اولین نشانه های بارداری را می شناسید؟
 علاوه بر تهوع و یا به تعویق افتادن پریود، بارداری علائم دیگری هم دارد که در ادامه به اولین علائم آن اشاره میکنیم 

علائم اولیه بارداری را بشناسید!

آیا علائم اولیه بارداری را می شناسید؟ از حالت تهوع گرفته تا خستگی، بهتر است بدانید چه انتظاری باید داشته باشید.

شایع ترین علائم و نشانه های اولیه بارداری ممکن است شامل موارد مختلفی باشد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. 

بیشتر بدانید : 8 علامت زودرس بارداری

بیشتر بدانید : اولین علائم بارداری که شاید آنها را نشناسید

تاخیر در پریود

اگر در سنین باروری هستید و یک هفته یا بیشتر بدون شروع چرخه قاعدگی مورد انتظار گذشته است، ممکن است باردار باشید. با این حال، اگر سیکل قاعدگی نامنظم داشته باشید، این علامت می تواند گمراه کننده باشد.

سینه های حساس و متورم

در اوایل بارداری تغییرات هورمونی ممکن است سینه های شما را حساس و دردناک کند. این ناراحتی احتمالاً پس از چند هفته کاهش می یابد زیرا بدن شما با تغییرات هورمونی سازگار می شود.

حالت تهوع با یا بدون استفراغ

تهوع صبحگاهی که می تواند در هر زمانی از روز یا شب رخ دهد، اغلب یک تا دو ماه پس از بارداری شروع می شود. با این حال، برخی از زنان زودتر احساس تهوع می کنند و برخی هرگز آن را تجربه نمی کنند. در حالی که علت تهوع در دوران بارداری مشخص نیست، هورمون های بارداری احتمالاً در بروز آن نقش دارند.

افزایش ادرار

ممکن است بیشتر از حد معمول ادرار کنید. مقدار خون در بدن شما در دوران بارداری افزایش می یابد و باعث می شود کلیه ها مایع اضافی را که به مثانه شما ختم می شود پردازش کنند.

خستگی

خستگی در بین علائم اولیه بارداری در رتبه بالایی قرار دارد. هیچ کس به طور قطع نمی داند که چه چیزی باعث خواب آلودگی در سه ماهه اول بارداری می شود. با این حال، افزایش سریع سطح هورمون پروژسترون در اوایل بارداری ممکن است به رفع خستگی کمک کند.

علائم بارداری در 3 ماهه اول
رحم

سایر علائم و نشانه های بارداری که ممکن است در سه ماهه اول تجربه کنید عبارتند از:

بد خلقی

سیل هورمون ها در بدن شما در اوایل بارداری می تواند شما را به طور غیرعادی احساساتی و زودرنج کند. نوسانات خلقی نیز رایج است.

نفخ

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری می تواند باعث شود که شما احساس نفخ کنید، مشابه آنچه در شروع دوره قاعدگی احساس می کنید.

لکه بینی سبک

لکه بینی خفیف ممکن است یکی از اولین علائم بارداری باشد. این خونریزی که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد - حدود 10 تا 14 روز پس از لقاح. خونریزی لانه گزینی تقریباً در زمانی اتفاق می افتد که شما انتظار دارید دوره قاعدگی داشته باشید. با این حال، همه زنان آن را ندارند.

گرفتگی رحم

برخی از زنان در اوایل بارداری دچار گرفتگی خفیف رحم می شوند.

یبوست

تغییرات هورمونی باعث کند شدن سیستم گوارش شما می شود که می تواند منجر به یبوست شود.

بیشتر بدانید :  درمان یبوست برای همیشه با راه های طبیعی

بیزاری از غذا

زمانی که باردار هستید، ممکن است نسبت به بوهای خاص حساسیت بیشتری پیدا کنید و حس چشایی شما تغییر کند. مانند سایر علائم بارداری، این ترجیحات غذایی را می توان تا تغییرات هورمونی تغییر داد.

گرفتگی بینی

افزایش سطح هورمون و تولید خون می تواند باعث تورم، خشکی و خونریزی غشای مخاطی بینی شما شود. این ممکن است باعث گرفتگی یا آبریزش بینی شود.

آیا شما واقعا باردار هستید؟

بسیاری از این علائم و نشانه‌ها مختص بارداری نیستند. برخی می توانند نشان دهند که شما در حال بیمار شدن هستید یا اینکه قاعدگی شما در شرف شروع است. به همین ترتیب، شما می توانید بدون تجربه بسیاری از این علائم باردار شوید.

با این حال، اگر پریودتان را از دست دادید و متوجه برخی از علائم یا نشانه‌های فوق شدید، یک تست بارداری خانگی انجام دهید یا به پزشک خود مراجعه کنید. اگر تست بارداری خانگی شما مثبت است، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. هر چه زودتر بارداری شما تایید شود، زودتر می توانید مراقبت های دوران بارداری را شروع کنید.

اگر قصد بارداری دارید یا تازه متوجه شده اید که باردار هستید، مصرف روزانه یک ویتامین دوران بارداری را شروع کنید. ویتامین‌های دوران بارداری معمولاً حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی مانند اسید فولیک و آهن هستند که از رشد و تکامل کودک شما حمایت می‌کنند.

بیشتر بدانید : علائم مهم بارداری

بیشتر بدانید : زنان علائم بارداری و کرونا را باهم اشتباه نگیرند

بیشتر بدانید :  اولین نشانه‌های بارداری را بدانید

بیشتر بدانید : نکاتی برای بارداری بالای 30سالگی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com