این نوع فیستول به ندرت رخ می دهد و اغلب بر اثر بیماری دیورتیکولی بروز می کند.

بیشتر بدانید : دلیل خروج باد از واژن چه می تواند باشد؟

بیشتر بدانید : واژن و 13 راز برای داشتن واژن سالم

نشانه های فیستول واژن
دختری زیبا

خارج شدن باد از واژن یکی از نشانه های فیستول واژن است. سایر علائم این مشکل به اندازه و نوع فیستول بستگی دارد که به شرح زیر می باشند:

  • نشت مدفوع به داخل ادرار
  • ترشحات بسیار بدبو واژن
  • عفونت مجاری ادرار که به طور مکرر نیز رخ می دهد
  • اسهال
  • بی اختیاری ادرار و دفع
  • ناراحتی و درد در اطراف واژن و مقعد
  • رابطه جنسی دردناک
  • تهوع
  • درد شکم

ورزش کردن

حرکت دادن بدن در زمان ورزش منجر به ورود هوا به داخل واژن و گیر افتادن هوا در این ناحیه می شود. خانم ها معمولا در زمان انجام برخی فعالیت های جسمی، مانند یوگا، دچار خروج هوا از واژن می شوند.

بارداری و یائسگی

خانم ها در دوران بارداری یا یائسگی بیش از پیش دچار خروج هوا از واژن می شوند.

بیشتر بدانید : علایم یائسگی را با این چند قدم کنترل کنید

بیشتر بدانید : علایم یائسگی که می گوید شما در حال ورود به دوران یائسگی هستید

زایمان

زایمان منجر به ضعف عضلات کف لگن می شود و ضعیف شدن این عضله ها منجر به خروج هوا از واژن می شوند.

گاهی ضعف شدید عضلات کف لگن می تواند باعث پرولاپس واژن یا کف لگن شود؛ پرولاپس واژن یا کف لگن به معنای خارج شدن واژن از دهانه واژن است. اگر تصور می کنید دچار این مشکل شده اید، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : عوارض زایمان طبیعی

بیشتر بدانید : آشنایی با مراحل زایمان طبیعی

کولونوسکوپی یا سایر جراحی ها

برخی فرایندهای درمانی مانند کولونوسکوپی، می تواند راه ورود هوا به واژن را باز کرده و منجر به خروج باد از واژن شود.

پیشگیری از خروج باد از واژن

برای پیشگیری از خروج باد از واژن کار زیادی نمی توان کرد. این مشکل معمولا نشانه یک بیماری دیگر است و یا به صورت یک اتفاق کاملا طبیعی در زمان رابطه جنسی رخ می دهد. با این حال روش های درمانی و فرایندهای جراحی وجود دارد که می توانند به بهبود شرایط کمک کنند. حتی اگر خروج گاز از واژن به عنوان یک فرایند طبیعی در زمان رابطه رخ دهد، باز هم روش های درمانی برای رفع آن وجود دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

باد ایجاد شده در زمان رابطه جنسی مسئله نگران کننده ای نیست، اما اگر در زمان هایی به جز زمان برقراری رابطه باد از واژن شما خارج می شود، باید به پزشک مراجعه کنید. خروج باد از واژن اگر درمان نشده رها شود، می تواند پیامدهای زیادی در پی داشته باشد.

بیشتر بدانید : علائم سرطان دهانه رحم چیست؟

بیشتر بدانید : درد و سوزش ناحیه فرج و لابیا ها می تواند نشانه بیماری ولوودینیا باشد

بیشتر بدانید : ٨ نکته مهم برای داشتن واژن سالم

بیشتر بدانید : شکل طبیعی واژن باید چگونه باشد؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ / منبع: mayoclonic