شاید ریزش موی شما موقتی باشد
به دلایل زیادی ریزش مو اتفاق می افتد که ممکن است، ناشی از موارد رایجی باشد که هر روزه در اطراف ما جریان دارد.  این نوع ریزش مو معمولا موقتی بوده اما ممکن است نگران کننده باشد.

دلایل مختلف ریزش مو در خانم ها

ریزش مو فقط با افزایش سن و در دوران کهولت اتفاق نمی افتد. به ندرت، ولی ممکن است که، زنان در دوران  20 سالگی هم، به علل ژنتیکی و یا بیماری های خود ایمنی، ریزش مو داشته باشند. به دلایل دیگری نیز ریزش مو اتفاق می افتد که ممکن است، ناشی از موارد رایجی باشد که هر روز در اطراف ما جریان دارد.  این نوع ریزش مو معمولا موقتی بوده، اما ممکن است نگران کننده باشد. در این مقاله به شرح دلایل مختلفی که می تواند باعث ریزش مو در خانم ها شود، می پردازیم.

 

روش های کنترل بارداری

روش های مختلف و هورمونی جلوگیری از بارداری، بسته به نوع پیشگیری و پاسخ های منحصر به فرد بدن شما، می توانند موجب ریزش مو شده و به ریزش مو کمک کنند. ریزش مو در این موارد معمولا موقتی است  اما، اگر شما زمینه ریزش مو را داشته باشید، از جمله سابقه خانوادگی، ممکن است بخشی از مو هایتان را به طور دائم از دست بدهید.

 

رژیم های سم زدایی از بدن

فیلیپس یکی از بیمارانی است که ، حدود دو تا سه ماه قبل از اینکه دچار ریزش مو شود، یک رژیم غذایی سم زدایی را در پیش گرفت. توجه داشته باشید، با اینکه ممکن است  مو در طول یک رژیم غذایی شدید، نریزد اما از هفته بعد از آن حتما ریزش شروع خواهد شد. محدودیت کالری، باعث می شود انواع مواد مغذی به بدن کم برسد و واکنش سیستم بدنی، قطع یا کاهش عرضه انرژی به مو، برای رساندن مواد مورد نیاز، به سایر بافت های ضروری بدن، خواهد بود. البته، ریزش مو که در پاسخ به کمبود مواد مغذی رخ می دهد، معمولا موقتی است و  آسیبی به فولیکول های مو وارد نمی کند .

 

نشستن موها به اندازه کافی

 هشدار، دختران تنبل، موهای خود را بشویید! بسیاری از زنان فکر می کنند که شستن مو، اغلب می تواند موجب ریزش مو شود.  اما متخصصین، شستن مو به طور منظم (یک بار در روز یا یک روز در میان)  را توصیه می کنند. نیازهای هر فرد بسته به بافت و نوع مو متفاوت است، اما اگر پوست سر شما دارای هر گونه التهاب، خارش، پوسته پوسته شدن، شوره یا حساسیت است می تواند به ریزش مو کمک کند. اگر شما ورزش کرده و عرق می کنید پوست سر شما نیز، نیاز به تمیز شدن خواهد داشت.

 

بستن سفت و دائمی مو

زمانی که صحبت از ریزش مو در رقصنده های باله می شود، متوجه می شویم که این ریزش مو در اطراف لبه های پوست سر آن رخ می دهد. بدون شک این نوع ریزش مو می تواند به علت آسیب دیدن فولیکول های مو، بخاطر اصطلاحا، دم اسبی کردن موها بصورت خیلی سفت و تنگ، یا حتی، گیره سر بسیار سفت و یا حتی بافتن مو بصورت خیلی سفت باشد.  اگر احساس درد در ریشه مو هایتان می کنید شاید گیره سرتان خیلی تنگ است و یا موهایتان را خیلی سفت بافته یا بسته اید.

 

تحمل استرس بیش از یک مدت زمان طولانی

داشتن یک هفته شلوغ و یا یک روز بد، یا بعد از یک رویداد پر استرس و طولانی مدت، مانند فروپاشی ها، ضربات روحی  و ...فرقی نمی کند، شما شاهد ریزش موهایتان خواهید بود، در واقع کورتیزول ناشی از استرس، می تواند سبب ریزش مو شود. به علاوه، وقتی که استرس بالایی داریم معمولا انتخاب های  تغذیه ای مناسبی نداشته و مواد مغذی را خوب جذب نخواهیم کرد.

 

تجربه دوره های سنگین عادات ماهانه

اینکه با تمام شدن هر دوره عادت ماهیانه، شما ریزش مو داشته باشید درست نیست. اما در طول زمان، ممکن است به دلیل از دست دادن آهن از بدن و جایگزین نشدن آهن از دست رفته، باعث ریزش مو شود. موضوع کمبود آهن بسته به اینکه ما 25 یا 45 ساله باشیم متفاوت است.

 

مصرف داروهای تجویزی

دیده شده، برخی داروهایی که باعث رفلاکس اسیدی میشوند، باعث ریزش مو نیز میشوند. اما این موضوع در مورد تمام داروها صادق نیست تا بگوییم  تمام داروهایی که رفلکس اسیدی  داشته، سبب ریزش مو می شوند.

هرنسخه دارویی پتانسیل آن را دارد تا ایجاد اختلال در بدن کند.  اما این احتمال و پتانسیل در تمام آن ها به یک اندازه نیست. این حساسیت در هر فرد، به گیرنده های هورمونی آن فرد بستگی دارد.  چیزی که شما باید به آن دقت داشته باشید، میزان ریزش مو بعد از مصرف دارو هاست. البته اگر متوجه تغییری شدیم  نیز، به طور حتم  مقصر ،دارو نیست، پس باید به پزشک خود مراجعه کرده و این موضوع را با وی در میان بگذاریم.

 

استفاده بیش از حد از وسیله های  گرم مثل سشوار و اتوی مو

استفاده از بابیلیس، سشوار یا صاف کننده ها، استفاده از ابزارهای گرم برای مو شما به حساب می آیند. آن ها به سرعت گرم می شوند و موهای شما را نیز گرم می کنند. اگر حرارت آن ها، پشت دست شما را می سوزانند، درجه آن را کم کنید، چون در حال سوزاندن موهای شما نیز هستند. مو برخی مواقع به این وسایل گرمایی نیاز دارد، اما نه همیشه، زیرا استفاده مداوم از آنها، سبب شکستگی مو می شود. همچنین اگر شما از این وسایل گرمایی استفاده می کنید، مطمئن شوید که به اندازه کافی به موی خود،  آبرسانی می کنید.  

 

موی خیس و آراستن مو با وسایل گرما زا

موی مرطوب و حرارت. اگر شما سعی کنید موهای خیس خود را با یک ابزار گرم  خشک کنید و یا بیارایید، حباب های آبی که بخار می شوند  می تواند به ساقه مو آسیب بزنند. هوا در نقاط متعدد مو بخار شده، منجر به ایجاد اثر حباب روی ساقه مو می شود و این می تواند سبب خشک شدن و یا تکه تکه شدن موی سر شما شود.

 

استفاده از مواد شیمیایی

مواد شیمیایی که باعث فر شدن و یا صاف شدن مو می شوند، می توانند به شکنندگی مو منجر شوند، این موضوع، یکی از علل شایع ریزش مو است. مطمئن شوید که با استفاده از مواد مناسب و نه صرفا تبلیغات تولید کنندگان، اقدام به استفاده از مواد شیمیایی می کنید.

به یاد داشته باشید که ریزش مو کاملا طبیعی است. اما، اگر فکر می کنید دچار ریزش مو بیش از حد هستید با پزشک خود و یا یک متخصص پوست مشورت کنید، چرا که می تواند نشانه ای از یک مشکل سیستمیک مانند کمبود آهن یا یک مشکل تیروئید باشد، مشکل می تواند مربوط به متابولیسم بدن بوده  یا می تواند ژنتیکی  باشد. با توجه به تشخیص پزشک می توان از راه حل های مختلفی که برای درمان ریزش مو وجود دارد بهره جست.


بیشتر بدانید : درمان ریزش مو با ژل دانه کتان


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : shafajoo.com