جوش های کمر و شانه نشانه چیست؟
امروزه بسیاری از مردم درگیر آکنه هستند. اما در حالی که بیشتر تمرکز روی پیشگیری و درمان جوش های روی صورت است، جوش های پشت کمر و شانه ها به حاشیه رفته اند و زیاد توجهی به آنها نمی شود

مراقب جوش های ناحیه کمر و پشت شانه های خود باشید

قسمت کمر و شانه ها را می توان به سادگی پوشاند اما با این حال، باز هم جوش های این نواحی برایمان ایجاد مشکل می کنند و مخصوصا در خانم ها باعث آسیب رسیدن به اعتماد بنفس می شود. همچنین متاسفانه بیشتر کسانی که از آکنه صورت رنج می برند این مشکل را با کمر و شانه ها نیز دارند.

دکتر رز، پری متخصص پوست می گوید: جوش پشت کمر برای مراجعین می تواند بسیار خسته کننده باشد چون پوست کمر مانند پوست صورت معمولا در معرض تولید بیش از حد سبوم قرار دارد و این جوش ها به عنوان مشکلی خارج از کنترل دیده می شود. در ادامه آنچه باید درباره جوش های کمر و پشت شانه ها بدانید را به شما می گوییم:


1- جوش های کمر و شانه ها تا حدود زیادی به علت استرس و هورمون ها است

دکتر رز پری می گوید چرب بودن بیش از حد پوست کمر می تواند نشانه ای از افزایش سطح تستوسترون باشد. از دیگر عوامل بالقوه می تواند استعداد ژنتیکی به آکنه باشد، یک فرد ممکن است متوجه شود پدرش، مادرش یا خواهر و بردارش از همین مشکل رنج می برند.

استرس یکی از شایع ترین تحریک کننده های داخلی آکنه است چه جوش های صورت چه آنهایی که روی بدن، خود را نشان می دهند. افراد ممکن است پس از تجربه یک دوره طولانی مدت استرس، متوجه تولید بیش از حد سبوم توسط پوست شوند که باعث تحریک آکنه می شود.

بیشتر بدانید : تاثیر استرس بر پوست صورت، واقعیت یا شایعه؟


2- گرم شدن و عرق کردن در باشگاه و هنگام ورزش می تواند علت باشد
جوش پوستی

اگر معمولا به باشگاه می روید و در کل زیاد ورزش می کنید ممکن است در بعضی نقاط شانه ها و کمر پیوسته دچار آکنه شوید.

دکتر آنجالی ماهتو، متخصص پوست و سخنگوی بنیاد پوست انگلیس می گوید: ” با اینکه علت جوش زدن پشت کمر می تواند درست مانند جوش صورت باشد اما ورزش کردن نیز باعث افزایش دما و عرق کردن می شود، همچنین گاهی بافت لباس ها می تواند باعث انسداد منافذ پوست شود. “

دکتر رز پری می گوید ورزش های با شدت بالا مخصوصا، می توانند یکی از شایع ترین عوامل تحریک کننده باشند. این ورزش ها باعث می شوند پوست برای مدت زمانی طولانی در معرض عرق قرار بگیرد که باعث به دام افتادن سبوم اضافی و به وجود آمدن فضایی ایده آل برای تولید مثل باکتری ها می شود. بنابراین ورزشکاران معمولا ممکن است متوجه شوند که قسمت های کمر و شانه آنها دچار آکنه می شود. استفاده از استروئیدها نیز ممکن است باعث شود بدن بیشتر متمایل به آکنه شود.


3- جوش کمر و شانه ها برخی را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار می دهد

برخی افراد ممکن است این جوش ها را به صورت خفیف و کوتاه مدت تجربه کنند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است دچار آکنه شدید شوند. کیست های ملتهبی که ممکن است فرد، ماه ها یا حتی سال ها درگیرشان شود. دکتر رز پری می گوید دلیل بعضی جوش ها، مشکلات ریشه ای است: ” جوش های مربوط به استرس مدتی پس از اینکه عامل استرس از بین رفت محو می شوند، اما استعداد ژنتیکی به آکنه، یعنی این مشکل می تواند تا مدت ها گریبانگیرتان باشد، مخصوصا اگر درمانش نکنید. “

حدود نیمی از کسانی که مبتلا به آکنه هستند متوجه می شوند کمر و پشت شانه هایشان هم تحت تاثیر قرار گرفته. به نظر می رسد آکنه کمر و شانه ها در آقایان بیشتر از خانم ها متداول باشد.


4- تنها مشکل نوجوانان نیست

بسیاری از مردم آکنه زدن را با نوجوانی مرتبط می دانند اما باید گفت، جوش یکی از مشکلات اصلی افراد بالغ نیز هست. حدود 20 درصد از خانم ها و 8 درصد از آقایان از آکنه بزرگسالان رنج می برند. دکتر ماهتو می گوید: ما در کلینیک ها تعداد زیادی افراد بزرگسال را می بینیم که به دلیل مشکل آکنه مراجعه کرده اند. اما دلیل اصلی این مشکل همچنان ناواضح است.

دکتر رز پری می گوید: یکی از دلایل شایعی که آکنه در دوران بزرگسالی فرد را درگیر خود می کند استرس است. او می گوید: ” دوران بزرگسالی با گذراندن مقدار زیادی موقعیت های استرس زا همراه است چون مسئولیت ها نیز بزرگتر شده است. شغل، روابط، موقعیت های خانوادگی و غیره، تمام اینها می توانند برای یک فرد دوران سختی را به وجود بیاورند. برنامه غذایی ضعیف و سبک زندگی نیز از دیگر عوامل هستند و اینها را نیز می توان به استرس ربط داد، چون بسیاری از افرادی که دچار استرس می شوند سعی می کنند با خوردن غذاهایی که اغلب نا سالم هستند خود را آرام کنند و همچنین میل افراد به ورزش هنگام استرس کاهش می یابد. “

بیشتر بدانید : استرس چه تاثیری بر صورت می گذارد؟

بیشتر بدانید : کاهش سریع استرس با چند روش ساده و مهم

5- در سکوت رنج نبرید

اگر از جوش کمر و پشت شانه ها رنج می برید سعی کنید مشکل را از ریشه درمان کنید، دکتر رز پری می گوید: ” درمان آکنه بدن می تواند دشوار باشد. اولین گام این است که علت ریشه ای مشکل مشخص شود. اگر علت اصلی مشخص باشد می توان مستقیم به سراغ مشکل رفت و امید داشت آکنه بهبود بیابد. در غیر اینصورت توصیه می کنم به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا او علت را تشخیص دهد. استفاده از دارو به طور کلی یکی از بهترین انتخاب ها برای درمان آکنه است. “

دکتر ماهتو توصیه می کند از شستشو دهنده های موضعی حاوی گلیکولیک و اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید، زینک و نیاسینامید استفاده کنید. اگر جوش های کمر و پشت شانه ها همچنان به قوت خود باقی ماند، تجویز داروهای موضعی یا خوراکی از طرف متخصص پوست می تواند کمکتان کند.


6- به پیشگیری مانند درمان فکر کنید
جوش پوستی

اگر به باشگاه می روید کارهای زیادی هست که می توانید برای به حداقل رساندن احتمال جوش زدنتان انجام دهید. بعد از ورزش بلافاصله دوش بگیرید و با همان لباسی که ورزش کرده اید ننشینید. اگر می دانید نمی توانید دوش بگیرید با خود دستمال مرطوب هایی ببرید که حاوی اسید سالیسیلیک باشند تا عرق را از روی صورت، کمر و قفسه سینه پاک کنید.

یک سبک زندگی سالم نیز کمک می کند. مقدار زیادی میوه و سبزیجات وارد برنامه خود کنید، آب بدن را تامین کنید و به جای نوشیدنی های گازدار، آب بنوشید، بعلاوه ورزش مرتب نیز می تواند کمکتان کند. این کارها برای بهبود سلامت پوست توصیه می شود، اما افرادی که از آکنه رنج می برند نیز می توانند آنها را مورد استفاده قرار دهند.


7- مقدار دریافت لبنیات خود را در نظر بگیرید

برای گروه کوچکی از افراد ممکن است لبنیات نیز در گسترش مشکل آکنه شان نقش ایفا کند. اگر مکمل های پروتئینی مصرف می کنید که حاوی پروتئین وی ( پروتئین شیر گاو ) می باشند، شاید بهتر باشد به سراغ برنامه ای بروید که در آن سبزیجات بیشتری به کار رفته باشد.


8- از وسوسه فشار دادن جوش ها بپرهیزید

مهم نیست چقدر وسوسه انگیز باشد فشار دادن و خالی کردن یک جوش، ولی به هیچ وجه به بهتر شدن شرایط کمکی نمی کند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند، جوش در هر نقطه ای از بدن که باشد، بهتر است آن را فشار ندهید چون باعث ایجاد زخم و التهاب روی بدن می شود.

همینطور که جلوی وسوسه ترکاندن جوش را می گیرید، در برابر داروهایی که در اینترنت معرفی می شوند نیز استقامت کنید. پزشکان هر روز بیمارانی را ویزیت می کنند که سعی کرده اند از درمان های معجزه آسا استفاده کنند اما نتیجه، بدتر شدن اوضاع بوده.


9- اگر جوش ها همچنان سر جای خود باقی هستند، کمک بگیرید

اگر جوش ها دردآور بودند از داروهایی که پزشکتان تجویز می کند کمک بگیرید. دکتر رز پری می گوید این درد می تواند نشانه ای از آن باشد که مشکل آکنه شما شدید است. در صورتی که جوش زدن کمر روی کیفیت زندگی یک فرد تاثیر بگذارد نیز، او باید به دنبال کمک باشد. برای مثال تاثیر منفی روی اعتماد به نفس فرد و یا حتی انتخاب لباسش.

 دکتر ماهتو می گوید: ” اگر داروهای بدون نیاز به نسخه، پس از چند هفته استفاده تاثیر نگذاشتند، ارزشش را دارد تا سری به پزشک بزنید و او برایتان داروهای موضعی و خوراکی تجویز کند. اگر همچنان مشکل ادامه داشت، دیگر باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و کاملا معاینه شوید. “


اگر می خواهید بیشتر بدانید : جوش کف سر چرا ایجاد می شود و راه های درمان آن چیست؟

بیشتر بدانید : جوش پوستی در قسمت های مختلف صورت چه مشکلاتی را آشکار می کنند؟

بیشتر بدانید : درمان جوش صورت با داروها و روش های نوین

بیشتر بدانید : چرا روی پوست سر جوش می زنیم و جوش سر نشانه چیست؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com