جهاد دانشگاهی تهران:عدم مراجعه و يا مراجعه اشتباه به پزشكان غير مرتبط فرصت طلايي درمان سرطان پستان را از بين مي برد

 

یك جراح پستان گفت: سرطان پستان، شایعترین سرطان و دومین علت مرگ و میر زنان است با این وجود زنان به عنوان گروه های در معرض خطر اطلاعات کافی راجع به پیشگیری، علایم و درمان سرطان پستان ندارد. و این امر ضرورت آموزش و اطلاع رسانی راجع به بیماری سرطان پستان را دو چندان می کند. 
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران دکتر عصمت السادات هاشمی، عضو هیات علمی مركز تحقیقات سزطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران كه در ماه جهانی ارتقا آگاهی درخصوص سرطان پستان گفتگو می كرد، با بیان این مطلب افزود: علاوه بر زنان به عنوان گروه در معرض ابتلا به سرطان پستان، گروه پزشکان عمومی و متخصصین زنان که در گام اول بیماران برای تشخیص به آنها مراجعه می کنند نیز به آموزش های اولیه راجع به نحوه تشخیص انواع توده نیاز دارند.
دکتر هاشمی گفت: متأسفانه خانم ها در صورت بروز علائم در گام اول به ماماها، متخصصان زنان یا پزشک عمومی مراجعه می کنند و آنها به دلیل عدم اطلاع کافی از سرطان پستان، توده را تشخیص نمی دهند و فرصت طلایی بیمار برای درمان از بین می رود.
عضو هیات علمی مركز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی ادامه داد: در ایران، بیماری سرطان پستان به دلایلی مانند، حجب و حیای زنان درمورد نوع بیماری، ترس از دست دادن موقعیت خانوادگی و اجتماعی شان، هدایت اشتباه توسط پزشکان غیر مرتبط و عدم اطلاع از درمان های جدید دیر تشخیص داده می شود و همین امر درمان فرد را با مشکل مواجه می کند.
دكتر هاشمی اظهار داشت: بیماری سرطان پستان به نوعی با هویت زنان در ارتباط است و مسائل موجود در درمان مانند عمل برداشت سینه که به دنبال سرطان پستان است باعث عدم مراجعه زنان به پزشک می شود در صورتی که اگر به موقع و در مراحل ابتدایی بیماری تشخیص داده شود تا 90 درصد موارد بیمار بهبودی کامل پیدا می کند و به زندگی طبیعی خود ادامه می دهد.
وی افزود: نقش زنان در خانواده بسیار کلیدی است و حتی اگر یک روز به عمر یک زن مبتلا به سرطان پستان اضافه شود ارزش دارد. چرا که بیماری یک زن در خانواده کل اعضای خانواده را درگیر می کند.
دکتر هاشمی در ادامه گفت: بعد از تشخیص بیماری سرطان پستان، اقدامات حمایتی که در خانواده بویژه از سوی همسر بیمار صورت می گیرد؛ مفید و مهم است، چرا که سرطان به عنوان یک بیماری علاوه بر عوارض جسمی که به دنبال دارد، استرس هایی مانند نگرانی از طول عمر کوتاه، از دست دادن موقعیت خانوادگی و غیره در پی دارد و بیمار برای پذیرفتن وضعیت موجود نیاز به حمایت خانواده دارد.
وی افزود: متاسفانه برخی خانواده ها از درمان های موجود اطلاعی ندارند و گمان می کنند بیماری مسری است به همین دلیل ارتباط خود را با بیمار قطع می کنند و این امر به وضعیت روحی بیمار لطمه وارد می کند.
این جراح پستان در ادامه گفت: علاوه بر اطلاع رسانی به خانواده، مشاوره روانپزشکی بیمار و خانواده وی بسیار موثراست و بیمار را برای کنار آمدن با وضعیت موجود آماده می کند.
وی در پایان متذکر شد: این خدمات از مراحل ابتدایی تشخیص، درمان، پس از درمان، مشاوره و اقدامات حمایتی در کلینیک بیماری های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ارائه می شود.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - jdtums.ac.ir