بهترین روش برای رفع افتادگی پوست پس از لاغری
شیوه درمان افتادگی پوست پس از لاغری به شدت و محل آن بستگی دارد.البته انتخاب روش درست درمانی و معاینه دقیق پزشک بسیار مهم است.

روش های رفع افتادگی پوست پس از لاغری

شکایت بسیاری از افراد چاق که با رژیم غذایی دچار کاهش وزن می‌شوند، چروکیدگی و افتادگی پوست است. به همین دلیل این مشکل را با کارشناسان مطرح کرده‌ایم.

 

هایفو، روشی برای رفع افتادگی پوست

شیوه تاثیر هایفو، در واقع، استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالاست. امواج هایفو مشابه امواجی است که در سونوگرافی استفاده می‌شود ولی فرکانسش بالاتر است. این امواج طوری هستند که می‌توانند از پوست و زیر آن عبور کنند و به عضلات برسند. وقتی این امواج به عضله می‌رسند، پرده نازک مشمع‌مانندی که روی عضله را پوشانده، دچار انقباض و چروکیدگی می‌شود. با چروکیده شدن این پرده، ساختمان‌های اطراف نیز کوچک‌تر می‌شود که باعث بالاتر کشیده شدن پوست خواهد شد و می‌توان این امید را داشت که تا حدودی افتادگی صورت برطرف شود.

مهم‌ترین کاربرد هایفو در کوچک کردن ناحیه غبغب و تا حدودی بالا بردن ابروهاست، ولی این وسیله نمی‌تواند افتادگی‌های زیاد پوست صورت را برطرف کند. در مجموع، هایفو وسیله غیرجراحی است که بدون خونریزی، بی‌حسی و برش می‌تواند باعث استحکام صورت و تا حدودی برطرف‌کننده افتادگی صورت شود، اما این روش دوام زیادی ندارد و بیمار هر سال یک‌بار باید برای اصلاح مجدد مراجعه کند. تاثیر هایفو در افراد مختلف متفاوت است و هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار داشت صددرصد بهبود حاصل شود، ولی در بیشتر موارد بهبود 50-40 درصدی را مشاهده می‌کنیم.

 

هایفو برای شکم، ران و بازو استفاده نمی‌شود

انجام هایفو در سنین بالا که افتادگی شدید است، تقریبا بی‌فایده است. در سنین بالا بهترین روش برای برطرف‌کردن افتادگی پوست، استفاده از جراحی است. هایفو در افرادی که جوان هستند و به دلیل رژیم غذایی و کاهش وزن دچار افتادگی پوست شده‌اند، می‌تواند در برخی قسمت‌ها کمک‌کننده باشد. البته هایفو در صورت باید با احتیاط استفاده شود، زیرا ممکن است عوارضی به جای گذارد. امواج هایفو به عمق نفوذ می‌کنند. به همین دلیل در بعضی از قسمت‌های صورت نباید استفاده شوند، مثلا در قسمت جلوی گوش، عصب صورتی نسبتا سطحی‌ای وجود دارد که امواج می‌توانند به این عصب آسیب برسانند. به همین دلیل هنگام استفاده از هایفو باید حدود 2 انگشت از جلوی گوش فاصله بگیریم یا در ناحیه گردن نیز ممکن است به غده تیرویید آسیب برساند. به ‌طور کلی، در همه قسمت‌هایی از بدن که عصب مهم و نزدیک پوست وجود دارد یا عضو حیاتی به فاصله کمی از پوست قرار دارد، هایفو انجام نمی‌شود.

دستگاه هایفو برای شکم، ران و بازو استفاده نمی‌شود، زیرا بافت در این ناحیه ضخیم و انجام هایفو بی‌نتیجه است، ولی دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که آنها نیز با امواج صوتی کار می‌کنند، مثل دستگاه‌های شوک‌ویو، دستگاه‌های کویتیشن و دستگاه‌هایی که با ویبریشن کار می‌کنند و برای لاغری استفاده می‌شوند، می‌توانند تا حدودی افتادگی‌های مختصر نواحی شکم، بازو و... را از بین ببرند، اما جراحی نتیجه بسیار بهتری می‌دهد. البته بیماران نباید از جراحی هم انتظار بهبود فوق‌العاده داشته باشند، زیرا جراحی تا حدودی توان اصلاح دارد و نمی‌توان افتادگی‌های شدید بازو را به شکل بازوی یک فرد جوان با وزن مناسب درآورد.

ماندن جوشگاه روی پوست بعد از عمل جراحی کاملا طبیعی است و شدت آن به نوع پوست بیمار نیز بستگی دارد. البته با لیزر شاید بتوان کمی جوشگاه را کمرنگ‌تر کرد، ولی از بین بردن کامل آن امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که بیمار از نتیجه لیزر راضی خواهد بود یا نه.

 

دکتر سیدمسعود داوودی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌ا...(عج)

 

درمان افتادگی پوست به شدت و محل آن بستگی دارد

شیوه درمان افتادگی پوست به شدت و محل آن بستگی دارد. شلی‌های بسیار خفیف و چین‌های ریز صورت را می‌توان با لیزر یا پیلینگ شیمیایی یا روش‌های RF و هایفو برطرف کرد. البته این روش‌ها معمولا دوام و تاثیر کمی دارند و همه افتادگی‌های پوست با این روش‌های ساده قابل‌‌اصلاح نیستند. برخی از آنها نیاز به جراحی دارند، ولی مشکلی که جراحی به‌خصوص در ناحیه شکم و بازو ایجاد می‌کند، برش‌های بزرگ جراحی است. به همین دلیل به همه بیمارانی که برای رفع افتادگی در این 2 ناحیه مراجعه می‌کنند، گوشزد می‌کنیم اگر نسبت به جوشگاه حساس‌اند از این عمل صرف‌نظر کنند، زیرا تاکنون روشی برای از بین بردن جوشگاه‌های جراحی پیدا نشده است.

جراحی برای افتادگی صورت برشی روی آن به جای نمی‌گذارد، زیرا بسیار بااحتیاط و از کناره‌های صورت انجام می‌شود. امروزه با استفاده از آندوسکوپی برش‌های بسیار ظریفی ایجاد می‌‌شود که بعد از عمل مشهود نیستند. البته انتخاب روش درست درمانی و معاینه دقیق پزشک بسیار مهم است. همچنین ارزیابی بیماری‌های زمینه‌ای و استعمال سیگار و الکل، ژنتیک، سن بیمار و مهارت جراح از مواردی هستند که می‌توانند نتیجه جراحی و حتی نوع جوشگاه را تغییر دهند. نوع برش در ران و بازو عمود بر خطوط طبیعی نواحی است. به همین دلیل جای برش بیشتر روی پوست باقی می‌ماند. در شکم سعی می‌شود برش از ناحیه بیکینی باشد، زیرا این کار باعث می‌شود برش کمتر دیده شود.

 

دکتر سیدمهدی موسوی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir