اغلب افرادی که تمایل دارند موهای صورتشان را با شمع بزدانید، هر یکی- دو ماه یکبار باید این کار را انجام دهند نه مکرر.

معمولا افرادی که پوست چربی دارند یا مستعد جوش هستند، نباید از وکس، موم، شمع و... برای موزدایی صورت استفاده کنند چون ضربه سطحی وارد شده به پوست و همچنین ضربه به پیاز مو، می‌تواند احتمال جوش زدن را افزایش بدهد و از طرفی هم فرد دچار عود آکنه‌ می‌شود. افرادی هم که به هر دلیلی از ترکیب‌های رتینوئید به‌عنوان لایه‌بردار یا داروی اکوتان برای درمان آکنه استفاده می‌کنند، باید از وکس خودداری کنند چون باعث لایه‌برداری از پوست می‌شود درحالی که با مصرف این داروها پوست نازک‌تر شده است. از این رو، احتمال بروز عوارض و واکنش آلرژیک بیشتر است.

ضمنا توصیه می‌شود در انتخاب آرایشگاه بهداشتی كه حتما از وسایل یکبار مصرف استفاده می‌کند، دقت كنید. متاسفانه در اغلب آرایشگاه‌ها، مقدار موم گیاهی یا پارافین شمعی که تحت‌حرارت قرار می‌گیرد، بیش از مقداری است که برای موزدایی از صورت یک فرد لازم است. در حالی که حتما باید برای هر مشتری مقدار کافی موم آب و بعد از تمیزکردن، ظرف داخل دستگاه برای مشتری بعد آماده شود. در غیر این صورت، به دلیل اینکه برای از بین بردن موها، مدام کاردک داخل ظرف می‌شود، استفاده مجدد از همان موم برای فرد دیگر به‌دلیل آلودگی یا حتی کاردک و موم ممکن است باعث پخش شدن عفونت‌های ویروسی شود. اغلب افرادی که تمایل دارند موهای صورتشان را با شمع بزدانید، هر یکی- دو ماه یکبار باید این کار را انجام دهند نه مکرر. البته ضربه وارد شده به پوست معمولا آنقدر نیست که باعث شل شدن پوست شود.

یکی از مشکلات دیگری که هنگام استفاده از موم و اصلاح با شمع پیش می‌آید، احساس سوزش و خارش است، بنابراین اگر به هر دلیلی پوست صورتتان بعد از این کار ملتهب و قرمز شد، بلافاصله از کمپرس سرد (گذاشتن کیسه حاوی چند تکه یخ روی صورت) استفاده کنید یا اینکه صورت را با آب سرد برای یکی دو دقیقه بشویید.

توجه داشته باشید موم خیلی داغ نباشد تا پوست را بسوزاند و در صورتی ‌که می‌خواهید درخانه این کار را انجام دهید، پارافین‌هایی تهیه کنید که کیفیت خوبی دارند و مرغوب هستند.


دکتر ندا ادیبی، متخصص پوست، پژوهشگر دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: هفته نامه سلامت