سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست و باعث چه بیماری هایی می شود؟
سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری های شایع در بین خانم هاست که در این مطلب به علت دقیق بروز آن و همچنین پیامدهای آن اشاره می شود

آنچه باید در مورد سندروم تخمدان پلی کیستیک بدانید 

سندروم تخمدان پلی کیستیک Polycystic Ovary Syndrome یا PCOS نوعی عدم تعادل هورمون های جنسی در بدن خانم هاست. تخمدان ها، لوله های فالوپ، رحم و کانال واژن سیستم تولید مثل خانم ها رو تشکیل میدن. 

تخمدان ها کل تخمک های مورد نیاز شما در طول زندگی تان را تولید می کنند. این تخمک ها نابالغ هستند و در ساختارهای کوچک و پر از مایعی به نام فولیکول ذخیره می شوند. غده هیپوفیز که در ساقه مغز واقع شده است، هورمون هایی تولید می کند که عملکرد تخمدان ها را هدایت می کند. 

بیشتر بدانید :  تفاوت میان تنبلی تخمدان و تخمدان پلی‌کیستیک در چیست؟

بیشتر بدانید : دارچین می تواند به درمان تخمدان پلی کیستیک کمک کند؟

هر ماه غده هیپوفیز هورمون محرک فولیکول یا FSH و هورمون لوتئین کننده* یا LH ترشح کرده و وارد گردش خون می شود. 

*هورمون لوتئین کننده: یکی از هورمون های مهم در بدن افراد که از غده هیپوفیز ترشح می شود و بر تخمدان ها و بیضه در زنان و مردان موثر است، هورمون LH می باشد. به این هورمون، هورمون لوتئینی نیز گفته می شود. در چرخه ماهانه تخمک گذاری خانم ها این هورمون یک روز پیش از آزاد شدن تخمک ها به میزان حداکثر خود می رسد. در بدن مردان نیز هورمون لوتئینی از جمله هورمون هایی است که با تستوسترون بر فرایند ایجاد اسپرم تاثیر می گذارد. 

پس از اینکه این هورمون ها به تخمدان ها می رسند، چند صد تخمک نابالغ شروع به بالغ شدن می کنند و اندازه فولیکول ها افزایش پیدا می کند. زمانی که تخمک ها در حال بالغ شدن هستند، فولیکول ها استروژن ترشح می کنند که مهم ترین هورمون جنسی در بدن خانم ها محسوب می شود.

زمانی که سطح استروژن در خون به میزان مشخصی می رسد، غده هیپوفیز مقدار زیادی هورمون لوتئین کننده به سمت تخمدان ها ارسال می کند و باعث می شود بالغ ترین فولیکول ها باز شده و تخمک خود را در فرایندی به نام تخمک گذاری آزاد کنند.

تخمک آزاد شده از لوله فالوپ می گذرد و به جایی وارد می شود که باروری اتفاق می افتد. در نهایت فولیکول های نابالغ باقیمانده و تخمک ها حل می شوند.

اگر تخمک بارور نشود، این تخمک و دیواره داخلی رحم در زمان پریود دفع می شوند. 

حال اگر به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا باشید چه اتفاقی می افتد؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک

در این حالت غده هیپوفیز شما مقدار زیادی هورمون لوتئین کننده یا LH ترشح کرده و وارد خون می کند. این امر منجر به مختل شدن چرخه پریود می شود. در نتیجه فولیکول ها بالغ نمی شوند و تخمک گذاری اتفاق نمی افتد که می تواند ناباروری را به دنبال داشته باشد. 

برخی از فولیکول های نابالغ حل نمی شوند و به شکل کیسه های پر از مایع یا کیست باقی می مانند. 

به علاوه پزشک متوجه بالا بودن سطح انسولین خون شما می شود، انسولین هورمونی است که در پانکراس تولید می شود. 

انسولین زیاد که با هورمون لوتئین کننده ترکیب می شود، منجر به تولید بیش از اندازه هورمون مردانه تستوسترون در تخمدان ها می شود. بالا بودن سطح تستوسترون از تخمک گذاری پیشگیری می کند که باز هم منجر به ناباروری می شود. 

همچنین سطح بالای تستوسترون در بدن خانم ها باعث بروز علائم فیزیکی بسیاری می شود که از نشانه های سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز محسوب می شوند. این نشانه های فیزیکی عبارتند از:

  • جوش های پوستی
  • رشد غیر طبیعی موها در بخش های مختلف بدن
  • پریود نامنظم
  • ریزش موهای سر
  • تغییر در وزن

بیشتر بدانید : علت نامنظم شدن پریود زمانی که باردار نیستید

ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک خطر بروز برخی بیماری ها را افزایش می دهد، از جمله:

  • دیابت نوع 2 به دلیل بالا رفتن سطح انسولین و همچنین مقاومت در برابر انسولین
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • سطح غیر طبیعی کلسترول در خون
  • سرطان آندومتر

بیشتر بدانید : اگر سندروم تخمدان پلی کیستیک دارید، صبحانه بخورید!

بیشتر بدانید : سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلالات غددی زنان

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ