مشکلاتی در زنان که باعث بروز درد زیر شکم می شود
 درد زیر شکم ممکن است دلیل مهمی نداشته باشد اما بهتر است بررسی شود تا مشکلی پیش نیاید

 خانم ها درد زیر شکم را به این دلایل احساس می کنند

ممکن است درد زیر شکم مشکل خاصی نباشد اما بعضی مواقع هم نیاز به بررسی بیشتر دارد .

درد ناشی از دوران تخمک گذاری

 علل درد تخمدان متفاوت است. بعضی از خانم‌ها در نیمه چرخه عادت ماهانه دچار درد ناشی از تخمک‌گذاری می‌شوند. این درد به دلیل وجود مایعی است که بر اثر آزاد شدن فولیکول به فضای داخل رحم ریخته می‌شود. درد مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند، فقط کمی آزار دهنده است و به مرور بدون درمان فروکش می‌کند. بیشتر خانم‌ها با این نوع درد آشنا هستند و هر ماه آن را تجربه می‌کنند.

 بیشتر بدانید : تعیین زمان تخمک گذاری به دو دلیل مهم است

بیشتر بدانید : با نشانه های تخمک گذاری آشنا شوید

 درد بر اثر وجود کیست تخمدان

افرادی که دچار کیست تخمدان هستند شاید هیچ علامتی نداشته باشند، ولی با بزرگ‌تر شدن کیست ممکن است عارضه‌ای به نام «تورسیون کیست» یا «پیچ خوردن کیست حول محور تخمدان» اتفاق بیفتد. این عارضه بسیار دردناک است و بیمار حتما باید خود را به مرکز درمانی برساند. مورد بعدی «پرفوراسیون کیست» است. در این مواقع کیست پاره می‌شود و درد ایجاد می‌کند. پارگی ممکن است با خون ریزی همراه باشد.

 دردهایی که منشأ آنها رحمی است

 یکی از مواردی که ممکن است باعث درد در ناحیه شکم شود، وجود فیبروم‌های داخل رحمی است. البته فیبروم‌ها معمولا درد ایجاد نمی‌کنند ولی فیبروم‌هایی که بزرگ هستند ممکن است به احشای اطراف فشار وارد کنند و بیمار درد را به صورت درد زیر شکم یا فشار داخل شکمی احساس کند.

 دردهایی که منشأ آنها عفونی است

 زنان ممکن است به عفونت لگنی مبتلا شوند. علل عفونت لگنی متنوع است. این بیماری معمولا با تب بالا هم  همراه است. ابتلا به بیماری‌های عفونی منتقل شده از راه جنسی هم  می‌تواند باعث درد ناحیه لگن و زیر شکم شود. همچنین زنانی که دچار عفونت طول کشیده در ناحیه واژن هستند، گاهی دچار زخم در ناحیه سرویکس می‌شوند که علایم زخم ممکن است به صورت درد ناحیه زیرشکم و حتی درد در ناحیه زیر کمر احساس شود.

 آندومتریوز

در آندومتریوز بافت رحمی به مکان‌هایی غیر از حفره رحم پیشروی می‌کند. این مکان‎ها ممکن است شامل دیواره لوله رحم، روده‌ها، حفره پریتوئن یا شکم، روی تخمدان‌ها و...  باشد. آندومتریوز بیماری خطرناکی نیست ولی ممکن است درد زیادی برای فرد ایجاد کند.

 درد ناشی از افتادگی واژن و مثانه

خانم هایی که چند بار زایمان طبیعی داشته اند و زنان مسن بیشتر در معرض این اختلال هستند. در این بیماری فرد معمولا فشاری را در ناحیه زیر شکم احساس می‌کند. ممکن است اختلالاتی در دفع ادرار و به ندرت مدفوع هم پیدا کند. گاهی بیماران از درد هم شکایت دارند. درمان افتادگی واژن و مثانه آموزش ورزشی به نام کیگل است ولی در مواقع شدید چنین توصیه‌هایی بی فایده است و افتادگی واژن و مثانه باید با جراحی اصلاح شود.

 بارداری

 خانم‌های باردار باید درباره درد هوشیار باشند. دردهایی که قبل از هفته 18-20 بارداری و در ناحیه شکم اتفاق می‌افتد، ممکن است نشانه سقط جنین باشد. کمتر سقط جنینی است که با درد توام نباشد. خون ریزی می‌تواند نشانه‌ای برای سقط جنین باشد.

 احساس درد پس از رابطه زناشویی

بعضی از خانم‌ها از رابطه زناشویی دردناک شکایت دارند. در مواقعی که عفونت یا زخمی در ناحیه دهانه رحم وجود دارد، ممکن است بعد از رابطه زناشویی درد شکمی ایجاد شود. خشکی واژن هم  عامل دیگری است که رابطه زناشویی را دردناک می‌کند. خشکی واژن اغلب در سنین بالا دیده می‌شود. این افراد برای معاینات کلی‌تر باید به متخصص زنان مراجعه کنند.

 بروز عفونت در دستگاه ادراری

 خانم‌ها ممکن است دچار عفونت دستگاه ادراری شوند. عفونت در مثانه یا سیستیت علاوه بر تکرر ادرار، سوزش و...  موجب درد در ناحیه زیر شکم یا لگن هم می‌شود.

بیشتر بدانید : چرا هنگام دفع ادرار احساس درد می کنم؟

بیشتر بدانید : علت درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی در زنان چیست؟

بیشتر بدانید : 13 درد شكم را جدی بگیرید

بیشتر بدانید : 4 خطر پنهان درد شکمی در زمان قاعدگی

گردآوری:‌ گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:‌salamat.ir