آنچه باید قبل از تاتو یادتان باشد!
تاتو كردن از لحاظ پزشكی یك عمل تهاجمی محسوب می‌شود كه در آن پوست كه سد دفاعی بدن است سوراخ می‌شود و مواد خارجی با خون و سایر ترشحات و اعضای داخلی بدن در تماس قرار می‌گیرد

عوارض و خطرات تاتو

هیچ می‌دانید با تاتو كردن نه‌تنها پوست، بلكه اندام‌های داخلی بدن‌تان را هم در معرض خطر قرار می‌دهید؟ تاتو كردن چند سالی است كه  رایج  شده و فقط آقایان طرفدارش نیستند؛ امروزه افراد زیادی را می‌بینیم كه بدون توجه به عوارض آن با نقش و نگارهای مختلف پوست‌شان را نقاشی كرده‌اند.


آگاه باشید

شاید در گذشته خالكوبی مخصوص آقایان بوده اما امروزه در كل دنیا، تعداد دختران جوانی كه تاتو می‌كنند، از تعداد پسران بیشتر است و فقط در كانادا بیش از ۶۵ درصد كسانی كه زیر سوزن خالكوبی می‌روند، خانم هستند! دلیلش مهم نیست اما اگر قصد دارید تاتو كنید، حتما قبل از اقدام، اطلاعات‌تان را در مورد روش كار، خطرات و عوارض آن كامل كنید و حتی در مورد نحوه پاك كردن تاتو هم مطالعه كنید تا ببینید راه بازگشت دارید یا نه!


حداقل آماتوری‌اش را بی‌خیال شوید!

كسانی كه تاتو را روی پوست شما پیاده می‌كنند، از دو حال خارج نیستند؛ یا برای این كار تعلیم دیده‌اند یا به صورت آماتوری آن را انجام می‌دهند؛ یعنی فردی كه هیچ تخصص و مدرك پزشكی ندارد و با جوهر، شاركول یا حتی خاكستر و با استفاده از سوزن یا یك تیغ نوك تیز زیر پوست شما خط و خال می‌كوبد! این تاتوها در شرایط غیربهداشتی و با مواد نامناسب انجام می‌گیرند و احتمال بروز یا انتقال عفونت‌شان بسیار بالاست.


تاتوی استریل لطفا!

تاتو كردن از لحاظ پزشكی یك عمل تهاجمی محسوب می‌شود كه در آن پوست- كه سد دفاعی بدن است- سوراخ می‌شود و مواد خارجی با خون و سایر ترشحات و اعضای داخلی بدن در تماس قرار می‌گیرد! پس رعایت بهداشت در محل انجام تاتو بسیار مهم است و خودتان هم باید در شرایط كاملا استریل باشید. در ضمن، محلی كه در آن تاتو انجام می‌گیرد، حتما باید پروانه معتبر بهداشتی و مدرك معتبر دانشگاهی داشته و مطمئن باشد.  همچنین وسایلی كه برای شما به كار گرفته  می‌شوند، باید كاملا استریل یك بار مصرف باشند.

24 ساعت قبل از تاتو كردن آسپرین یا داروهای ضد لخته شدن خون (مثل وارفارین) مصرف نكنید. در ضمن اگر دچار بیماری عفونی، حتی سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستید، بهتر است چند روز تاتو كردن را به تعویق بیندازید. تاكید می‌كنیم كه حتما از استریل بودن وسایل تاتو، از شست‌وشوی كامل دست‌های فرد خالكوب گرفته تا استفاده او از دستكش ضدعفونی مطمئن شوید؛ چرا كه امكان دارد بیماری‌های بسیار خطرناك از فردی كه تاتو را برای شما انجام می‌دهد و مسائل بهداشتی لازم را رعایت نمی‌كند، به شما منتقل شود. غیر از فرد تاتوكننده، موضع تاتو روی بدن شما هم حتما باید تمیز و ضدعفونی شده باشد. در نهایت بعد از اتمام خالكوبی هم اقدامات لازم از جمله مصرف آنتی‌بیوتیك‌ به صورت موضعی یا خوراكی را حتما انجام دهید تا خطر بروز عفونت و. . . را به حداقل برسانید.


در شرایط ایده‌آل هم خطرناك است

خالكوبی در هر مكان و شرایطی، حتی توسط ماهرترین افراد و در بی‌خطرترین نقاط بدن هم كه انجام شود، باز خطر عفونت وجود دارد و خطرناك‌ترین بیماری عفونی كه ممكن است با تاتو منتقل شود، ایدز و هپاتیت C است. البته عفونت‌های دیگری مثل عفونت پوستی با میكروب استافیلوكوك یا «MRSA» و حتی عفونت عمقی بدن هم ممكن است پس از تاتو كردن رخ بدهد.


منم كه حساس!

بعضی‌ها به مواد و رنگ‌های تاتو حساسیت دارند و واكنش آلرژیك خفیف یا شدید بعد از تاتو كردن در بدن‌شان بروز می‌كند. ساده‌ترین واكنش‌ها، حساسیت‌های پوستی موضعی است كه معمولا خود به خود بعد از چند روز برطرف می‌شوند اما مطالعات دانشمندان نشان داده موادی كه برای ایجاد رنگ قرمز در تاتو استفاده می‌شود، بیش از سایر مواد حساسیت‌زا هستند. همچنین موارد شدیدی از واكنش‌های آلرژیك در تاتوی لب‌ها گزارش شده است. بعضی‌ها حتی به فلز دستگاه تاتو هم حساسیت نشان می‌دهند!


تاتو پاك هم می‌شود؟!

تاتو، مخصوصا اگر فقط به رنگ مشكی باشد، قابل پاك شدن است اما گاهی بعد از پاك كردن تاتو، حالت پوست و شكل آن تغییر می‌كند.

سه راه عمده برای پاك كردن تاتو وجود دارد:

  • بریدن پوست ناحیه تاتو
  • درم ابریژن (پاك كردن نقش و نگار با ابزار مخصوص)
  • پاك كردن با لیزر

امروزه بیشتر متخصصان پوست از لیزر برای این كار استفاده می‌كنند چراكه روش درم ابریژن، معمولا به چند جلسه درمان نیاز دارد و در نهایت جای زخم روی پوست می‌ماند. فقط یادتان باشد با لیزر هم نمی‌توان تاتو را به صورت كامل پاك كرد!


باز هم حساسیت...

اگر دوست دارید بدانید لیزر چطور تاتو را پاك می‌كند، باید بگوییم در روش استفاده از لیزر، نور لیزر دانه‌های رنگی و پیگمان‌های رنگی را می‌شكند و به ذرات كوچك‌تر تبدیل می‌كند تا به مرور زمان از بدن دفع ‌شوند. پوست ناحیه تاتو شده پس از لیزر ممكن است كاملا سفید شود اما با گذشت چند روز، رنگ پوست به حالت طبیعی بازمی‌گردد. با این حال، استفاده از لیزر همیشه هم بی‌خطر نیست و در عین حال احتمال بروز واكنش‌های آلرژیك را بیشتر می‌كند. در برخی موارد دیده شده كه پس از لیزر كردن، در محل تاتو جوش‌های‌ آلرژیك و حتی كهیرهای بزرگ بروز كرده كه البته با انجام مراقبت‌های لازم از پوست، این حالت‌ها برطرف می‌شود.


موقتش هم خطرناك است

خیلی‌ها وقتی در مورد عوارض خطرناك تاتو و خالكوبی می‌شنوند، از خیر این كار می‌گذرند اما بعضی‌های دیگر كه اصرار به انجام این كار دارند، ممكن است به دنبال راه‌حلی جایگزین، به روش«تاتوی موقتی» روی بیاورند. كسانی كه در حوزه تاتو و خالكوبی فعالیت می‌كنند، ادعا می‌كنند تاتوهای موقتی هیچ خطری ندارند اما تاكنون موارد زیادی از بروز واكنش‌های آلرژیك و حتی بروز عفونت در تاتوهای موقت گزارش شده است. یك نكته بسیار مهم دیگر هم وجود دارد كه اگر طالب تاتو هستید، هرگز فراموشش نكنید؛ هیچ وقت از رنگ‌های موسوم به «حنای سیاه» و «حنای آبی» استفاده نكنید؛ حتی برای تاتوهای موقت!  به گزارش سازمان«FDA» ، حنا به عنوان رنگ‌دهنده موی سر بی‌ضرر است اما برای استفاده به عنوان رنگ در تاتو كردن خطرناك ارزیابی شده چراكه احتمال واكنش‌های حساسیتی خیلی شدید به این ماده وجود دارد.


همه عوارض تاتو

پیش از آنكه از عوارض تاتو بگوییم از پشیمانی‌هایی باید صحبت كنیم كه بعد از تاتو سراغ افراد می‌آید. بسیاری از افرادی كه تاتو را تجربه می‌كنند، چه آنها كه به خاطر ریزش ابرو سراغ این كار می‌روند و چه آنها كه تاتو را صرفا برای زیبایی تجربه می‌كنند، بعد از مدتی از آن خسته می‌شوند و به دنبال راهكاری برای پاك كردن و محو كردن آن می‌گردند. راهكارهایی كه علاوه بر هزینه هر كدام دردسرهای خاص خودش را دارد. از اینكه بگذریم آلرژی، ابتلا به عفونت‌ها و تحریكات پوستی نیز از جمله مواردی است كه ممكن است افراد بعد از تاتو تجربه كنند.

این آلرژی‌ها گاهی با خارش و علائم قرمزی پوست همراه است و با التهاب در ناحیه تاتو آغاز می‌شود كه به دلیل ورود ماده خارجی به بدن است. گاهی بدن در برابر جسم خارجی كه مواد رنگی تاتو است، از خود واكنش نشان می‌دهد. در این شرایط سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با جسم خارجی آماده فعالیت می‌شود. علاوه بر این سوزن‌هایی كه برای تاتو استفاده می‌شود، در صورتی كه استریل نباشند یا بهداشت حین اجرای كار رعایت نشود، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر هپاتیت و ایدز فراهم می‌شود كه می‌تواند برای همیشه فرد را دچار بحران كند.


بیشتر بدانید : خطرات تاتو یا تتو که تاکنون هیچکس به شما نگفته + عکس

بیشتر بدانید : چرا کریستیانو رونالدو هیچ اثری از تتو یا خالکوبی روی بدنش ندارد؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله زندگی ایده آل