چه کسانی باید پوست شان را پاکسازی کنند؟
پوست کدام افراد نیاز به پاکسازی دارد؟ پاکسازی پوست فقط باید روی پوست افرادی که زیاد آرایش می کنند انجام شود؟ یا فقط افرادی که پوست چرب دارند؟ و اما پاسخ صحیح را بخوانید:

چرا باید پوست مان را پاکسازی کنیم؟

اشتباه رایجی که در جامعه وجود دارد این است که بسیاری از مردم پاکسازی پوست را برای کسانی لازم می‌دانند که از کرم و مواد آرایشی استفاده می‌کنند یا اینکه پاکسازی را فقط برای پوست‌های چرب و جوشدار مناسب می‌دانند.پاکسازی پوست در هر حال حتی اگر هیچ‌ گونه کرم یا مواد آرایشی‌‌ای استفاده نشده باشد یا حتی اگر فرد تمام روز در منزل باشد و از خانه خارج نشود باید انجام شود زیرا پاکسازی پوست برای پاک کردن پوست از سلول های مرده سطح پوست است.

با کدام مواد پوست را پاکسازی کنید؟

موادی که برای پاکسازی پوست استفاده می‌شوند باید با توجه به جنس پوست انتخاب شوند و انتخاب نادرست ممکن است باعث ایجاد عارضه برای پوست شود. پاکسازی را باید روزانه، هفتگی و ماهانه انجام داد.با توجه به نوع پوست می‌توان از تونر و شوینده‌های غیرصابونی مانند ژل‌های شستشو و پن‌های شستشو استفاده کرد. استفاده از مرطوب‌کننده بعد از پاکسازی همیشه لازم است. توجه کنید همواره از پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌های مناسب پوست خود استفاده کنید.

پاکسازی روزانه پوست:

  • - در پوست‌های چرب 2 بار در روز صبح و شب
    - در پوست‌های خشک و مختلط یک‌بار شب به شب

پاکسازی هفتگی پوست:

پاکسازی هفتگی معمولا بعد از حمام باید انجام شود که شامل استفاده از لایه‌بردارهای مکانیکی (اسکراب ) و استفاده از ماسک صورت است. اسکراب‌ها با توجه به نوع پوست تفاوت دارند. اسکراب کردن یا لایه‌برداری پوست بعد از حمام برای پاکسازی سلول های پیر و مرده از سطح پوست است.

بعد از پاکسازی پوست بهتر است از یک ماسک صورت استفاده کرد. ماسک‌های صورت را می‌توان به صورت آماده یا در منزل با میوه و سبزیجات در دسترس همراه سفیده تخم‌مرغ یا روغن زیتون تهیه کرد.

توجه کنید با توجه به نوع پوست خود ماسک را تهیه کنید، مثلا روغن زیتون برای پوست چرب اصلا مناسب نیست و باعث چرب‌تر شدن پوست می‌شود یا استفاده از مرکبات مثل پرتقال و لیموترش برای پوست‌های خشک مناسب نیست و آن را خشک‌تر می‌کند.

پاکسازی ماهانه پوست:

پاکسازی ماهانه پوست باید ماهی یکبار یا هر چند ماه یکبار باید به صورت تخصصی و در مراکز تخصصی توسط افراد آموزش‌ دیده با مواد استاندارد انجام شود.


دکتر غلامحسین غفارپور، متخصص پوست، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir