چگونه از سلامت و طراوت دست‌هایمان حتی بعد از 50 سالگی مراقبت کنیم؟
دست‌ها اعضایی هستند که با توجه به کارکرد بیشتر آنها به میزان زیادتری نیز در معرض عوامل مخرب و مضر محیطی قرار می‌گیرند و آسیب به آنها بیشتر است. قدم اول شناسایی عوامل آسیب و حذف آنهاست.

از آنجا که بیشتر حس لمس محیط اطراف ما با دستمان است و در روابط روزمره دست نقش اساسی دارد و حتی در اولین برخوردهای اجتماعی افراد معمولا با همدیگر دست می‌دهند، سلامت و زیبایی آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین دست‌ها به‌دلیل اینکه معمولا از اعضای غیرپوشیده بدن هستند، زیبایی‌ها و زشتی‌های آنها به سرعت مورد دید و قضاوت دیگران قرار خواهد گرفت. انتقال احساسات و عواطف با دست‌ها از دیگر مواردی است که اهمیت آنها را صدچندان می‌کند. رنگ، نرمی، لطافت، تمیزی و شکل دست‌ها در روابط اجتماعی نقش موثری دارد. همچنین ناخن‌ها به‌عنوان اجزای مهمی از دست‌ها از جایگاه مهمی برخوردارند و سلامت و زیبایی آنها و آرایش کردن‌شان در تمامی جوامع از قدیم مورد توجه بوده و هست. با وجود اهمیت و مزایای فوق که برای دست‌ها برشمردیم، ضروری است آداب مراقبت از آنها را بیاموزیم.

۴دشمن پوست دست

  •  ١. عوامل فیزیکی مانند صدمات و حوادث، جراحات، سوختگی‌ها، شکستگی‌ها و نور آفتاب.
  • ٢. عوامل شیمیایی مانند مواد محرک اطراف شامل گرد و خاک، مواد شیمیایی و شوینده‌ها و آلاینده‌هاست که همگی باعث به خطر افتادن سلامت و زیبایی پوست می‌شوند.
  • 3.گذر عمر و پدیده پیری را می‌توان عامل بعدی دانست که با بالا رفتن سن همه اعضا و جوارح تغییراتی می‌کنند و دست‌ها نیز از این مساله بی‌نصیب نمی‌ماند و پیری، آثار خود را روی دست نشان می‌دهد.
  • 4. بیماری‌ها دشمن شماره 4 زیبایی پوست دست هستند. دست‌ها مانند نمایشگر نشان‌دهنده بسیاری از تظاهرات بیماری‌های مختلف هستند و از زمان‌های دور، اطبا از مشاهده قسمت‌های مختلف دست به وجود امراض فراوانی پی می‌بردند. رنگ، شکل، نرمی، زبری و شکل ناخن‌ها و نیز عروق انتهایی بدن که زیر بستر ناخن‌ها و کف دست‌ها جریان دارند از این بابت موقعیت ویژه‌ای برای دست‌ها فراهم می‌آورند.


با رعایت موارد پیشگیری و تلاش برای تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌توان به راحتی سه دشمن سلامت پوست را حذف کرد و پیری را به تعویق انداخت.


حتی سالمندانی که معمولا سالیان درازی از دست‌های خود بدون وقفه کار کشیده‌ و آنها را در معرض عوامل آسیب‌رسان محیطی قرار داده‌اند هم با استفاده از اصولی ساده می‌توانند دست‌هایی زیبا‌تر داشته باشند تا در این سنین که معمولا نوه و نتیجه نیز دارند، آنها را با دستانی زیبا و لطیف در آغوش بگیرند و دست بامحبت خود را بر سر و صورت آنها بکشند.


در گام اول از خشکی پوست دست‌هایتان جلوگیری کنید

باید مدام در نظر داشته باشید که با افزایش سن به علت کاهش چربی پوست، خشکی آن محتمل‌تر است و در بیشتر سالمندان وجود دارد. هرگز خود را مستثنی ندانید و باور کنید که شما هم برای داشتن دست‌هایی سالم و زیبا باید رابطه‌تان را با مرطوب‌کننده‌ها بهتر کنید.



٨ توصیه تکمیلی برای حفظ سلامت و طراوت پوست دست

 1. استفاده از دستکش لاستیکی هنگام کار با آب و به‌ویژه برای شستشو و تماس با مواد شوینده هرگز فراموش نشود. چنانچه سالمند به لاستیک دستکش حساسیت داشته باشد، پوشیدن دستکش نخی زیر آن الزامی است.


٢. استفاده از دستکش نخی (ترجیحا تیره‌رنگ) در مکان‌های باز و آفتابی. دقت داشته باشید بیشتر لکه‌هایی که روی دست و صورت در سنین کهنسالی ایجاد می‌شود و به اشتباه به بیماری‌های کبدی نسبت داده می‌شود، ناشی از سن و نور آفتاب است و ربطی به کبد ندارد.


3. چرب‌کردن دست‌ها با مرطوب‌کننده‌ها باتوجه‌ به میزان خشکی پوست، پوستی نرم و لطیف‌تر برای شما به ارمغان می‌آورد و لمس دست‌های شما برای دیگران احساس بهتری ایجاد می‌کند. افرادی که از چرب شدن دست خود به‌خصوص برای انجام وضو ناراحت هستند می‌توانند از لوسیون‌های مرطوب‌کننده بدون چربی استفاده کنند.


 4. به دلیل اینکه در سنین بالا عروق معمولا شکننده‌تر و آسیب‌پذیر‌تر هستند، سرمای زیاد باعث آسیب به آنها و به تبع آن به پوست دست می‌شود بنابراین بهتر است سالمندان در روزهای سرد حتما از دستکش پشمی استفاده کنند.


 5. ناخن‌ها در این سنین معمولا خشک و شیاردار و اطراف آن معمولا رشته‌رشته می‌شود بنابراین لازم است ناخن‌ها و اطراف آن نیز با مرطوب‌کننده‌ها چرب شوند.

 6. برای کاهش آسیب به پوست در مقابل آفتاب می‌توان از ضدآفتاب برای دست‌ها و یا حتما دستکش نخی استفاده کرد.


7. لک‌های ایجادشده روی دست را می‌توان با استفاده از کرم‌های لکه‌بر کمرنگ‌تر کرد یا در صورت تمایل با استفاده از لیزر از بین برد. لازم به ذکر است از بین بردن این لک‌ها با لیزر مانع ایجاد لک‌های جدید نمی‌شود.


8. سالمندانی که دستانی لاغر دارند و عروق آنها برجسته است، می‌توانند با تزریق چربی به پشت دست‌ها، آنها را زیبا‌تر کنند.

دکتر ابوالفتح محرابیان
متخصص پوست




گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir