خوارکی هایی که از ریزش موهای شما جلوگیری می کنند
عوامل اصلی تاثیرگذار بر مو عبارتند از ژنتیک، سن، هورمون ها، کمبو  مواد مغذی و بیشتر، آنچه می خورید تنها یکی از مواردی است که می توانید برای کنترل رفتار موهای خود انجام دهید.

موی شما تشنه غذای سالم است! به جای اعتماد به شامپوها و محصولاتی دیگر از این دست از مواد زیر استفاده کنید که  هم برای رژیم لاغری تان مناسب است هم برای موهایتان. این یعنی یک برد دو طرفه.

عوامل اصلی تاثیرگذار بر مو عبارتند از ژنتیک، سن، هورمون ها، کمبو  مواد مغذی و بیشتر، آنچه می خورید تنها یکی از مواردی است که می توانید برای کنترل رفتار موهای خود انجام دهید. مهمتر اینکه اگر موهایتان نازک شده و یا در آستانه نازک شدن و کم شدن است قطعاً نمی خواهید با مصرف غذاهای مضر این وضعیت را بدتر کنید.


جلوگیری از ریزش و نازک شدن موها با رژیم غذایی


با خوردن غذاهای مقوی و تایید شده توسط مراجع علمی و دوری از خوراکهای مضر می توانید بر ضخامت، رشد یا  ریزش، درخشانی و همچنین احتمال سفید شدن آنها تاثیر گذار باشید. لیست زیر را با خوراک معمول خود مقایسه کنید:


1-روغن بادام

bestfoodforhair.almondbutter_copy.jpg

روغن بادام شامل گروه متنوعی از مواد مغذی اعم از پروتئین، چربی های سالم و ویتامین های خاصی است که همگی با سلامت موها مرتبط هستند. پژوهشگران می گویند وجود ویتامین E در آجیل به ویژه به حفظ ضخامت و براقی موها کمک می کند. در یک آزمایش 8 ماهه مشخص گردید که مردانی که روزانه یک مکمل ویتامین E دریافت می کنند 42 درصد افزایش رشد مو نشان دادند.

تنها یک قاشق غذاخوری بادام نیاز روزانه بدن شما به ویتامین E  محلول در چربی را برآورده می کند.

 


2-نارنگی

bestfoodforhair.tangerines.jpg

نارنگی از دو جهت برای موهای شما مفید است:

1) ویتامین C موجود در آن سبب تسهیل جذب آهن در بدن مانند اسفناج می شود

2) ویتامین ب 12 آن سبب تحریک رشد و کاهش ریزش مو می گردد و فرآیند سفید شدن موها را کند می کند.



3-میوه املا بری Amla Berries

bestfoodforhair.amlaberries.jpg

این میوه که به انگور فرنگی هندی نیز معروف است میوه ای شبیه گوجه سبز و ترش مزه و بومی هندوستان است.این میوه سرشار از آنتی کسیدان بوده و توسط متخصصان برای درخشان شدن پوست و مو تجویز می شود.

 


4-اسفناج

bestfoodforhair.spinach.jpg

در برخی از موارد (به خصوص در زنان)، کمبود مواد معدنی علت ریزش مو است. دکتر کارولین جیکوب (Carolyn Jacon)می گوید بسیار مهم است که مطمئن شوید ریزش موی شما به دلیل کمبود چیزی در رژیم غذایی شما نیست. ما سطح پروتئین، آهن، ذخیره سازی آهن، ویتامین D  و چند فاکتور دیگر را اندازه گیری کرده ایم تا مطمئن شویم کمبودی از این لحاظ ندارید. اسفناج غنی از آهن و دارای سبیوم sebum (یک ترشح چرب از غدد سباسه.) است که به عنوان یک نرم کننده طبیعی مو عمل می کند. این گیاه پربرگ سبز همچنین دارای اسیدهای امگا 3، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و آهن است که همگی به پرپشتی و درخشش موها و از همه مهمتر جلوگیری از ریزش موها کمک می کنند.



5- ماست یونانی

bestfoodforhair.greekyogurt.jpg

آیا تا به حال دقت کرده اید که بالای سر هر مجسمه یونان باستان چیست؟
بله یک دسته موی ضخیم، پر و مجعد.  شاید یک انتخاب هنرمندانه باشد. اما ممکن است دلیل آن مصرف ماست غلیظ و غنی از پروتئینی باشد که توسط مردم یونان و سایر فرهنگ ها از 500 سال قبل از میلاد استفاده می شده  است. ماست یونانی سرشار از ویتامین B5  (یا پانتوتنیک اسید) که به گردش خون بهتر در سطح پوست و رشد مو کمک می کند.



6- سالمون

bestfoodforhair.salmon.jpg

بدن انسان قادر به انجام کارهای شگفت انگیزی است، مثل تبدیل نور خورشید به ویتامینD  و تقویت استخوانها. اما یکی از کارهایی که بدن قادر به انجام آن نیست تولید امگا 3 است. امگا 3 ضد التهاب است. اگر التهابی در بدن دارید که موجب ریزش مو شده است امگا 3 می تواند به شما کمک کند. بهتر است امگا 3 را از منابع طبیعی آن مثل ماهی سالمون، ماهی های آب سرد مثل ساردین یا قزل آلا به دست آورید. علاوه بر دور نگه داشتن شما از بیماریها و حفظ تناسب اندام امگا 3 موجب رشد موها شده و آنها را براق و پرپشت نگه می دارد. معمولا هر دو الگوی تاسی مردانه و ریزش موی زنانه با مقاومت بدن به انسولین همراه است. ماهی سالمون کمک می کند بدن به طور موثرتری انسولین تولید کند . اما به هر قیمتی که شده از مصرف سالمون پرورشی پرهیز کنید .



7-دارچین

bestfoodforhair.cinnamon.jpg

بوی دارچین یادآور روزهای تعطیلات است این ادویه موجب بهبود گردش خون شده و اکسیژن و مواد مغذی را بهتر به فولیکولهای مو می رساند. این ادویه هیجان انگیز را به قهوه یا نان و یا غلات صبحانه خود اضافه کنید.


8-بلغور جو دوسر

جوی دو سر سرشار از آهن، فیبر، زینک(روی)، اسید های چرب امگا 3 و اسید های چرب غیر اشباع می باشد که موجب تحریک رشد موها و ضخیم شدن و سلامت آنها می شود.

 

9-میوه گوآوا  Guava

bestfoodforhair.guava.jpg

گوآوا (در چابهار به زیتون محلی نیز شناخته می‌شود و میوه‌ای گرمسیری است. نوعی میوه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است.) ویتامین C موجود در آن از خشکی و شکنندگی موها جلوگیری می کند. در یک آزمایش دو سر کور Double blinded ( آزمایشی که در آن هم پزشک و هم بیمار از محتوای داروی مصرفی و فرآیند آزمایش بی اطلاعند) که در مجله پوست و زیبایی منتشر شد, محققان اثر مصرف ویتامین C خوارکی را بر روی زنانی که دچار ریزش مو شده بودند را بررسی کرده و متوجه شدند که مصرف مکمل ویتامین C سبب رشد چشمگیر موها می گردد. اگرچه اغلب پرتقال را به عنوان بهترین منبع ویتامین  C می شناسیم اما یک میوه گواوا 4 برابر بیشتر از یک پرتقال ویتامین C دارد.



10- تخم مرغ

bestfoodforhair.eggs.jpg

 تخم مرغ حاوی  نوعی ویتامین B به نام بیوتین است که به رشد مو و تقویت ناخن های شکننده کمک می کند. کمبود این ویتامین سبب ریزش مو می شود سایر منابع بیوتین عبارتند از بادام، آووکادو و ماهی قزل آلا

 


11-عدس

bestfoodforhair.lentils.jpg

عدس سرشار از پروتئین ، آهن ، زینک و بیوتین است و مقدار زیادی اسید فولیک دارد.  بدن جهت سالم نگه داشتن سلولهای قرمز خون به اسید فولیک نیاز دارد. این سلولها اکسیژن و مواد مغذی را از طریق پوست به موها می رسانند. مواد سرشار از اسید فولیک همچنین برای سلامت اسپرمها نیز مفید هستند.

 


12-صدف

زینک ماده مورد نیاز برای سلامت کل بدن است. وقتی کمبود زینک داشته باشید با ریزش مو و یا حتی مژه مواجه می شوید. زینک همچنین در گوشت گاو و خرچنگ نیز موجود است.

 


13-جگر

همانطور که پیشتر گفته شد کمبود آهن موجب ریزش مو مخصوصاً در خانمها می شود. آهن به مقدار زیادی در اسفناج (و سایر سبزیجات دارای برگ سبز تیره) ،دانه سویا، عدس و غلات غنی شده و پاستا موجود است. جگر شاید زیاد به نظرتان خوشمزه نیاید اما اگر پاته (یک نوع غذای فرانسوی که از جگر تهیه می شود) دوست دارید برای موهایتان مفید است. گوشت اندامها مانند جگر دارای آهن فراوان هستند.

 


14-مرغ بدون چربی

bestfoodforhair.leanpoultry.jpg

دقت کرده اید که زمانی که پروتئین به میزان کافی مصرف نمی کنید ماهیچه هایتان رشد نکرده و یا حتی در برخی مواقع کوچک می شوند؟
عیناً همین مساله ممکن است برای موهایتان رخ دهند با رژیم غذایی بدون پروتئین کافی موها اعتصاب می کنند. موهای جدید کمتری جایگزین موهای ریخته شده خواهند شد (ریزش 50 تا 100 تار مور در روز طبیعی است) و دچار ریزش موی کلی خواهید شد. برای دریافت پروتئین از گوشت از انواع کم چرب آن مثل گوشت مرغ، ماهی و گاو علف خوار استفاده کنید.

 


15-جو

bestfoodforhair.barley.jpg

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که اشعه های مضر آفتاب را جذب کرده و از سلولهای پوست محافظت می کند. همچنین صدمات آفتاب به پوست سر را که باعث نازک شدن موها می شود ترمیم می کند. در یک مطالعه انواع متفاوتی از مکملهای ویتامین E برای مدت 8 ماه به بیماران مبتلا به ریزش مو داده شد به 38 نفر از افراد مکمل ویتامین E و به بقیه شبه دارو داده شد. نتیجه آنکه 34 درصد بهبود رشد مو در افرادی که مکمل ویتامین E  دریافت کرده بودند مشاهده شد. آنها همچنین دریافتند که این میزان ویتامین E را به سختی می توان فقط از طریق مواد خوراکی بدست آورد. اما به هر صورت جو منبع خوبی از ویتامین E است.



16-آجیل, مغزها و دانه ها

bestfoodforhair.nutsandseeds.jpg

پسته به بهبود ریزش موی مردانه کمک می کند. پسته حاوی بیوتین است و گردو نیز حاوی روغن هایی است که میزان الاستین مو را افزایش می دهند. الاستین انعطاف موها را افزایش داده و از شکنندگی آنها جلوگیری می کند.


17-بوک چوی Bok Choy (نوعی کلم چینی)

bestfoodforhair.bokchoy.jpg

متخصصان پوست در درمان ریزش مو میزان ferritin فریتین (یکی از پروتئینهای زیستی است که توسط بسیاری از جانداران، گیاهان و حتی باکتریها تولید می‌شود. این پروتئین با اتصال به آهن نقش ذخیره‌سازی آهن در داخل سلول را برعهده دارد.در انسان فریتین پروتئینی است که به آهن اضافی بدن پیوند شده و در صورت نیاز آن را آزاد می‌کند. اندازه‌گیری سطح فریتین یکی از معیارهای ارزیابی کم‌خونی فقر آهن است.) را آزمایش می کنند تا از عملکرد بدن شما پس از افزودن آهن به رژیم غذایی تان طی مشاوره های اولیه مطلع شوند. اگر مقدار زیادی کلم چینی که سرشار از آهن است در رژیم غذایی خود استفاده کرده باشید به احتمال زیاد سطح فریتین یا ذخیره آهن خونتان افزایش یافته است.

 


18-سیب زمینی شیرین

bestfoodforhair.sweetpotatoes.jpg

بتا کاروتن (β-Carotene یک رنگدانه قرمز-نارنجی است که در گیاهان و میوه ها یافت میشود. این ترکیب پپش ساز ویتامین آ است.)از خشکی و کدری موهای شما جلوگیری کرده غدد موجود در پوست سر را مجبور به تولید مایعی روغنی به نام سبیوم می کند. چگونه به این معجون دست پیدا کنیم؟ میوها و سبزیهای نارنجی رنگ بهترین انتخاب هستند. هویج، کدو حلوایی، طالبی، انبه و سیب زمینی شیرین.

 


19-ماهی هالیبوت

bestfoodforhair.halibut.jpg

به غیر از آهن ماده معدنی مهم دیگری که در سلامت و درخشندگی موها موثر است منیزیم می باشد. ماهی هالیبوت مانند بسیاری دیگر از انواع ماهی سرشار از منیزیم است.

 


20-قارچ شیتاکه Shiitake mushroom (یک نوع قارچ خوراکی است. این قارچ در کشورهای ژاپن، چین جهت مصرف خوراکی کشت داده می‌شود.)

bestfoodforhair.shiitakemushrooms.jpg

طبق نتایج یک مطالعه در سال 2012 مس موجب می شود موها رنگ طبیعی خود را حفظ کنند. قارچ شیتاکه غنی از این ماده معدنی است همچنین جلبک دریایی و دانه کنجد نیز محتوی مس هستند.

 


21-نخود

bestfoodforhair.chickeas.jpg

نخود حاوی بیشترین حجم ویتامین B9 (فولیک اسید) است یک فنجان نخود 1.114 میکروگرم ویتامین B9 دارد. تقریباً سه برابر میزان توصیه شده در روز که 400 میکروگرم است.

 

22-جلبک اسپرولینا Spirulina

bestfoodforhair.spirulina.jpg

اگرچه مهمترین منبع مس در جگر حیوانات مختلف یافت می شود. مهمترین منبع غیر حیوانی مس در جلبک اسپرولینا وجود دارد. این جلبک مثل جلبک های تالابی نیست اما از همین خانواده است. یک نوع جلبک سبز آبی که به طور طبیعی در اقیانوس ها و دریاچه نمک و آب و هوای نیمه گرمسیری رشد می کند.

 


23-مارمیت

bestfoodforhair.marmite.jpg

مارمیت عصاره غلیظ شده مخمر (که یکی از محصولات جانبی  آبجو سازی است) است. این محصول بو و مزه منحصر به فرد و خاصی دارد. و معمولاً روی نان تست شده با کره در صبحانه مصرف می شود. بنابر اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا این محصول بالاترین محتوی فولیک اسید را دارد. یک قاشق کوچک از آن ( در حدود 4 گرم) 100 میکروگرم فولیک اسید یا 25% میزان توصیه شده آن در روز را داراست.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ