داروهایی که حساسیت به نور آفتاب را افزایش می‌دهند
اینکه آفتاب برای پوست خطر دارد را همه می‌دانند. اما متخصصین دارویی می‌گویند که محدود کردن تماس با آفتاب در هنگام مصرف برخی داروهای خاص، اهمیت دوچندان دارد

افزایش حساسیت نسبت به نور آفتاب با مصرف برخی داروها

به گزارش MedLinePlus، به گفته سزار مونوز، حساسیت به نور ناشی از مصرف دارو با آفتاب‌سوختگی شدید مشابهت دارد و باعث درد شدید، پوسته‌ریزی و تاول می‌شود. افرادی که از برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد افسردگی خاص استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض این خطر هستند.

حتی برخی داروهای رایج و آزاد هم می‌توانند باعث حساسیت به نور شوند، بنابراین باید برچسب داروها را مطالعه کرد. بنیاد سرطان پوست امریکا هشدار می‌دهد که مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن (ادویل، ژلوفن) و ناپروکسن، می‌توانند موجب حساسیت به نور شوند.

میزان واکنش پوستی، به چند عامل مثل قدرت دارو و میزان تماس با آفتاب بستگی دارد. واکنش‌های پوستی می‌توانند ظرف چند دقیقه تا ۷۲ ساعت پس از تماس با پرتوهای آفتاب روی دهند.

داروسازها معمولاً به بیماران راجع به خطر تماس با آفتاب در هنگام مصرف برخی داروها توضیح می‌دهند.

مونوز در این باره گفت: «رویه استاندارد این‌طور است، اما گاهی اوقات بیماران فراموش می‌کنند یا هنگام مشاوره، حواسشان متوجه داروهای دیگر می‌شود. برای همین مهم است که دستورالعمل و برچسب تمام داروها مطالعه شود.»

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamaneh.com