بارداری مولار یا بارداری پوچ چیست و چه علائمی دارد؟
حاملگی مولار یا بارداری پوچ شرایطی است که بارداری رخ می دهد اما جنین رشد نمی کند، در این مطلب به معرفی این مشکل می پردازیم

حاملگی مولار molar pregnancy

حاملگی_مولار که با نام لاتین molar pregnancy شناخته می شود و همچنین در ایران به بارداری پوچ معروف است، ریشه در نقص ژنتیکی در تخمک بارور دارد.

وقتی اتفاق می افتد که تخم باردار شده خودش را به دیواره رحم می چسباند، اماجنین رشد نمی کندسلول ها درون ساک حاملگی گسترش پیدا می کنند اماخود جنین رشد نمی کند.

در فرآیند حاملگی، تخمکی که به کمک اسپرم بارور شده است،در طی ۹ ماه به جنین کامل تبدیل می‌شود اما در فرآیند حاملگی مولار، این اتفاق نمی‌افتد و تخمک بارور اشتباها به یک توده گوشتی که مول(Mole)نامیده می‌شود، تبدیل خواهد شد. 

در پاسخ به این سوال که علت حاملگی مولار چیست، باید گفت در واقع مشکلات کروموزومی که در روند لقاح به وجود می‌آیند، به عنوان علت حاملگی مولار شناخته خواهند شد.

موضوع نگران‌کننده، یکسان بودن علام بارداری سالم باحاملگی مولار در ماه‌های ابتدایی است. اما بعد از مدتی، علائمی بروز میکنند که ازخطرناک بودن این بارداری خبر می‌دهندو به‌سرعت باید توسط پزشک زنان پیگیری شوند.

بیشتر بدانید : قبل از حاملگی چه کارهایی انجام دهیم؟

بیشتر بدانید : چاقی برای بارداری چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند؟

علائم حاملگی مولار

در۳ماهه اول بارداری، مادر به‌صورت مکرر دچار خونریزی‌ واژینال  می شود، رنگ خون درچنین شرایطی معمولا قرمز روشن یا قهوه‌ای تیره است.

بیشتر بدانید : مراقبت های قبل از دوران بارداری!!

بیشتر بدانید : حاملگی خارج از رحم چرا و چگونه رخ می دهد؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ