برای همه انسان ها داشتن مو مؤيد جوانی و سلامتی بوده و در طرز تلقی مثبت فرد از شخصيت خودش اهميت انکارناپذيری دارد....

 

 اهميت فوق العاده مو برای بشر را می توان  از چند زاويه  مورد بررسی قرارداد :

1) مو دارای  تأثير بسيار زيادی در روابط اجتماعی بين انسان ها است.  از نگاه اکثريت افراد جامعه اشخاص کم مو يا طاس بصورت افراد پير،  مسن  و کم بنيه به نظرآمده و اين امرگاهی حتی در ترقی درجه  شغلی  فرد نيز دخالت مستقيم دارد. کسانی که مو داشته ولی دارای موهای زشت و بد منظره هستند هم معمولاً نمی توانند در جامعه بخوبی ظاهرشده و از برخورد با ديگران امتناع می کنند. اين مسئله موجب  شيوع  بيشتر افسردگی در این افراد  شده و از ميزان موفقيت های شغلی و اجتماعی آنان می کاهد.

قبل از کاشت مو

 
پس از کاشت مو طاسی همراه با موی بد منظره 

2)مو درآنچه که هرشخص بعنوان تصويری از بدن در ذهن خود دارد و نيز اعتماد و احترام به نفس وی نقش بسيار مهمی را ايفامی کند. می توان گفت که هيچ قسمت ديگری از بدن مثل مو نيست که بتوان آن را به اين سادگی و  فوريت تغييرداد و يا آن را دستکاری کرد.

شخص می تواند در عرض مدت کوتاهی موهايش را کوتاه يا بلندکند، موج دار (فر) و يا صاف نمايد، شانه کند، به آنها حالت  و مدل بدهد، رنگ کند و يا بی رنگ (بليچ) نمايد و يا اينکه موهايش را ببافد و خلاصه  هر مدلی که بخواهد به موهايش بدهد و برخلاف خالکوبی و سوراخ کردن قسمت های مختلف بدن، تغييراتی که به موها می دهيم را می توان  بلافاصله از بين برد.
 
3) موهای سر را نمی توان با لباس پوشانيد يعنی کاملاً در معرض ديد هستند و لذا معمولاً موی انسان اولين مشخصه ای است که ديگران به آن دقت کرده و در غالب موارد نخستين و مهم ترين بخشی از مشخصات ظاهری فردکه به آن اشاره می شود، موهای فرد و موارد در رابطه  باآن می باشد.  

قبل از کاشت مو 

 
پس از کاشت مو

4) شيوه آرايش و مدل موهای هر فرد علامتی از طبقه اجتماعی، حرفه ای، فرهنگی و مذهبی وی بوده و با نگاه کردن به موی شخص می توان فهميدکه تصورات ذهنی وی نسبت به خودش و ديگران به چه ميزان است.
 

 

5) مو وسيله مهمی برای ابراز وجود شخصی انسان در اجتماع بوده و از دست دادن آن میتواند موجب کاهش اعتماد به نفس و در مواردی  بروز نااميدی گردد. بنابراين مو برخلاف ظاهر ساده و معمولی اش يک ارگان بسيار باارزش و پيچيده می باشد.

6) مو نقش بسيار مهمی از نظر تعيين سن و وضعيت کلی سلامتی شخص دارد زيرا موهای سالم  و پرپشت فرد را جوان تر و سرحال تر نشان می دهد. البته نشانه های ديگری هم برای اين مسايل وجود دارند از قبيل وضعيت پوست، شفافيت چشم ها، توده عضلانی فرد و طرزرفتار وی ولی فرق اين ها با مو دراين است که همه اين نشانه ها را می توان با طرز لباس پوشيدن تغيير داد ولی موها درمعرض ديد مستقيم و عريان ديگران بوده و اثرآن به مراتب بيشتر می باشد. يک سر پر از موهای مشکی و سالم هميشه علامتی ازجوانی، بشاش بودن و در نگاه ديگران خوش تيپ بودن فرد است.
 
قبل از کاشت مو 

پس از کاشت مو
 
 
وقتيکه موی سر مردی خاکستری (سفيد) شده و يا می ريزد معمولاً طرز تلقی جامعه و افراد نسبت به وی تغيير می کندکه می تواند مثبت و يا منفی باشد. ممکن است اشخاص ديگر در مورد فردی که طاس شده است اينطور فکر کنندکه آماده شروع زندگی، کارکردن و توليد مثل می باشد و بطور کلی مرد شده است يا اينکه پير و از کار افتاده شده، از مردانگی کافی برخوردار نيست  و توانايی های سابق خود را  ندارد.

قبل از کاشت مو



    پس از کاشت مو

 
تهیه و تدوین : گروه سلامت سیمرغ  - دکتر علی وفائی ، متخصص پوست و مو
www.seemorgh.com/health

اختصاصی سلامت

مطالب پیشنهادی :
اسپری مو و هشدار به خانم های باردار!!
دانه ای جهت تقویت مو
درمان قطعی موهای زائد چیست ؟
رژیم غذایی طلایی برای زیبایی پوست و مو
عوامل تأثیرگذار بر ریزش مو