در زمان پریود چی بخوریم؟
تغذیه سالم و مناسب تحمل برخی علائم پریود را آسان می کند و بالعکس تغذیه ناسالم باعث دردناک شدن پریود می شود، در این مطلب به تغذیه مناسب برای دوران پریود اشاره می کنیم

خوراکی های مناسب و سالم برای دوران پریود

تغذیه صحیح در دوران قاعدگی به تامین انرژی حتی تسهیل عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. توجه به این اصول تاثیر مثبتی بر کیفیت خواب، مدیریت استرس، بهبود سلامت پوست و... دارد که می‌تواند به خانم‌ها کمک کند تا بهتر با تغییرات این دوران مواجه شوند. 

در ادامه این مطلب، توصیه های موثری را برای تان انتخاب کرده ایم که بکار بردن آنها می تواند در دوران قاعدگی مفید باشند. 

بیشتر بدانید : برای راحت گذراندن دوران پریودی، این خوراکی ها را بخورید

بیشتر بدانید : ترفندهایی برای داشتن انرژی بیشتر در دوران قاعدگی

سبزیجات سبز و غلات سبوس‌دار، برای کاهش علائم سندروم پیش‌قاعدگی

بسیاری از خانم‌ها طی چند روز پیش از شروع سیکل قاعدگی دچار علائمی مانند خستگی مفرط، درد سینه‌ها، اختلالات گوارشی، تورم بافت‌‌های بدن و... می‌شوند که تحت‌تاثیر تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. همچنین به‌دلیل کاهش تولید سروتونین، تحریک‌پذیری و بی‌حوصلگی اتفاق می‌افتد.

بنابراین، در کنار استراحت و ورزش که به بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند، تغذیه را نباید فراموش کرد و گنجاندن غلات سبوس‌دار، سبزیجات برگ‌دار سبز همچنین ماهی‌های چرب و روغن‌های مفید برای تامین امگا3 و کمک به تعادل خلق‌وخو توصیه می‌شود.

در مقابل، از مصرف خوراکی‌های حاوی شکر به‌دلیل اختلال در هضم و نمک به‌خاطر احتباس آب نیز باید پرهیز کرد. البته جوانه گندم، شکلات تلخ، دانه‌های کدو و دیگر مغزها توصیه می‌شود. نوشیدن آب و مایعات فراوان هم به مقابله با یبوست و تحریک‌پذیری کمک می‌کند.

سبزیجات معطر برای کنترل بهتر علامت ها

طی چند روز پیش از قاعدگی و در این دوران، هورمون‌های زنانه به کمترین حد می‌رسند. بروز اسپاسم‌های عضلانی و اسهال به‌خصوص در دو روز اول قاعدگی طبیعی است که تحت‌تاثیر افزایش ترشح پروستاگلانتین برای کمک به انقباضات رحم و دفع خون اتفاق می‌افتد. بنابراین، بهتر است برای تسهیل عملکرد دستگاه گوارش از گوشت‌های چرب، خوراکی‌های سرخ‌شده و پنیر پرهیز کرد.

افزودن سبزیجات معطر نیز انتخاب خوبی است و نیاز به نمک و عوارض آن مانند تورم اندام‌ها را کاهش می‌دهد. نعناع خواص ضددرد دارد، ریحان به‌دلیل تاثیر ضداسپاسم به کاهش انقباضات رحم کمک می‌کند و مریم‌گلی نیز سطح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند. البته باید از نوشیدن قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا پرهیز کرد. 

حفظ انرژی پس از قاعدگی

پس از پایان خونریزی قاعدگی، سطح انرژی افزایش پیدا می کند و تمایل برای انجام فعالیت‌های مختلف وجود دارد. اما این حالت از زمان تخمک‌گذاری کاهش پیدا می کند که می‌توان با رعایت بعضی اصول تغذیه ای همچنان حفظ کرد. مصرف جوانه‌ گیاهان به‌خصوص جوانه گندم به‌دلیل مقدار فراوان ویتامین‌های گروهB بسیار عالی است. البته مصرف منابع ویتامین C را نباید فراموش کرد، گوشت و حبوبات برای جبران خونریزی قاعدگی حتما میل شوند و خوراکی‌های تخمیرشده برای بهبود عملکرد باکتری‌های فلور روده‌ای به مصرف برسند. 

بیشتر بدانید : پاسخ به سوالات شما درباره عادت ماهیانه

بیشتر بدانید : پاسخ به سئوالات شما درباره زمان پریود

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamat.ir