بیماری لثه ناشی از زایمان پیش از موعد
زایمان پیش از موعد عوارضی به همراه دارد که یکی از این عارضه ها بروز بیماری لثه می باشد

وقتی زایمان قبل از موعد موجب بروز بیماری لثه می شود

یافته های یک تحقیق انجام شده در آلمان، نشان می دهند مادرانی که دارای زایمان های زودتر از موعد هسند، با احتمال بیشتری به ضایعات دندانی و مشکلات لثه دچار می شوند.

نتایج یک تحقیق جدید بین المللی نشان می دهند که احتمال ابتلا به بیماری لثه در زنانی که زایمان زودرس دارند در مقایسه با زنانی که زایمان کامل دارند بیشتر است. در این مطالعه همچنین شیوع بالاتری از میکروب های ناسالم دهانی در مادران گروه اول نشان داده شده است.

به گفته این محققان از بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ آلمان، ما در پژوهش خود مشاهده کردیم زنانی که زایمان زودرس داشتند، در مقایسه با همسالان خود با حاملگی کامل، اغلب لثه‌های ملتهب، همراه با از دست دادن بافت نگهدارنده اطراف دندان‌هایشان را نشان می دهند.

این نتایج می‌توانند پیامدهایی برای جلوگیری از زایمان زودرس داشته باشد، که در 10 درصد از تولدها اتفاق می‌افتد و تا 75 درصد از مرگ‌های پری ناتال و بیش از 50 درصد از اختلالات رشدی در کودکان را باعث می‌شود.

پریودنتیت که بیماری لثه نیز نامیده می شود، توسط یک عفونت میکروبی ایجاد می شود. این بیماری با لثه های قرمز، خونریزی و ملتهب شدن شروع می شود، مشکلی که به ژنژیویت معروف است. به دنبال این اتفاق، پاسخ بدن به تجمع ناسالم باکتری روی دندان ها روی می دهد. 

التهاب مزمن می تواند باعث ایجاد فرورفتگی ها و شکاف هایی در اطراف دندان، تخریب بافت ها و استخوان شود. به دنبال آن نیز، حمایت لثه از دندان از بین رفته و در نهایت به از دست دادن دندان می انجامد.

 در این مطالعه، وضعیت التهاب و میکروب های دهانی در زنانی که به صورت زودرس یعنی قبل از هفته 37 بارداری زایمان کردند و همچنین آن هایی که زایمان کامل داشتند، مقایسه شد.

نتایج بررسی ها نشان داد در مقایسه با زنانی که زایمان کامل داشتند، زنان با زایمان زودرس به طور قابل توجهی دارای وضعیت بدتری بودند. این زنان دارای حمایت دندانی کمتر در لثه بوده و درصد بیشتری از عمق فرورفتگی در کناره های دندانی را نشان دادند، ضمن آن که جمعیت های مختلفی از باکتری ها روی دندان و زیر دندان های آن ها مشاهده شد.

به گفته محققان، ما دریافتیم که مادران با تولد نوزاد نارس در مقایسه با مادران با زایمان نرمال، به احتمال زیاد بافت های حمایت کننده اطراف دندان را از دست داده اند، نسبت بیشتری از محل های با فرورفتگی عمیق داشته و همچنین واجد باکتری های دهانی ناسالمی هستند.

 آن ها با تاکید بر این که برای تأیید نهایی و جامع این یافته‌ها به مطالعات بزرگ‌تری نیاز است، یافته های خود را در EuroPerio10، کنگره پیشرو در پریودنتولوژی و دندانپزشکی ایمپلنت که توسط فدراسیون اروپایی پریودنتولوژی (EFP) ارائه کرده اند.

بیشتر بدانید : این ماده غذایی از زایمان زودرس پیشگیری می کند

بیشتر بدانید : این عوامل موجب زایمان زودرس می شوند

بیشتر بدانید : آیا زایمان طبیعی بعد از یک سزارین ممکن است؟

بیشتر بدانید : عوارض زایمان طبیعی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sinapress.ir