یکی از اعمال زیبایی که اخیرا مد شده ‌هاشور طبی ابرو است که ابروها را پرتر نشان می‌دهد و شکل ابرو را تغییر می‌دهد. هاشورکشی ابرو تقریبا مثل تاتوی ابرو است ولی اگر اعمال زیبایی مثل ‌هاشورکشی را افراد غیرحرفه‌ای انجام دهند، می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد.انتخاب درست کدام است؟دکتر پوست, آرایشگران و یا میکروپیگمنتیشن؟

چه افرادی صلاحیت‌ هاشورکشی ابرو را دارند ؟ دکتر پوست, آرایشگاه و یا میکروپیگمنتیشن؟

این روزها هر جور تغییری که بخواهید در چهره و ظاهرتان ایجاد کنید، کار غیرممکنی نیست. کافی است اراده کنید که گونه‌هایتان را پرتر یا لب‌هایتان را برجسته یا چروک‌های دور چشمتان را برطرف کنید. همه این کارها خیلی راحت انجام می‌گیرد و هر روز نیز به این فهرست بلندبالای خدمات زیبایی یک خدمت جدید اضافه می‌شود.

کشور ما جزو 3 کشور اول مصرف‌کننده لوازم آرایش و اعمال جراحی زیبایی است و این آمار نشان می‌دهد تب زیبا شدن بین مردم کشورمان بالاتر از کشورهای دیگر است. یکی از اعمال زیبایی که اخیرا مد شده ‌هاشور طبی ابرو است که ابروها را پرتر نشان می‌دهد و شکل ابرو را تغییر می‌دهد. هاشورکشی ابرو تقریبا مثل تاتوی ابرو است ولی اگر اعمال زیبایی مثل ‌هاشورکشی را افراد غیرحرفه‌ای انجام دهند، می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. از سوی دیگر، متخصصان پوست نیز چنین اعمال زیبایی‌ای را انجام نمی‌دهند و حتی برخی از متخصصان پوست در مورد عوارض پوستی ایجادشده هشدار داده‌اند. حال سوال مهم این است که:

چه افرادی صلاحیت‌ هاشورکشی ابرو را دارند ؟

آیا نظارتی بر مراکزی که این کار را انجام می‌دهند وجود دارد؟

نادرعسگری، معاون اجرایی دفتر نظارت بر درمان و اعتباربخشی وزارت بهداشت پاسخ می‌دهد.

 

چه کسانی مجاز هستند خدمات زیبایی مانند ‌هاشور ابرو را انجام دهند؟

براساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، برخی خدمات زیبایی مانند تاتو و خالکوبی و ‌هاشور طبی ابرو از حوزه پزشکی تفکیک و این آیین‌نامه در سال 92-91 ابلاغ شده است. براساس این دستور‌العمل تاتو و خالکوبی یا ‌هاشور ابرو می‌تواند توسط آرایشگر و در آرایشگاه انجام گیرد ولی 2 شرط مهم دارد؛

اول اینکه فردی که تقاضای تاتو و هاشور ابرو یا حتی خالکوبی را دارد، نباید دچار یک بیماری پوستی مانند لک و پیس یا ویتیلیگو باشد. در حقیقت، آرایشگر‌ها به هیچ وجه حق مداخله در امور درمانی را ندارند.

دومین شرط این است که آرایشگر حتما باید مدرک دوره این خدمات زیبایی را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کرده باشد و مواد اولیه مورد استفاده و ابزار و وسایل کار تاتو و خالکوبی یا ‌هاشور ابرو از شرکت‌های معتبری که اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت معرفی کرده، تهیه شده باشد.

 

در چند هفته گذشته خبری در یکی از خبرگزاری‌ها از قول یک متخصص پوست منتشر شد با این مضمون که آرایشگرها حق ندارند‌ هاشور طبی ابرو را انجام دهند چون وزارت بهداشت این اقدام آرایشگر‌ها را ممنوع کرده، اما شما می‌گویید آرایشگرها مجاز به این کار هستند. چطور می‌توان تشخیص داد که ضوابطی که وزارت بهداشت بر آنها تاکید دارد واقعا رعایت شده یا نه؟

زمانی که آرایشگرها دوره فنی و حرفه‌ای را برای خدمات زیبایی مثل تاتوی ابرو و خالکوبی و هاشور ابرو می‌بینند باید مدرکشان را در محل آرایشگاه در معرض دید قرار دهند تا مردم مطمئن شوند این آرایشگر دوره مورد نظر را تحت نظارت سازمان فنی و حرفه‌ای گذرانده است. از طرفی، معاونت بهداشتی دانشگاه‌ها نیز بر فعالیت آرایشگاه‌ها نظارت دارد تا مواد اولیه و ابزار و وسایل مورد نیاز در خدمات زیبایی استاندارد باشد و از مراکزی که اداره تجهیزات پزشکی آنها را تایید کرده تهیه شده و همچنین استرلیزاسیون روی آن انجام شده باشد تا باعث انتقال بیماری نشود. حتی معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز بر فعالیت آرایشگاه‌ها نظارت دارند تا آنها در امور درمانی و عارضه‌های پوستی مداخله نکنند.

 

آیا می‌توان برای خدمات زیبایی به مطب پزشکان عمومی مراجعه کرد؟

نه، خدمات آرایشی و زیبایی برای پزشکان عمومی تعریف نشده ولی پزشک عمومی می‌تواند غربالگری اولیه پوست و اینکه عوارض پوستی به چه علت در فرد ایجاد شده و حتی دارودرمانی را برای عوارض پوستی که به تخصص نیاز ندارد انجام دهد.

 

 شما اشاره کردید بازرسان معاونت بهداشتی از آرایشگاه‌ها بازدید می‌کنند و بر عملکرد آنها نظارت دارند. این نظارت‌ها به چه صورت است و هرچند وقت یک بار انجام می‌شود؟

هر صنفی هر خدماتی را انجام می‌دهد، معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر آن نظارت دارند و بازدید‌های دوره‌ای از فعالیت آنها خواهند داشت. علاوه بر این بازدید‌ها، اگر مردم شکایتی داشته باشند یا در صورت اطمینان نداشتن به فعالیت آن مرکز بازرسان معاونت بهداشتی به شکایت‌ها رسیدگی خواهند کرد. حتی در آرایشگاه‌های مردانه نیز امکان انتقال عفونت و بیماری در صورت رعایت نکردن نکته‌های بهداشتی وجود دارد بنابراین خود صنف آرایشگرها نیز با معاونت بهداشتی همکاری دارند و برخی اقدام‌های نظارتی را آنها انجام می‌دهند.

 

 در پایان چه توصیه‌ای دارید برای افرادی که قصد دارند خدمات زیبایی مانند ‌هاشور زدن ابرو را انجام دهند؟

توصیه ما این است که قبل از آنکه بخواهند خدمات زیبایی را دریافت کنند حتما پیش متخصص پوست بروند و از او مشورت بخواهند. افراد معمولا به دنبال ریزش ابرو تقاضای هاشور ابرو دارند. به آنها توصیه می‌کنم قبل از اقدام حتما به پزشک مراجعه و علت ریزش مویشان را بررسی کنند چون ریزش مو می‌تواند ناشی از اختلالات هورمونی، تیروئید یا بیماری خاصی باشد و با درمان دارویی برطرف شود و دیگر نیازی به اقدام‌های زیبایی نباشد. بنابراین قبل از آنکه تصمیم بگیرید به سمت خدمات زیبایی بروید حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید و اگر پزشک اجازه داد در مراکز معتبر این کار را انجام دهید. باز هم تاکید می‌کنم هر آرایشگری نمی‌تواند تاتو، هاشور ابرو یا خالکوبی را انجام دهد مگر آنکه دوره این کار را در سازمان فنی و حرفه‌ای گذرانده باشد و مواد اولیه و ابزارش را از مراکز معتبری که اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تعیین کرده، تهیه کرده باشد. در غیر این صورت چنین اعمال زیبایی‌ای می‌تواند باعث انتقال عفونت و بیماری‌های عفونی و عوارض چشمی و پوستی به فرد انجام‌دهنده شود.

 

دکتر مسعود داوودی, متخصص پوست و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا...  به این پرسش پاسخ می دهند؟

آرایشگاه یا کلینیک میکروپیگمنتیشن؟

هاشور زدن ابرو جزو خدمات زیبایی طبقه‌بندی و از طریق خالکوبی انجام می‌شود. اگر فردی قصد دارد ابروهایش را‌ هاشور بزند یا باید به آرایشگاه‌های زنانه یا به کلینیک‌های میکروپیگمنتیشن مراجعه کند.

کلینیک‌های میکروپیگمنتیشن معمولا تحت نظارت پزشک فعالیت می‌کنند و از موادی استفاده می‌کنند که هم کیفیت بهتری دارد و هم بهداشتی‌تر است به گونه‌ای که خطر عوارضش کمتر است و اگر از نظر ظاهری بعد از مدتی‌ هاشور برای فرد خوشایند نبود به کمک لیزر و سایر روش‌های پزشکی می‌توان آن را پاک کرد اما در آرایشگاه‌های زنانه چون معلوم نیست از چه موادی و با چه کیفیتی استفاده می‌کنند، معمولا شانس عوارضی مثل آلرژی، حساسیت و عفونت‌های همزمان بیشتر است.

همچنین اگر از نظر ظاهری، هاشور ابرو مورد قبول نبود چون مواد استانداردی در آن استفاده نشده، پاک‌کردنش راحت نیست، بنابراین اگر کسی مجبور است ابروهایش را‌ هاشور بزند، بهتر است از یک پزشک متخصص راهنمایی بگیرد و به کلینیک‌های میکروپیگمنتیشن مراجعه کند.

در حقیقت، تفاوت عمده کار آرایشگرها با این کلینیک‌ها در این است که موادی که برخی از آرایشگرها استفاده می‌کنند استاندارد نیست ولی کلینیک‌های میکروپیگمنتیشن رویه علمی‌تری دارند و تمام دستگاه‌ها و تکنیسین‌ها و مواد مورد استفاده، تحت نظارت یک پزشک است.


بیشتر بدانید : میکروبلیدینگ ابرو چیست و چه تفاوتی با میکروپیگمنتیشن دارد؟



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatiran.com