خواص سبزی ها و میوه های رنگی برای پوست +هر رنگ چه خواصی دارد؟
 میوه ها و سبزی ها با رنگ های مختلف دارای خواص زیادی هستند که علاوه بر سلامت دستگاه گوارش و اندام داخلی برای سلامت پوست نیز خیلی مفید هستند. در ادامه به مهم ترین خواص میوه ها و سبزی های رنگی اشاره می کنیم.

 خواص سبزی ها و میوه های رنگی برای پوست

تاثیرگذار بودن ویتامین‌ها در شادابی پوست، تولیدكنندگان را نیز بر آن داشته تا برای ساخت انواع كرم‌ها و لوسیون‌ها از تركیب‌های ویتامینه استفاده كنند اما می‌توان به جای استفاده از تركیب‌های شیمیایی، این منابع طبیعی را در سبد میوه‌های بهاری پیدا كرد.

در طول چند دهه اخیر، به خصوص 10 سال گذشته میزان استفاده از منابع آنتی‌اكسیدان افزایش چشمگیری داشته است زیرا بشر به این نتیجه رسید كه یكی از علت‌های پیری و از بین رفتن سلول‌های بدن از جمله سلول‌های پوست، اكسیده شدن ناشی از فعل و انفعالات داخل سلول، هسته و سیتوپلاسم است.

بیشتر بدانید : خواص میوه ها با توجه به رنگ شان!!


بر این اساس موادی كه برای سلول‌ها حكم مواد سمی را دارند تولید می‌شود كه در نتیجه پوست را با پیری و تخریب سلولی مواجه می‌کند.

7 رنگ سلامت كه در منابع غذایی یافت می‌شود، یافته‌ای علمی است كه سلامت ترجمان‌های مختلف به‌خصوص پوست را تأمین می‌کند و اغلب میوه‌ها و سبزی‌هایی را به این رنگ می‌بینیم كه دارای ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی، فلاونوییدی و ویتامین «A ،E و C» هستند.

میوه‌هایی به بازار می‌آیند كه سرشار از منابع غذایی مفید هستند و به‌سلامت اندام‌های مختلف بدن كمك می‌کنند از این‌ رو می‌توان بخشی از رژیم غذایی روزانه را به این گروه اختصاص داد كه علاوه بر سالم بودن، عوارض كمتری نسبت به مواد شیمیایی دارند و با اطمینان بیشتری مورد مصرف قرار می‌گیرند.

سبزیها و میوه ها,سبزی ها و میوه های رنگی

از رنگ قرمز به‌عنوان اولین رنگ سلامت می‌توان اشاره کرد كه در انار، هندوانه، گوجه‌فرنگی خام و پخته، آب گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت صورتی، سوپ گوجه‌فرنگی، سس ماكارونی و امثال آن‌که حاوی لیكوپن و آنتی‌اكسیدان هستند یافت می‌شود.

ضمن اینكه منابع یادشده به دلیل ویتامین C موجود در آنها، برای شادابی پوست بسیار مفید هستند.

گروه بعدی را مواد غذایی دارای رنگ زیبا و آرامش‌بخش ارغوانی تشكیل می‌دهند كه سرشار از آنتوسیانین (آنتی‌اکسیدان بسیار قوی كه از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند)، هستند و در كاهش احتمال ابتلا به سرطان نقش دارند. انگور قرمز، زغال‌اخته، آلو، سیب قرمز، توت‌فرنگی، توت سیاه و تمشك جزو این گروه بهاری قرار می‌گیرند.

فیتوكمیكال‌ها كه متابولیک‌های ثانویه گیاهی هستند در رژیم غذایی گیاهخواری به‌وفور تأمین و باعث می‌شود گیاه را در برابر آب‌ و هوای بد و خطرهای احتمالی محافظت كند كه خوشبختانه این اثر حفاظت كننده در مورد انسان‌ها نیز صدق می‌کند و مانع رشد سریع سلول‌های سرطانی می‌شود.

همچنین رنگ نارنجی در میوه‌هایی مثل زردآلو، هویج، انبه، سیب‌زمینی شیرین، کدوتنبل و گرمك یافت می‌شود كه مواد تولیدكننده ویتامین A را دارند و به دلیل دارا بودن آلفا و بتاكاروتن (پیشساز ویتامین A) در كاهش ابتلا به سرطان مؤثر است.

زرد متمایل به نارنجی گروه چهارم این رنگ‌های سلامت را تشكیل می‌دهد كه معمولاً منابع حاوی بتاكریپتوتانكسین و فلاونویید در طبیعت به این رنگ وجود دارند و میوه‌هایی مثل پرتقال، نارنگی، هلو، شلیل، پاپایا (در ایران كمتر پیدا می‌شود) و نوشیدنی‌هایی مثل آب‌پرتقال و نارنگی در این گروه قرار می‌گیرند و البته خاصیت ضد سرطانی دارند زیرا 87 درصد از بتاكریپتوتانكسین از آب‌پرتقال و نارنگی به دست می‌آید.

گروه غذایی سفید متمایل به سبز به دلیل دارا بودن فلاونویید، كوئرسیتین و كامفرول و الاستین خاصیت ضدتومور دارند كه می‌توان در خانواده پیازها از قبیل سیر، كرفس، گلابی، كاسنی سفید و پیاز به دنبال آنها بود.

سبزی ها و میوه ها,سبزی ها و میوه های رنگی

ششمین گروه رنگ‌های سلامت رنگ سبز را تشكیل می‌دهند كه در سبزی‌هایی مثل كلم بروكلی، كلم‌پیچ، كلم دگمه‌ای و معمولی یافت می‌شود و دارای ترکیب‌های سولفورافان، ایزوتیوسیانات و ایندول هستند، ضمن اینكه ژن خاصی را كه باعث تحریك آنزیم‌های شكننده موادشیمیایی سرطانزا می‌شود تولید می‌کند.

آخرین گروه رنگ‌ها نیز به رنگ سبز متمایل به زرد مربوط می‌شود كه علاوه بر شاداب سازی پوست در حفظ قوه بینایی و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی دخیل است.

اسفناج، ذرت، نخود و لوبیای سبز، خربزه، آووكادو و گیاه خردل، حاوی كارتنوییدهای زیگزانتین و لوتیین هستند كه در این گروه قرار می‌گیرند.

به‌این‌ترتیب با افزودن خانواده رنگ‌ها به رژیم غذایی، می‌توان از بدن خود مراقبت كرد و نگرانی ابتلا به برخی از رایج‌ترین بیماری‌های قرن اخیر را كه تهدیدكننده سلامت افراد است، کاهش داد.


بیشتر بدانید : با میوه های رنگی سالم شوید

بیشتر بدانید : چطور میوه‌ها و سبزیجات آلوده به نیترات را تشخیص دهیم؟

بیشتر بدانید : این میوه ها خواص بیشتری دارند


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : zendegionline.ir