با دانه های سرسیاه پوست چه کنیم؟
داروی راکوتان نیز باعث کاهش چربی پوست می‌شود و در نتیجه جلوی بروز دانه های سرسیاه را می‌گیرد و به رفع آنها کمک می‌کند.

علل و راه‌حل دانه‌های سرسیاه

 

دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی بیمارستان بقیه‌ا...

اگر هر بار جلوی آینه می‌ایستید، نقطه‌های سیاه سر بینی توجهتان را به خود جلب می‌کند و باعث رنجشتان می‌شود یا فکر می‌کنید هرازگاهی مجبورید جلوی آینه بایستید و با فشار دادن 2 طرف دانه‌های سرسیاه با ناخن آنها را از پوستتان خارج کنید، بهتر است پیش از هر چیز با نکته‌های مهمی در رابطه با نحوه ایجاد این دانه‌های سرسیاه آشنا شوید و سپس نحوه درمان و پیشگیری از آنها را فرا بگیرید.


ریشه دانه‌های سرسیاه

علاوه بر سلول‌های پوستی، ضمایمی در پوست وجود دارد که فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند مثل غدد عرق‌ساز، غدد تولیدکننده چربی، انواع مختلف گیرنده‌های حسی و... یکی از این غدد، غدد سباسه یا چربی‌ساز است که اطراف پیاز مو و روی سطح پوست قرار دارند و چربی تولید می‌کنند و وظیفه‌شان حفظ رطوبت پوست و مو است. غدد چربی‌ساز یا غدد سباسه تحت‌تاثیر هورمون‌های جنسی هستند که از سن بلوغ شروع به ترشح می‌کنند. در برخی افراد چربی در منافذ به راحتی جریان پیدا می‌کند و به سطح پوست می‌رسد. به همین دلیل فکر می‌کنند پوست چرب‌تری دارند. برخی افراد هم ژنتیکی سلول‌های پوستی چسبنده‌تری دارند و چربی راحت در منافذ به دام می‌افتد که به آن اصطلاحا کومدون می‌گویند. کومدون‌ها یا سرسفیدند یا سرسیاه.


این مشکل در کجاها رایج‌تر است؟

غدد چربی‌ساز در برخی نواحی بدن مثل بینی و سر و قدام سینه، بین کتف و بازوها بیشتر است. در برخی افراد به‌دلیل جریان کند چربی در منافذ حبس می‌شود و در اثر عوامل مختلف مثل اکسید شدن و رسوب ترکیباتی مثل دوده در محیط روی پوست سیاه می‌شود و دانه‌های سرسیاه را تشکیل می‌دهد.

 

اصول درمان و پیشگیری

شستشوی صورت با شوینده‌های مناسب و دوری از محیط‌های آلوده تا حدی می‌تواند جلوی بروز این جوش‌ها را بگیرد. برای رفع این دانه‌ها نیز کارهای زیادی می‌توان انجام داد. در افرادی که به آکنه مبتلا هستند مصرف داروهای هورمونی می‌تواند فعالیت چربی را کم کند. داروی راکوتان نیز باعث کاهش چربی پوست می‌شود و در نتیجه جلوی بروز جوش‌های سرسیاه را می‌گیرد و به رفع آنها کمک می‌کند. کرم‌های لایه‌بردار نیز با لایه‌برداری سبب باز شدن منافذ پوست و به جریان درآمدن چربی و از بین رفتن نقاط سرسیاه روی بینی می‌شود. چسب‌های پوستی موجود در داروخانه‌ها هم به‌صورت موقت چربی اکسیدشده را برمی‌دارد. لیزر و میکرو درم ابریژن نیز برای به جریان افتادن چربی کمک‌کننده است و مانع رسوب و اکسید شدن چربی می‌شود. در میان انواع مختلف درمان، انتخاب مناسب‌ترین نوع درمان باید با صلاحدید پزشک صورت گیرد.

 

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران

 

دانه‌های سرسیاه را نترکانید!

اکثر افراد دانه‌های سرسیاه روی بینی را با جوش‌های سرسیاه اشتباه می‌گیرند. 10 تا 15 درصد این دانه‌ها شاید جوش باشند اما بالغ بر 85 تا 90 درصدشان موهایی هستند که رشدشان روی سطح پوست متوقف شده است. تنها راه برای از بین بردن این دانه‌های سیاه یا بهتر بگوییم این موها لیزر کردن آنهاست که سبب کرکی شدن و از بین رفتن سیاهی می‌شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند با فشردن این نقطه‌ها با ناخن یا با کمک قاشقک‌هایی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد یا حتی با چسب می‌توان این موها را از ریشه درآورد اما این باور نادرست است. هنگام فشار دادن این دانه‌ها مایع سفیدرنگی از کنار آنها ترشح می‌شود که در واقع کراتین است و فولیکول مو به این ترتیب خارج نمی‌شود. حتی در مورد جوش‌های سرسیاه نیز فشار دادن جوش و خارج کردن محتویات آن کار درستی نیست و می‌تواند سبب باز شدن منافذ پوست و باقی ماندن جای جوش شود.

 

دکتر محمد فصیحی دستجردی، متخصص بیماری‌های عفونی محقق طب سنتی

درمان دانه‌های سرسیاه در طب سنتی

دلیل بروز دانه‌های سرسیاه را در طب سنتی سودا یا مزاج سرد و خشک می‌دانند. به افراد مبتلا توصیه می‌شود به مدت 40 روز صبح‌ها روی صورت روغن گل بنفشه و شب‌ها روغن بادام شیرین بزنند. نوشیدن شیر با شیره انگور نیز می‌تواند از بروز دانه‌های سرسیاه پیشگیری و حتی آن را درمان کند. بخور دادن صورت و سپس پاک کردن آن با حوله‌ای مرطوب نیز می‌تواند تا حدی در کاهش دانه‌هایی که به دنبال اکسید شدن چربی بروز کرده موثر باشد.

1. انگور: کافی است چند حبه انگور را که تمیز شسته‌اید از وسط به دو نیم و دانه‌های آن را خارج کنید و آن را به تمام سطح پوست خود بزنید و پس از چند دقیقه برای بستن منافذ پوست، صورتتان را با آب سرد بشویید.

2. بخور: مقداری آب جوش را در یک کاسه بریزید و سپس 2 یا 3 قطره اسطوخودوس یا مقداری اسطوخودوس خشک‌شده را در کاسه بریزید. موهایتان را با حوله بپوشانید و برای چند دقیقه بخور بگیرید. با این کار جوش‌های سرسیاه نرم می‌شوند و به‌راحتی از روی پوست پاک می‌شوند. پس از آن صورت خود را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

3. ماسک سفیده تخم‌مرغ: سفیده تخم‌مرغ  نیز به دلیل خاصیت چسبندگی سلول‌های مرده را از پوست جدا می‌کند و باعث به وجود آمدن سلول‌های جدید می‌شود. برای ساختن ماسک سفیده تخم‌مرغ  کافی است زرده را از سفیده جدا کنید و سفیده تخم‌مرغ را روی صورت خود بزنید و بگذارید تا خشک شود سپس صورتتان را با آب سرد بشویید.

4. ماسک عسل و دارچین: عسل برای خارج کردن آلودگی‌ها از منافذ پوست بسیار مفید است. یک قاشق غذاخوری عسل را با نصف قاشق چایخوری دارچین مخلوط کنید و روی پوست صورتتان، درحالی‌که خشک است، بزنید و چند دقیقه ماساژ دهید، سپس با آب گرم بشویید.

5. ماسک شیر و جوز هندی: این ماسک خوشبو، برای رهایی از جوش‌های سرسیاه بسیار مفید است. یک قاشق شیر را با مقداری جوز هندی مخلوط کنید. مقدار جوز هندی باید به اندازه‌ای باشد که یک خمیر به دست بیاید. سپس این ترکیب را روی پوستتان بزنید و به آرامی ماساژ دهید و پس از چند دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir