در این نوشتار، نگاهی بر اصلی ترین دلایل بروز خارش و چند توصیه برای تسکین دادن و حتی از بین بردن کامل خارش های پوستی داریم...

خارش پوست: چرا پوست دچار خارش می‌شود؟
خارش پوست که در پزشکی «پروریتوس» نامیده می‌شود، بسیار رایج است و علل متفاوتی دارد. دلایل خارش یا پروریتوس بسیار متفاوتند
آنچه که باعث خارش (پروریتوس) می‌شود تولید مواد محرکی است که توسط پوست در لایه های سطحی و رویی پوست ساخته می‌شود.

این واکنش پوست در پاسخ به شرایط بسیار متفاوتی است، از جمله نیش زدن یک حشره یا بروز بیماری هایی مانند اگزما یا پزوریازیس.

در میان تمامی عوامل، اینها رایج ترند:
گزیده شدن توسط برخی گیاهان مانند گزنه.
نیش زدن حشرات و برخی حیوانات، مثل: پشه، شپش، ستاره دریایی و...
آلرژی ها: کهیر، اگزما و...
بیماری های پوستی مانند پزوریازیس.
خشکی بیش از حد پوست.

عفونت های پوست که یا توسط قارچ ایجاد می‌شوند مانند بیماری مایکوزیس، یا از طریق ویروس به وجود می‌آیند مانند آبله مرغان و یا به واسطۀ انگل ها تولید می‌شوند مانند گری...

برخی بیماری ها که خارش را با خود به همراه دارند مانند مشکلات کلیه، بیماری های کبد و ... .
 
آیا می‌دانید هنگام خارش، نباید چه کاری بکنید: خاراندن !
وقتی که پوست دچار خارش می‌شود، اولین واکنش خاراندن است. با اینکه خاراندن تسکین دهنده است، اما این تسکین موقتی است، در حالی که عواقب آن بسیار جدی است؛ خارش احتمال شدت پروریتوس، خطر عفونت و به ویژه جوش (تاول) و باقی ماندن همیشگی آثار جوش ها را به همراه دارد.

در واقع، هر چه بیشتر پوست تان را بخارانید، بیشتر بر واکنش پوست تأکید کرده و به این ترتیب پوست را بیشتر برهنه کرده اید و آن را در معرض میکروب ها قرار داده اید. پس بهتر است از این کار اجتناب کنید و راه حل دیگری برای تسکین پروریتوس بیابید. در تمام موارد، بهتر است، نقاطی را که خارش دارند با کف دست ماساژ دهید و چند فشار مختصر بر آن موضع وارد کنید. ضمناً، محض احتیاط، ناخن های تان را کوتاه کنید ! 

آنچه که برای درمان و تسکین خارش پوستی باید انجام داد
برای یافتن علت خارش به پزشک مراجعه کنید. به طور مثال، در موارد آلرژی، حذف آلرژن ها، پروریتوس را از بین خواهد برد. یا در موارد مایکوزیس (بیماری قارچی) یک درمان ضد قارچ (antifungal)، ضروری است.

پوست تان را مرطوب کنید: کرم، لوسیون و دیگر پمادها برای رفع خشکی پوست ضروری اند، همان طور که گفته شد، خشکی یکی از عوامل ایجاد خارش پوست است.  همزمان با انجام این اقدامات، از هر کاری که باعث خشکی پوست می‌شود باید خودداری کنید: شستشوی زیاد، قرار دادن طولانی مدت پوست در آب و... 

ضمناً از استعمال هر آنچه که پوست را مورد حمله قرار می‌دهند، اجتناب کنید، مثلاً از صابون هایی که قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی دارند و یا محصولات معطر و... .

پزشک یا داروساز نیز می‌تواند درمان هایی برای آرام کردن خارش به شما ارائه کند، ضد خارش های موضعی (مسکن ها و ضدعفونی کننده ها) به طور ویژه توصیه می‌شوند، غیر از آنها می‌توان به آنتی هیستامین های خوراکی و یا موضعی (ژل، پماد) اشاره کرد.

بار دیگر تأکید می‌شود که از خاراندن پوست تان خودداری کنید و برای مراجعه به پزشک به هیچ وجه شک به خود راه ندهید.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
آیا مدام احساس خارش در تن تان دارید؟
علامت های هشدار دهنده سرطان پوست
آلرژی یا حساسیت چیست؟