آیا نوشیدن کلاژن خوراکی واقعا تاثیری روی پوستتان دارد؟
 کلاژن فراوان ترین پروتئین بدن است. در حقیقت نام کلاژن از ریشه کلا در زبان یونانی به معنای چسب گرفته شده است.حال باید دید نوشیدن مکمل های آن در یک اسموتی می تواند به زیبایی پوست کمک کند؟

آیا نوشیدن کلاژن خوراکی واقعا تفاوتی در پوست شما ایجاد می کند؟

یا فقط با خرید کلاژن خوراکی پولتان را دور می ریزید؟

حتما بازیگران و افراد مشهور را در اینستاگرام دیده اید که کلاژن را به اسموتی خود اضافه کرده یا به همراه جودوسر صبحانه خود می خورند و درباره درخششی که به پوستشان می دهد تبلیغ می کنند. در مورد مکمل های پودری کلاژن صحبت می کنم که قول همه کاره بودن به شما می دهند. از شفافیت رنگ چهره گرفته تا سفت شدن پوست و حتی کاهش چین و چروک.

collagen powder supplements.jpg

اول از همه باید بپرسید چرا کلاژن؟

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن ماست و سازنده اصلی پوستمان. به گفته دکتر آنه چاپاس بنیانگذار Union Square Laser Dermatology توضیح می دهد، کلاژن به پوست ما انعطاف جوانی می دهد و یکی از عناصر کلیدی در ترمیم زخم های پوستی است و به سادگی می توان گفت که کلاژن باعث داشتن چهره ای خوب می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کلاژن چیست؟ و آیا واقعا برای پوست، مو و استخوان شما مفید است؟

با این حال، اگر شما روی لینک محصولاتی که در شبکه های اجتماعی تبلیغ می شوند کلیک کنید متوجه می شوید که پودرهای کلاژن که باید به نوشیدنی ها اضافه شوند اصلا ارزان نیستند. بسیاری از برندها فقط برای یک ماه قیمتی حدود 50 دلار دارند. ولی آیا واقعا تاثیر قابل مشاهده ای روی پوستتان دارند؟

به گفته متخصصین مطالعات شفاهی انجام شده، خبر از تاثیر محدود کلاژن خوراکی بر پوست داده است. " بیشتر مطالعات روی کلاژن خوراکی به اندازه کافی جدی نیستند تا درباره تاثیر آن بر سلامت پوست، ظاهر و پیری استنتاج درستی داشته باشند." به گفته تینا آلستر Tina Alster تینا آلستر، مددکار، متخصص پوست و مدیر موسسه جراحی لیزر پوستی واشنگتن، "تاثیر کلاژن خوراکی بر پوست" حتی بیشتر باورنکردنی است، زیرا مولکول کلاژن با آنزیم های معده هضم می شود بنابراین نمی تواند به صورت دست نخورده به پوست برسد تا تغییراتی که در بازاریابی این محصول ادعا می شود را ایجاد کند.

به گفته سمیه جمال Sumayah Jamal از گروه پوست Schweiger در نیویورک، با این حال، اگر پوست خشک داشته باشید به این مطالعه علاقمند خواهید شد که بیان می کند کلاژن قابل جذب می تواند آبرسانی (هیدراتاسیون) به پوست را در افراد بالای 30 سال بهبود بخشیده و روند عمیق شدن چین و چروک ها را با افزایش ضخامت پوست کاهش دهد. می توانید کلاژن را به همراه یک رگه از نمک مصرف نمایید. به گفته او این مطالعه 3 تا 4 ماهه باید در گروهی بزرگ تر و با کنترل بیشتر و در مدت زمان طولانی تر تکرار شود تا از نظر آکادمیک در همه جا متقاعد کننده باشد.

به گفته دکتر کرگ آستین Craig Austin، متخصص پوست در نیویورک و بنیانگذار Cane + Austin skincare، در حال حاضر می توانید از روش های اثبات شده بیشتری برای حمایت از کلاژن پوست و با قیمتی ارزان تر استفاده کنید. " اگر یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پروتئین مصرف کنید، بدنتان این مواد مغذی را به اسیدهای آمینه ضروری که برای حفظ سلامت پوست و استخوان ضروری است تبدیل می کند. این مواد مغذی وارد جریان خون شده و از لایه درم پوست محافظت می کنند—عمقی ترین لایه پوست شما—با تولید کلاژن طبیعی. یعنی مصرف مقادیر زیاد خوراکی هایی از قبیل:

  • - عصاره گوشت  bone broth
    - کینوا
    - ماهی هایی مثل سالمون
    - تخم مرغ
    - گوشت بدون چربی مثل بوقلمون
    - عدس
    - آجیل
    - دانه ها و مغزها
    - لوبیاها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کینوا چیست؟ کینوا از کجا بخرم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : از این خوراکی های حاوی کلاژن برای زیبایی بیشتر پوست استفاده کنید

از سوی دیگر کلاژن های نوشیدنی در معده هضم می شوند و بدون توزیع آن در جریان خون در بدن عبور می کنند. "حرف ما یه این معنا نیست که کلاژن های نوشیدنی با کیفیت، منافعی از قبیل آبرسانی برای پوست شما ندارند ولی برای آثبات آن به تحقیقات بیشتری نیاز داریم و بهتر است به بازسازی پایه ای پوست برسیم."

اگر تمایل دارید از کلاژن پوست خود با سرم و مرطوب کننده حمایت کنید، متخصصین ما عقیده دارند که مولکول کلاژن بزرگتر از آن است که به طور موثر از طریق پوست جذب شود در عوض بهتر است از محصولات حاوی رتینول retinols که اثبات شده تولید کلاژن را تحریک می کند و طیف گسترده ای از ضد آفتاب ها با حداقل SPF30 به صورت روزانه استفاده کنید تا از شکسته شدن کلاژن های موجود در پوست جلوگیری کنند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ