جراحی پیشانی برای چه کســـــــانی مفید است؟
زیبایی شما به مدل و استاندارد بودن پیشانی‌تان هم مربوط است. به‌طوری‌که اگر می‌خواهید زیبا محسوب شوید باید اندازه پیشانی‌تان هم روی اصول و حساب باشد

همه روش های داشتن یک پیشانی خوب

وقتی صحبت از زیبایی باشد حتی جزء به جزء اعضای صورت هم مهم می‌شوند و جایگاه خاص خود را در زیبایی فرد بازی می‌کنند. شاید تا قبل از این زیبایی بیشتر به چشم و ابرو و... مربوط بود اما این روزها، زیبایی شما حتی به مدل و استاندارد بودن پیشانی‌تان هم مربوط است. به‌طوری‌که اگر می‌خواهید زیبا محسوب شوید باید اندازه پیشانی‌تان هم روی اصول و حساب باشد. عمل‌های جراحی هم در این بین حرفی برای گفتن دارند و به این نیازها پاسخ داده‌اند. اگر احساس می‌کنید پیشانی‌تان بسیار بلند یا کوتاه است و در سرتان است دستی به پیشانی کشیده و آن را کوتاه یا بلند کنید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید. دکتر علیرضا شهاب‌الدین، متخصص جراحی و دکتر مسعود داوودی متخصص پوست و مو در این مطلب همراه ما هستند. 

از کجا بفهمیم جراحی لازمیم؟

به‌طور کلی باید بین اجزای صورت هماهنگی و تناسب وجود داشته باشد و این‌طور نیست که بگوییم کسی که طول پیشانی‌اش عدد خاصی است باید آن را بلند‌تر یا کوتاه‌تر کند. برای تعیین تناسب بین اجزای صورت، سه ناحیه را باید در‌نظر گرفت. از چانه تا خط زیر بینی، از خط زیر بینی تا بین دو ابرو و از بین دو ابرو تا خط رویش مو. اگر این سه قسمت صورت تقریبا هم‌اندازه باشند، صورت متناسب است و نیازی به جراحی وجود ندارد که در اکثر افراد هم همین‌طور است. اما اگر فاصله بین دو ابرو تا خط رویش مو از دو قسمت دیگر بسیار بیشتر باشد، فرد به کوتاه کردن پیشانی نیاز دارد که افراد بسیار کمی واقعا به این عمل نیاز دارند. در این صورت هم تاکید می‌کنم که این عمل را به‌دلیل شرایط خاص و عوارضی که دارد توصیه نمی‌کنیم.

لیفت یا کوتاه کردن پیشانی؟

جراحی کوتاه کردن پیشانی شبیه لیفت کردن است اما کمی تفاوت در آن وجود دارد. در عمل لیفت که برای افراد مسن که دچار چین و چروک شده‌اند انجام می‌شود، پوست سر را از ناحیه خط رویش مو برش سراسری داده، پوست پیشانی را آزاد می‌کنیم. پوست پیشانی را بالا می‌کشیم، اضافی پوست را بر می‌داریم و به محل جدید بخیه می‌کنیم. این عمل باعث می‌شود که پوست صاف شده، کشیده شود و ابرو بالاتر برود. اما وقتی فرد جوانی که چین و چروک ندارد برای کوتاه کردن پیشانی مراجعه می‌کند، نیازی نیست که پوست پیشانی بالا کشیده شود. می‌توان از روش دیگری استفاده کرد که در آن پوست سر را از پشت آزاد می‌کنیم. یعنی از وسط سر پوست را آزاد کرده و در‌واقع پوست سر را (به‌جای پیشانی) می‌کشیم و به جلو می‌آوریم. در این حالت خط رویش مو پایین‌تر می‌آید و پیشانی کوتاه می‌شود.

روشی غیرجراحی برای کوتاه کردن پیشانی

دکتر داوودی روشی غیر از جراحی را پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید: افرادی که پیشانی بسیار بلندی دارند، می‌توانند از روش‌های غیرجراحی هم برای رفع مشکل خود بهره بگیرند. این افراد اگر به کوتاه کردن پیشانی اصرار دارند، می‌توانند از کاشت مو استفاده کنند. برای کوتاه کردن پیشانی بیشتر از کاشت مو و پایین آوردن خط رویش مو استفاده می‌کنند که عوارض کمتر و نتیجه مطلوب‌تری دارد. به‌علاوه اینکه در روش کاشت مو، جای برش روی پیشانی باقی نمی‌ماند. البته در این مورد باید پزشک بررسی‌های لازم را داشته باشد که آیا بانک موهای فرد برای کاشت جوابگو است و آیا فرد قادر به این کار است یا خیر. معمولا می‌توان این روش را استفاده کرد و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود.

عوارض کوتاه کردن پیشانی

باقی ماندن جای زخم اولین عارضه این جراحی است. خط برش که در محل رویش مو است همیشه کاملا باقی می‌ماند و دیده می‌شود که اگر فرد جوان باشد بالطبع مشکلات زیبایی برایش بیشتر خواهد بود. مشکل دیگری که در پی این جراحی به‌وجود خواهد آمد این است که پوست ناحیه‌ای که مورد جراحی قرار گرفته، بی‌حس خواهد شد. زیرا این برش باعث قطع شدن اعصاب پوستی این ناحیه می‌شود. بنابراین سرما، گرما، بریدگی سطحی، ضربه یا آسیب و... در این ناحیه از پوست حس نخواهد شد که حس نکردن همین‌ها ممکن است باعث آسیب‌های دیگری شود. به‌علاوه درخصوص این عمل خاص، بلند کردن پوست سر به خودی خود می‌تواند در خونرسانی به این ناحیه مشکل ایجاد کرده و باعث ریزش مو در کل ناحیه جلوی سر شود. مثل هر عمل جراحی دیگری غیر از عوارض مربوط به بیهوشی، خونریزی یا عفونت محل جراحی نیز وجود دارد. همچنین اگر این عمل توسط پزشکی که جراح پلاستیک نیست و تخصص کافی ندارد، انجام شود ممکن است به شیوه کاملا درستی انجام نشود و عوارض بیشتری به‌همراه داشته باشد. مثلا ممکن است پوست سر بیش از حد کشیده شود، به زور دو محل جدید را به هم رسانده باشد و در محل بخیه فشار وارد شود که این کشش احتمال باز شدن زخم و ریزش مو را بیشتر می‌کند. نامتقارن بودن ابروها بر اثر کشش هم ممکن است بر اثر عدم مهارت کافی جراحی که تخصص ندارد هم رخ دهد. 

چطور پیشانی را بلند کنید؟

دکتر داوودی برای کسانی که پیشانی کوتاه دارند هم روشی را معرفی کرده و می‌گوید: کسانی که پیشانی آنها بسیار کوتاه است و فاصله بین دو ابرو و خط رویش موی آنها بسیار کم است، می‌توانند با استفاده از روش‌هایی پیشانی خود را بلند کنند. لیزر موهای پیشانی برای بالا بردن خط رویش مو روش درمانی موثر برای این افراد است. در این روش فرد قسمتی از موهای پیشانی خود را لیزر کرده و آنها را برای همیشه از بین می‌برد. به این صورت بدون عارضه، پیشانی او بلندتر می‌شود. البته همه این کارها بعد از بررسی دقیق و تشخیص لزوم انجام این روش‌ها انجام می‌شود. 

از روش های موقتی استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌هایی که دکتر داوودی به آن اشاره می‌کند استفاده از بوتاکس است. او این روش را این‌طور توضیح می‌دهد: کسانی که پیشانی بسیار کوتاه دارند، اگر دچار چین و چروک هم شوند، وضعیت بدتر خواهد شد و پیشانی آنها کوتاه‌تر به نظر خواهد رسید. در این وضعیت می‌توان از لیفت پیشانی یا تزریق بوتاکس برای باز شدن پیشانی استفاده کرد. البته این روش بلند کردن پیشانی یک روش درمان واقعی برای بلند کردن پیشانی نیست، در حقیقت درمانی برای چین و چروک است که روی ظاهر پیشانی هم تاثیر دارد.

از گریم کمک بگیرید

می‌توانید برای اصلاح پیشانی بلند یا کوتاه خود از روش‌های کم‌هزینه و کم‌خطرتر استفاده کنید. استفاده از تکنیک‌های آرایشی در این مورد به شما کمک می‌کند. برای کوتاه‌تر جلوه دادن پیشانی بلند از کرم پودری که 3 درجه تیره‌تر از رنگ چهره‌تان است در سر حد پیشانی و موی سر خود بزنید و به‌سمت پایین آن را پخش کنید. برای بلندتر جلوه دادن پیشانی کوتاه از همان روش قبل استفاده کنید اما از کرم پودری که 3 درجه روشن‌تر از پوست صورت‌تان است، استفاده کنید. برای پیشانی بلند، تیره کردن خط رویش مو، برای پیشانی کوتاه، روشن کردن تمام پیشانی و های‌لایت خط رویش مو، برای پیشانی پهن، تیره کردن گیجگاه و برای پیشانی باریک، روشن کردن گیجگاه می‌تواند کمک‌کننده باشد. 

یک پیشنهاد برای مدل موهای‌تان

 به اندازه پیشانی خود توجه و براساس آن مدل موهای خود را انتخاب کنید. یکی از مزایای موهای چتری این است که می‌تواند پیشانی‌های بیش از حد بلند را پنهان کند اما اگر پیشانی شما کوتاه است باید خیلی دقت کنید زیرا موهای چتری باعث می‌شود که پیشانی شما از آنچه هست کوتاه‌تر به نظر برسد. اگر پیشانی شما کوتاه است به احتمال زیاد موهای چتری صاف به شما نمی‌آید و موهای چتری بلند و حالت‌دار یک‌طرفه برای شما مناسب‌تر است.

پیشانی ناندرتال و علت آن

افرادی هستند که روی پیشانی و بالای ابروهای‌شان برجستگی دارد که اصطلاحا به آن پیشانی ناندرتال گفته می‌شود. برجستگی استخوان سینوس‌ها (رشد زیاد حفره‌های هوا در استخوان‌های سینوس) در قسمت پیشانی باعث این برجستگی می‌شود. پیشانی این افراد از نیم‌رخ، ظاهری شیب‌دار دارد. گفته می‌شود علت این برجستگی اغلب به ژنتیک فرد مربوط است و سابقه فامیلی باعث آن می‌شود اما مسائل مربوط به هورمون‌ها و استخوان‌ها هم می‌تواند سبب‌ساز آن باشد. در حقیقت هورمون‌های رشد و مردانه می‌تواند باعث رشد این استخوان و برجستگی آن شود. البته این نشانه ممکن است در اوایل کودکی خفیف باشد و با افزایش سن بیشتر خود را نشان دهد. پیشانی برجسته باعث ظاهری مردانه و خشن و به‌علاوه گود به‌نظر رسیدن چشم‌ها می‌شود، به‌همین دلیل اکثر افراد خواهان درمان آن هستند.

روش درمان پیشانی ناندرتال

برای درمان این نوع پیشانی می‌توان از جراحی استفاده کرد. جراحی پیشانی برجسته حدود 3 تا 4 ساعت به طول می‌انجامد و معمولا از تراش دادن و صاف کردن استخوان پیشانی برای درمان استفاده می‌شود. در این روش، برشی در پوست فرق سر ایجاد کرده و استخوان پیشانی را در قسمتی که برجسته است، تراش می‌دهند. البته ممکن است قسمت‌های دیگری از پیشانی هم برجستگی داشته باشد که می‌توان این برجستگی‌ها را هم اصلاح کرد. البته گاهی اوقات همراه با برجستگی در قسمت بالای ابروها، ممکن است فرورفتگی هم در نواحی بالاتر یا کنار شقیقه‌ها وجود داشته باشد و همزمان نیاز به ترمیم باشد. در این صورت همزمان با تراشیدن برجستگی، باید فرورفتگی را هم با استفاده از پروتز اصلاح کرد. به این ترتیب برجستگی بالای ابرو تراشیده می‌شود یا قسمت بالای پیشانی با استفاده از پروتزهای صاف و پهن و سازگار با بدن، صاف و اصلاح می‌شود. در این صورت جراحی نتیجه مطلوبی دربر خواهد داشت و فرد دارای پیشانی صافی خواهد شد. 

پیشانی برجسته با ناندرتال چه تفاوتی دارد؟

نوع دیگری از برجستگی در پیشانی وجود دارد که با پیشانی ناندرتال متفاوت است. در پیشانی ناندرتال فقط در قسمت بالای ابروها برجستگی وجود دارد و پیشانی در قسمت بالا فرو رفته به چشم می‌آید. اما پیشانی برجسته به‌طور کامل دچار برجستگی بیش از حد است و استخوان انحنای رو به بیرون زیادی دارد. این قضیه هم ژنتیکی است و در کودکی تشخیص داده می‌شود. احتمالا مادران در دوران کودکی با نگاه به فرزند خود متوجه این برجستگی می‌شوند. باید بگوییم این موضوع در کودکی باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر مشکل دیگری وجود نداشته باشد جای نگرانی نیست. اگر برجستگی پیشانی مشکل زیبایی برای‌تان ایجاد کرده باشد گاهی می‌توان آن را با جراحی تصحیح کرد. برای درمان این نوع از پیشانی هم از روش‌های مشابه درمان پیشانی ناندرتال استفاده می‌شود فقط منطقه وسیع‌تری برای آن درنظر گرفته می‌شود. 

چه عوارضی انتظار شما را می‌کشد؟

عوارضی که بعد از جراحی پیشانی برجسته و ناندرتال ممکن است به وجود آیند، جزء مراحل درمان محسوب می‌شوند. کبودی و ورم در ناحیه پیشانی، درد، خونریزی و... بعد از مدتی ازبین خواهد رفت. البته بی‌حسی هم ممکن است در این ناحیه به وجود آید که نهایتا بعد از چند ماه ازبین خواهد رفت. در اکثر موارد، شکاف پوست و بخیه زیر خط رویش مو زده می‌شود و بعد از مدتی ازبین خواهد رفت. 

نسخه ای برای پیشانی های شکسته

برای کسانی که استخوان پیشانی آنها دچار شکستگی یا آسیب‌های ناشی از تصادفات و... که پیشانی دچار ناصافی و فرو رفتگی و برجستگی همزمان می‌شود از یک صفحه پروتزی پهن و یکسره برای پیشانی استفاده می‌شود. این صفحه زیر پوست پیشانی قرار می‌گیرد و ظاهر صاف و طبیعی برای پیشانی ایجاد می‌کند. 


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: مجله سیب سبز