10 نکته ای که هرکس باید در مورد پاهایش بداند
محل دوش گرفتن در باشگاهها محل مناسبی برای گسترش و انتقال قارچهایی است که موجب بیماری های پا میشود بنابراین حتما از دمپایی استفاده کنید.

علت قارچ پا, طول انگشتان پا, قارچ پا و عرق کردن پا

اکثر ما از پاهایمان برای کارهای روزمره زیاد استفاده میکنیم و به شدت به آنها نیاز داریم اما به سلامت آن چندان توجهی نداریم. اکنون زمان آن رسیده است که توجه بیشتری به پای خود داشته باشید. با ما همراه باشید و از توصیه های مهم پودیاتری (یا تخخص پا  Podiatryاست که برخی از فرهنگ های لعت آن را در فارسی پاپزشکی ترجمه کرده اند. این تخصص همان طور که از نامش پیداست، علمی است که در مورد بررسی، تشخیص و درمان مشکلات پا بحث می‌کند.)بهره ببرید:


پا برهنه وارد کابین دوش های اماکن عمومی نشوید

شاید این توصیه را قبلا شنیده باشید اما باید آن را جدی بگیرید: کیسی آن پیدیچ، پزشک متخصص Big Apple Foot & Ankle Care در نیویورک میگوید: محل دوش گرفتن در باشگاهها محل مناسبی برای گسترش و انتقال قارچهایی است که موجب بیماری "پای ورزشکاران" میشود بنابراین حتما از دمپایی استفاده کنید. در هنگام خشک کردن پا نیز دقت زیادی به خرج بدهید و حوله را بین انگشتان پنجه پا نیز بکشید. در صورتی که تصمیم به مانیکور دارید بهتر است در ابتدای روز که احتمالا همه جا در تمیز ترین حالت خود قرار دارد این کار را انجام دهید.


پا میتواند وضعیت سلامتی تان را نشان دهد

مثلا اگر موی روی انگشتهای پایتان ناگهان ناپدید شده و پوست مچ پا نازکتر یا براقتر شده است، بیماری عروق محیطی ممکن است علت آن باشد. در این بیماری به دلیل تجمع پلاک در عروق پا، گردش خون ضعیف میشود و چنین وضعیتی ممکن است ایجاد گردد. بیماری عروق محیطی زنگ خطر مشکلات قلبی یا سکته مغزی است چون تشکیل لخته در پا معمولا همراه با انسداد عروق در نواحی دیگر بدن می باشد. همچنین مراقب خشکی شدید پوست و زخمهای مچ پا که بهبود نمی یابند باشید. این علائم ممکن است به واسطه دیابت پنهان و تشخیص داده نشده ایجاد شده باشند چون گلوکز زیاد در خون تولید چربی و عرق در پوست را کاهش میدهد.


کفشهای نوک تیز بدترین کفشها هستند

کفشهایی که نوک باریکی دارند باعث انحراف شست پا میشوند. پوستی که روی بخش برجسته و انحراف یافته شست پا قرار دارد قرمز، تحریک پذیر و متورم میشود که در نهایت باعث ایجاد درد در هنگام راه رفتن میگردد. بهترین کفش، کفشی است که پنجه پهن داشته و پاشنه آن کمتر از 5 سانتیمتر باشد.


طول انگشتها اهمیت دارد

در صورتی که انگشت دوم بلندتر از انگشت اول (شست) باشد (تخمین زده میشود 20 تا 30 درصد افراد چنین وضعیتی دارند)، خطر انحراف شست پا، انگشت چکشی (خم شدن انگشت به پایین) و حتی مشکلات کمر به علت توزیع نامناسب فشار در بدن افزایش می یابد. هنگامی که وزنی باید از طریق انگشت اول تحمل شود، هنگامی که انگشت دوم بلندتر باشد باعث خم شدن آن و مشکلات پا میشود. اگر چنین وضعیتی دارید (پای مورتون) با متخصص درباره بهترین نوع کفی برای شکل پای خود صحبت کنید چون کفشهای نامناسب باعث بدتر شدن وضعیت شما میشوند.


قارچ ناخن سرسخت است

در صورتی که ناخن شما شروع به تغییر رنگ و افزایش ضخامت و شکنندگی کرد، احتمال دارد که قارچها مسئول آن باشند. اگر چه با مصرف داروهای ضد قارچ میتوان ناخنها را از قارچ پاک کرد، اما خطر بازگشت آن بسیار بالا است بنابراین توصیه میشود از کرم موضعی برای پیشگیری از آن استفاده کنید. پای خود را خشک نگه دارید و جورابهایی را که در آن عرق کرده اید مرتبا عوض کنید تا به پیشگیری از قارچ کمک کنید. قارچها به محیط گرم و مرطوب نیاز دارند و از طریق زخمهای کوچک پوست یا بخش کوچکی از ناخن که از بستر خود جدا شده است، میتوانند وارد پوست شوند.


اشتباه نمی کنید، واقعا پایتان بزرگتر میشود

حتی در صورتی که دچار اضافه وزن نشده باشید، احتمال این که پا حداقل نیم سایز در دهه اخیر عمرتان بزرگتر شده باشد وجود دارد. پا با افزایش سن هم بلندتر میشود هم پهن تر، چون تاندونها و رباطهایی که به استخوانهای کوچک پا متصل میشوند خاصیت کشسانی خود را از دست میدهند. حداقل یک بار در سال پای خود را اندازه بگیرید تا بدانید اندازه آن دقیقا چقدر است. پوشیدن کفشهایی که به درستی اندازه پا نیستند باعث ایجاد ناراحتی در پا و مشکلات مربوط به آن از جمله انحراف شست پا و تاول میشود.


اگر دیابت دارید باید به مچ پایتان دقت ویژه ای داشته باشید

در صورتی که دیابت دارید هر روز پای خود را بررسی کنید تا متوجه هر گونه زخم، تاول و پارگی در آن بشوید. در صورتی که از زخمهای پا چشم پوشی کنید ممکن است زخم دچار عفونت شده و پیامدهای جدی از جمله قطع عضو برایتان داشته باشد که امری نسبتا متداول است. هر سال بیش از هفتاد هزار نفر دیابتی در امریکا پای خود را از دست میدهند. احتمال مرگ ظرف 5 سال در افراد دیابتی که پایشان را از دست میدهند، 50 درصد بیشتر از دیگران است.


اگر قوزکتان رگ به رگ میشود ربطی به دست و پا چلفتگی شما ندارد

برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد ضعف قوزک هستند. با حرکات مخصوص ورزشی میتوانید قوزک خود را تقویت کنید.


شاید بندهای کفشتان را درست نمی بندید

در صورتی که قوس کف پایتان زیاد است و دچار درد و قرمزی روی پا میشوید، دو سوراخ میانی بند کفش را خالی بگذارید و آنها را به صورت عمودی در دو طرف کفش رد کنید و ببندید. ممکن است کمی تعادلتان کاهش پیدا کند اما به جای آن راحت تر خواهید بود.


از مواد ضد عرق استفاده کنید

بله، همان مواد ضد عرقی که برای زیر بغل استفاده میکنید، در پای خود نیز استفاده کنید تا به پیشگیری از بوی بد ایجاد شده توسط غدد عرق کمک کنید.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ