دلیل زود سفید شدن موها و 8 اقدام پیشگیرانه
سفید شدن موها همراه با افزایش سن طبیعی است اما یکی از آزاردهنده ترین اتفاق ها در زندگی هر فردی می تواند سفید شدن زودهنگام موها باشد

زود سفید شدن موها، دلایل و راه حل ها

سفید شدن موها قبل از سن ۳۰ سالگی نشان دهنده از بین رفتن رنگدانه های مو است. کاهش قابل توجه رنگدانه ها، موها را خاکستری می کند در حالی که از بین رفتن مطلق آنها، منجر به سفیدی کامل موها می شود.

 

عوامل متعددی در از دست رفتن رنگدانه های مو دخیلند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

 

ژنتیک: سفید شدن مو در ۲۰ سالگی برای سفید پوستان و در ۳۰ سالگی برای سیاه پوستان به عنوان سفید شدن زودرس مو در نظر گرفته می شود. سفید شدن پیش از موعد مو بیشتر جنبه ژنتیکی دارد.

 

کمبود ملانین: در بسیاری از موارد، کمبود ملانین علت اصلی سفیدی موها ست. تولید ملانین بستگی به تغذیه و میزان دریافت پروتئین دارد. فقدان مواد مغذی در بدن باعث می شود میزان ملانین در زیر سطح قابل قبول باشد.

 

هورمون ها: هورمون ها نقش مهمی بر روی رنگدانه های مو دارند و عدم تعادل هورمونی می تواند علت بسیار مهم سفید شدن زودهنگام موها باشد.

 

شرایط پزشکی: بیماری های خودایمنی به سلول های بدن حمله می کنند و این شرایط شامل فولیکول های مو نیز می شود و از این رو، ممکن است شاهد سفید شدن زودرس موها باشید. کمبود ویتامین ب ۱۲ یا مشکلات غده هیپوفیز یا غده تیروئید نیز می توانند موجب پیری زودرس شوند. خبر خوب این است که اگر بیماری درمان شود، آثار فیزیکی پیری زودرس از جمله سفید شدن موها می تواند معکوس شود. البته سفید شدن موها در نتیجه دلایل پزشکی نادر هستند.

 

استرس مزمن: اگرچه درباره این مورد بحث وجود دارد، برخی پژوهش ها ارتبط بین استرس و سفید شدن موها را نشان داده اند. پژوهشگران کاهش فولیکول های مو از طریق کاهش سلول های بنیادی در موش هایی که تحت شرایط استرس‌زا قرار گرفته بودند را مشاهده کردند. اگرچه پژوهش های فراوانی در زمینه آثار استرس بر سفید شدن زودرس موها صورت نگرفته است، اما شواهدی وجود دارند که از پیوند قوی بین آنها خبر می دهند.

 

مواد شیمیایی محصولات مو: گاهی اوقات استفاده از شامپوهای شیمیایی، صابون، رنگ مو، و ... به طور مستقیم باعث سفید شدن ناگهانی موها می شود. برخی عفونت های آلرژیک نیز در بروز این اتفاق موثرند.

 

عوامل بیرونی: تغییرات رنگ مو می تواند ناشی از عوامل خارجی مانند آب و هوا، آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض دود سیگار، استعمال سیگار، و یا قرار گیری در معرض برخی مواد شیمیایی خاص باشد.

 

کمبود ویتامین: کمبود ویتامین B۱۲ می تواند سفید شدن موها را تسریع کند. گیاهخواران و وگان ها به واسطه محدودیت هایی که در رژیم غذایی خود اعمال می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری نسبت به سفید شدن زودرس موها قرار داشته باشند. افرادی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند و آنهایی که مشکلات گوارشی یا مربوط به معده و روده دارند نیز با این خطر افزایش یافته مواجه هستند.

 

گام های پیشگیرانه جهت جلوگیری از سفید شدن زود هنگام مو ها

 

پرهیز از غذاهای فراوری شده: از مصرف غذاهای فراوری‌شده خودداری کرده و مصرف آرد سفید و قندهای تصفیه ‌شده را محدود کنید. این مواد غذایی فقط سطح انرژی ‌تان را پایین آورده و در عوض چیزی از آنها دریافت نمی‌کنید. بدن و موهای شما برای جوان ماندن نیاز به مواد غذایی سالم دارند.

 

نوشیدن آب کافی: اگر به اندازه کافی به بدنتان آبرسانی نشود، موادمغذی برای رسیدن به فولیکول ‌های موهایتان به زحمت می‌ افتند. کمبود آب و موادمغذی موجب سفید شدن زودتر موهایتان خواهند شد.

 

کاهش استرس: با تمرینات تمدد اعصاب و تکنیک‌هایی مثل یوگا، تنفس عمیق، مدیتیشن و امثال آن، استرس خود را به هر نحو ممکن، کاهش دهید. یک ملحفه خوب نه تنها باعث می‌شود بهتر بخوابید، بلکه سفید شدن موهایتان را هم کندتر می ‌کند. خواب کافی هم راه خوبی برای کاهش استرس است و هم بدن، پوست و موهایتان را سالم نگه می‌دارد.

 

ورزش روزانه: داشتن گردش خون و جریان خون خوب از طریق ورزش، برای جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها لازم است و باعث می‌شود مواد مغذی لازم، راحت‌تر به موها و کف سرتان برسد.

 

مصرف پروتئین: برای تولید ملانین، رنگدانه‌های موهایتان، به پروتئین نیاز است. برای جلوگیری از سفید شدن موها، باید به مقدار کافی موادغذایی سرشار از پروتئین مثل بوقلمون، مرغ، و سویا مصرف کنید.

 

مصرف ویتامین های گروه ب: باید غذاهایی سرشار از این ویتامین‌ها مثل نان‌های غلات کامل، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز مصرف کنید.

 

مصرف روی: یکی از بهترین راه‌‌ها برای جلوگیری از سفید شدن ناگهانی موها، خوردن موادغذایی سرشار از روی مثل شلغم، اسفناج، جگر گاو، دانه آفتابگردان، بادام‌هندی، عدس، بادام، زرده تخم‌مرغ و قارچ، است.

 

دریافت کافی ید: ید ماده‌معدنی دیگری است که برای حفظ رنگ موها بسیار مهم است. موادغذایی سرشار از ید عبارتند از: موز، هویج، اسفناج و ماهی. و سلنیوم! سلنیوم هم می‌تواند به جلوگیری از سفید شدن موها کمک کند. موادغذایی سرشار از سلنیوم عبارتند از: ماهی تن، سالمون، ذرت، گندم، دانه سویا، گردو، آجیل و دانه آفتابگردان.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: avayesalamati.com