بیماری هایی که می شود از روی موی سر تشخیص داد
موی هر فرد می‌تواند سرنخ‌هایی را از سلامتی وی ارائه دهد، اما متاسفانه اکثر مردم به این سرنخ‌ها توجه نمی‌کنند یا از آنها اطلاع ندارند

موی شما نشان‌دهنده سلامت شماست

تحقیقات نشان می‌دهد که تغییرات حاصله در ظاهر، بافت و پرپشتی مو نشان‌دهنده مشکلات سلامتی همچون بیماری تیروئید هستند. برای تغییرات حاصله بر روی مو دلایل بی‌شماری را می‌توان برشمرد، اما همه این عوامل یا مربوط به عوامل ژنتیکی یا عوامل ناشی از مشکلات سلامت هستند. با توجه به این موضوع، در زیر به سرنخ‌هایی اشاره خواهیم کرد که با استفاده از آن می‌توانید تشخیص دهید که آیا تغییرات موی شما به دلیل مشکلات سلامت یا عوامل ژنتیکی است. تغییرات ناگهانی مو مانند ریزش زیاد مو بیشتر به دلیل مشکلات سلامت است و تغییرات تدریجی مو مانند کم‌پشت شدن بیشتر مربوط به عوامل ژنتیکی است. به‌طورکلی، با توجه به مطالب مطرح‌شده در بالا می‌توان گفت که موی هر فرد می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت سلامتی او باشد. در ادامه این مطلب به ۷ چیزی اشاره خواهیم کرد که موی هر فرد آن را برملا می‌کند.

موهای جوگندمی و استرس: استرس یکی از عواملی است که می‌تواند رنگ موها را جوگندمی کند. برای مثال، اگر به نامزدهای ریاست‌جمهوری نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که استرس آنها در مبارزات انتخاباتی باعث خاکستری شدن موهایشان شده است. دکتر پارادی میرمیرانی، متخصص پوست که با گروه پزشکی پرمننت در کالیفرنیا کار می‌کند، می‌گوید که استرس اکسیداتیو می‌تواند رنگ‌دانه‌هایی را که تولید سلول می‌کنند تحت تاثیر قرار دهد. متخصصان پوست دلیل دقیق تاثیر شوک روحی و استرس بر روی خاکستری شدن (جوگندمی) را نمی‌دانند، اما دکتر میرمیرانی می‌گوید که عوامل ژنتیکی نیز تا حدودی در جوگندمی شدن موها موثر هستند.

موهای شکننده: موهای شکننده یکی از علائم سندروم کوشینگ است؛ اما به نظر دکترمیرمیرانی این موهای شکننده که به دلیل کورتیزول اضافی حاصل می‌شوند، علاوه بر سندروم کوشینگ علائمی همچون فشارخون بالا، خستگی و کمردرد را نیز نشان می‌دهند. بعضی از داروها باعث این سندروم می‌شوند. درنتیجه بعضی از افراد می‌توانند با تغییر دوز این داروها این سندروم را درمان کنند؛ اما بعضی از افراد برای درمان این سندروم نیاز به عمل جراحی، شیمی درمان یا پرتودرمانی دارند تا تولید کورتیزول توسط غده آدرنال را به حالت تعادل درآورند.

موهای خشک و کم‌پشت: دکترمیرمیرانی می‌گوید که افراد مبتلا به بیماری هیپوتروئیدیسم (کم‌کاری تیروئید) دچار ریزش مو می‌شوند و ظاهر موی آنها تغییر می‌کند. هیپوتیروئیدیسم به این معنا است که تیروئید شما به‌طور موثر کار نمی‌کند. این بیماری می‌تواند ظاهر موی شما را تغییر دهد و علائمی همچون خستگی، عدم تحمل سرما، درد مفصل، درد عضله، صورت پف‌کرده و افزایش وزن را موجب شود. با آزمایش هورمون محرک تیروئید می‌توانید این بیماری را تشخیص دهید و برای درمان آن داروهای تیروئیدی را باید مصرف کرد.

ریزش مو و کم‌خونی: اگر پس از شانه کردن موی خود، متوجه شدید که موهای زیادی از سر شما کنده‌شده است و بر روی زمین ریخته است یا روی برس مو باقی‌مانده است، بهتر است یک آزمایش خون بدهید، چون این ریزش مو می‌تواند به دلیل کمبود آهن یا کم‌خونی باشد. دکترمیرمیرانی می‌گوید که «آزمایش خون یکی آزمایش‌هایی است که ما بر روی مریض‌های ناراضی از موی خود انجام می‌دهیم.» دکترمیرمیرانی ادامه می‌دهد که او چنین آزمایش خونی را برای افراد گیاه‌خوار و یا زنان دارای قاعدگی سنگین پیشنهاد می‌کند، چون تغییراتی که در موی این افراد گیاه‌خوار و زنان با قاعدگی سنگین ایجاد می‌شود به‌احتمال‌زیاد به دلیل کمبود آهن است. مکمل‌های آهن و رژیم‌های غذایی سرشار از آهن می‌توانند در حفظ موها کمک کند. تغییرات ناگهانی سطوح استروژن‌ها یکی از عواملی است که به‌طور موقت باعث ریزش مو می‌شود و این ریزش مو غالبا پس از حاملگی و قطع کردن قرص‌های ضدبارداری ایجاد می‌شود.

کم‌پشت شدن مو و کمبود پروتئین: پروتئین یکی از مواد اساسی برای تقویت موهای شما است، درنتیجه اگر پروتئین کافی جذب بدن خود نکنید، دچار ریزش یا کم‌پشتی مو می‌شوید. دکترمیرمیرانیمی‌گوید که کمبود پروتئین مشکل اکثر آمریکایی‌ها نیست و با مصرف روزانه یک وعده از غذای سرشار از پروتئین می‌توان بر مشکل کمبود پروتئین فائق آمد؛ اما افرادی که دچار مشکلات معده روده‌ای هستند و افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی بای‌پس معده قرارگرفته‌اند، در هضم پروتئین دچار مشکل خواهند بود. برای مقابله و مدیریت این وضعیت‌های خاص باید از پزشک خود کمک بگیرید. باوجوداین، دلیل عمده کم‌پشت شدن مو، به‌خصوص در میان زنان، عوامل ژنتیکی است.

پوسته‌های زرد و شوره سر: پوسته‌های زرد یا سفیدی که بر روی موها، شانه‌ها و حتی مژه‌های خود می‌بینید نشان‌دهنده درماتیت سبورئیک یا شوره سر هستند. با استفاده از شامپوهای مخصوص و داروهای کورتونی تجویزی می‌توانید با این شوره سر مقابله کنید. رشد کپک روی پوست مو یا التهاب پوست مو باعث شوره مو می‌شود. آب‌وهوا نیز از عواملی هستند که بر روی شوره مو تاثیر می‌گذارد، به‌طوری‌که شوره مو در فصل زمستان معمولا بیشتر است.

موهای آسیب‌دیده: اگرچه موهای هر فرد نشان‌دهنده وضعیت سلامتی او است، اما به گفته دکترمیرمیرانی اکثر بیمارانش از این موضوع می‌نالند که رنگ کردن مو و گرمای حاصل از سشوار و اتوی مو باعث آسیب دیدن موهای آنها شده است. هم گرما و هم رنگ باعث شکنندگی و خشک شدن موها می‌شوند و درنتیجه امکان رسیدن به موها را سخت می‌کنند. به‌طورکلی، این موهای آسیب‌دیده بیشتر به دلیل نحوه رفتار نادرست شخص با موهایش (استفاده از رنگ و استفاده سشوار و اتوی مو) حاصل می‌شوند و درنتیجه این موهای آسیب‌دیده چیز خاصی را در مورد وضعیت سلامتی فرد نشان نمی‌دهند. 


بیشتر بدانید : چرا مو بر اثر رنگ کردن می سوزد؟ رنگ موی بدون آمونیاک هم مضر است؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sepidonline.ir