راهی برای ضخیم کردن موهای نازک وجود دارد؟
معمولا کسانی که موهای نازک و لختی دارند، بیشتر از سشوار و اتوی مو استفاده می‌کنند. گرچه این وسایل موقتی به مو حالت می‌دهد اما به‌تدریج باعث بدحالتی و حالت‌ نگرفتن مو و خشکی آن می‌شود.

علل، عوامل خطرساز و راهکارهای درمانی موهای نازک

موهای پرپشت، ضخیم و خوش‌حالت را خیلی‌ها جزو معیارهای زیبایی می‌شناسند. با این حال، کم نیستند افرادی که موهایشان بسیار نازک و در معرض ریزش است. بسیاری از افراد می خواهند بدانند که آیا راه‌حلی برای خوش‌حالت کردن یا ضخیم کردن موهایشان وجود دارد یا نه؟

دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و عضو هیات علمی بیمارستان بقیه‌ا... در  این مطلب به این پرسش پاسخ داده است.


چرا موی بعضی‌ها بیش از حد نازک و در معرض ریزش است؟

در افراد مختلف با نژاد و ژنتیک‌ متفاوت، ساقه مو ویژگی‌های متفاوتی دارد. در برخی از افراد طول دوره رشد مو یا آناژن فقط 2 سال است؛ یعنی موی این افراد بیش از
30 سانتی‌متر بلند نمی‌شود. در برخی دیگر این دوره 8-7 سال است و بلندی مو به بیش از 120 سانتی‌متر هم می‌رسد. ضخامت، رنگ و حالت مو هم با توجه به ژنتیک افراد متفاوت و موضوعی سرشتی است که از والدین به فرزند به ارث می‌رسد.

 

اما بعضی‌ها می‌گویند که در کودکی موهای پرپشتی داشته‌اند و به مرور موهایشان نازک و کم‌پشت شده است.

بله، ابتلا به برخی بیماری‌ها و اختلال‌های هورمونی- ژنتیکی روی ضخامت مو اثر منفی می‌گذارد. البته این اختلال‌ها همیشه و در همه افراد باعث ریزش مو نمی‌شود بلکه ممکن است یکی از شایع‌ترین علل نازک شدن موهای جلوی سر باشد و باعث نازکی یکنواخت آن در تمام سر شود. در پی ریزش موی سکه‌ای نیز موهایی که در ناحیه به مرور رشد می‌کند، ابتدا نازک و کرکی هستند.

 

اختلال‌های تغذیه‌ای نیز می‌توانند باعث نازکی موها شوند؟

بله، کاهش ویتامین‌های گروه B، آهن و پروتئین در بدن باعث نازکی و بدحالتی مو می‌شود.

 

راهی برای ضخیم‌کردن موها وجود دارد؟

اگر به طور ژنتیکی موی نازکی داشته باشیم، درمان ندارد. اصلا نباید خودمان را با دیگران مقایسه کنیم. البته اقدام‌های موضعی مثل کراتینه و پروتئینه کردن تا حدی باعث ضخیم‌تر شدن موها می‌شود اما نتیجه آنها خیلی محسوس نیست. اگر پوست سفیدی دارید، روشن کردن مو می‌تواند باعث کاهش تفاوت رنگ پوست صورت و مو و پرتر و ضخیم‌تر به نظر رسیدن موها شود. اگر دلیل نازکی و کم‌پشتی موها اختلالات تغذیه‌ای‌ است، باید با رعایت رژیمی متعادل و متنوع سرشار از تمام گروه‌های غذایی و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن و در کنار آن مصرف مکمل‌ها، نیاز بدن را رفع کرد. در سایر موارد باید علت زمینه‌ای نازک شدن موها مشخص شود و با بررسی‌های هورمونی و تیروئیدی و درمان، موها دوباره ضخیم خواهد شد.

 

شامپوهایی در بازار موجود است که ادعا می‌شود موها را ضخیم می‌کند. استفاده از آنها را توصیه نمی‌کنید؟

نه! این شامپوها تاثیری در ضخامت موها ندارند. البته در افرادی که موی نازکی دارند، استفاده از شامپوهای حالت‌دهنده می‌تواند باعث خوش‌حالتی و شکل گرفتن نسبی موها شود.

 

افرادی که موهای نازکی دارند باید چگونه از آن مراقبت کنند؟ آیا این موها در معرض آسیب‌های بیشتری هستند؟

معمولا کسانی که موهای نازک و لختی دارند، بیشتر از سشوار و اتوی مو استفاده می‌کنند. گرچه این وسایل موقتی به مو حالت می‌دهد اما به‌تدریج باعث بدحالتی و حالت‌ نگرفتن مو و خشکی آن می‌شود. بهتر است این افراد خیلی برس نکشند چون مخصوصا اگر موهایشان خشک باشد، به شدت آسیب‌زاست. این افراد از شامپوهای قوی نیز نباید استفاده کنند زیرا چربی از سطح مو کاملا پاک می‌شود و مو شکننده‌تر خواهد شد. در بستن مو هم باید توجه داشته باشند زیرا موهای نازک به آسیب‌های فیزیکی حساس‌ترند. به طور کلی بهتر است موهای نازک را کوتاه نگه داریم تا کمتر آسیب ببینند و هرازگاهی از ماسک‌های تغذیه‌کننده و حالت‌دهنده مو استفاده کنیم.

 

در مورد کودکان چطور؟

در کودکان نیز یا نازکی مو ژنتیکی است یا به دنبال کم‌خونی و مشکلات تیروئیدی بروز می‌کند پس باید ابتدا علت زمینه‌ای را جستجو کرد.

 

آیا تراشیدن مو در دوران نوزادی یا کودکی می‌تواند باعث ضخیم‌تر شدن موها در بزرگسالی شود؟

به اثبات رسیده که تراشیدن و تیغ زدن مو یا کوتاه کردن آن و حتی استفاده از شامپوهای پرپشت‌کننده مو در کودکی هیچ تاثیری در ضخیم‌تر شدن یا پرپشتی موها ندارد.

 

6 نسخه خانگی برای موی نازک

شیر نارگیل: یک لیوان شیر نارگیل و 6 قاشق روغن زیتون را باهم مخلوط کنید و هم بزنید. این مخلوط را به موهایتان بزنید و سر را ماساژ دهید و بعد از 15-10 دقیقه آبکشی کنید.

آلوئه‌ورا: چند برگ آلوئه‌ورا را نصف کنید تا ژل آن بیرون بیاید و آن را روی موهایتان بزنید و ماساژ دهید و بگذارید نیم ساعت بماند سپس با آب ولرم بشویید. این روش را 1 یا 2 بار در هفته برای داشتن موهای سالم و ضخیم‌تر به کار برید.

اسموتی موز: 2 زرده تخم‌مرغ، 2 موز رسیده، 2 یا 3 قاشق غذاخوری عسل، نصف پیمانه نرم‌کننده و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم مخلوط کنید تا پوره‌ای نرم و لطیف به دست بیاید. این مواد را روی موهای خود بریزید و 20 تا 30 دقیقه بگذارید بماند. سپس با آب سرد آبکشی کنید.

تخم‌مرغ: تخم‌مرغ را در کاسه بریزید و خوب هم بزنید. سپس موها را با این مخلوط آغشته کنید و چند دقیقه بعد با آب ولرم و شامپوی ملایم بشویید.

آووکادو: یک ماسک موی طبیعی و حجم‌دهنده با مخلوط کردن 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون با نصف آووکادو له شده رسیده درست می‌شود. بگذارید این ماسک چند دقیقه بماند سپس آن را بشویید.

دانه کتان: دانه کتان یک ماده طبیعی است که به واسطه اسیدهای چربی که در آن وجود دارد، به افزایش ضخامت مو کمک می‌کند. 3 قاشق غذاخوری دانه کتان را در یک کاسه آب بریزید و آن را 5 روز به حال خود بگذارید. سپس هر روز مقداری از آن را به موهای خود بمالید و پس از 10 دقیقه با آب گرم بشویید.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir