هنوز به روشنی معلوم نيست که چرا انسان دارای مو است و چرا مشخصات موهای وی در نقاط گوناگون بدن با همديگر متفاوت هستند....


 پيشينيان ما دارای بدن پر موتری نسبت به ما بوده اند و معلوم نيست که چرا انسان امروزی کم موتر شده است اگر چه می توان اين مطلب  را در ارتباط با استفاده بيشتر از لباس برای محافظت وگرم شدن در انسان امروزی دانست.

مو می تواند بعنوان عايقی در برابر سرما عمل نموده و موجب گرم شدن بدن گرد اگر چه اين وظيفه در انسان اهميت زيادی نداشته و در ضمن نمی تواند بيانگر تفاوت هايی باشد که  از نظر شکل و وضعيت مو بين گروه های گوناگون انسانی وجود دارد. برای مثال اکثر اقوام آسيايی دارای بدن  و صورت بسيار کم موهستند اگر چه بسياری از آنها مانند ساکنين تبت و مغولستان درآب و هوايی به شدت سرد زندگی می کنند.

 

قبل از کاشت مو  




پس از کاشت مو


 

يکی ديگر از وظايف مهم مو افزايش قابليت لمس درسطح پوست است بطوريکه در پوست مودار حتی حرکت بسيار ظريف و آهسته يک حشره به خوبی احساس می شود. علت اين مسئله وجود يک گيرنده عصبی حسی درست در محل ريشه مو است. تغيير وضعيت تار مو با عوامل خارجی مثل حرکت يک مورچه يا پشه موجب تحريک اين عصب و درک آن احساس توسط شخص می گردد.

مو در اکثريت حيوانات نقشی در مکانيسم دفاعی حيوان بازی می کند بدين ترتيب که در مواجهه با خطر موهای حيوان سيخ شده و لذا حيوان بزرگتر و ترسناک تر به نظر می آيد. چنين حالتی را می توان در موهای گردن سگ و دم گربه به وضوح مشاهده نمود.

نمونه بسيار بارز استفاده از مو بعنوان مکانيسم دفاعی در جوجه تيغی مشاهده می شود. در اين حيوان تيغ ها (که درحقيقت موهای تغييرشکل يافته هستند) در مواجهه با خطرشديداً راست شده و بدين ترتيب برخلاف ساير حيوانات اين واکنش در جوجه تيغی فقط حالت تدافعی نداشته و در مبارزة حيوان با دشمنان نيزکاربرد دارد. بقايای جزئی از اين واکنش در انسان هم وجود دارد. درمواجهه با سرما و هنگاميکه شخص ترسيده و يا هيجانی می شود موهای ظريف بدن سيخ شده و نمای خاصی بوجود می آورند. علت اين واکنش در انسان انقباض يک عضله بسيارکوچک  است که بصورت مايل در زير پوست به تار مو چسبيده است.

يکی ديگر از وظايف مو محافظت از پوست در مقابل اشعه زيان بار ماوراءبنفش خورشيد است که البته نقش مهم تر را در اين زمينه رنگدانه های موجود در پوست ايفا می کنند. وجود مو در سر باعث کاهش احتمال صدمات وارده به استخوان های جمجمه می گردد. در مناطقی از بدن که پوست روی هم مالش داده می شود (مثل زير بغل و کشاله ران) مو بعنوان يک ماده روغن کاری خشک عمل کرده و با کاهش اصطکاک از پوست محافظت بعمل می آورد. وجود مو موجب ممانعت از ورود اجسام کوچک به گوش، چشم و بینی می گردد.

بعضی از وظایف مو که مختص انسان است عبارتند از:
1) مو نقش اساسی در ظاهر فرد دارد.
2) مو موجب تعیین هویت جنسی فرد می گردد.

3) وضعیت موی فرد مشخص کننده ماهیت روحی، روانی و شخصیت وی می باشد.

تهیه و تدوین : گروه سلامت سیمرغ  - دکتر علی وفائی ، متخصص پوست و مو
www.seemorgh.com/health

اختصاصی سلامت

مطالب پیشنهادی :
شستشوی سر با توجه به جنس مو
با موهای کم پشت چه کار کنیم ؟
آیا واقعاً استرس باعث ریزش مو میشود؟
10نکته جالب درباره مو
مو و روشهای مراقبت از آن