اسکین تگ چیست و چطور از شرش خلاص شویم
 یکی از آزار دهنده ترین مشکلات پوستی اسکین تگ Skin tags است. بر اساس گزارش کالج درماتولوژی آمریکا نیمی از مردم در برهه ای از زندگی دچار آن می شوند

روش درست برداشتن اسکین تگ

پوست شما ممکن است دچار اشکالات زیادی شود که به استرس شما دامن بزند از جمله خال، جوش ، زگیل.

بسیاری از این مشکلات جای نگرانی ندارند ولی با این وجود آزار دهنده هستند.

یکی از آزار دهنده ترین مشکلات پوستی اسکین تگ Skin tags است. بر اساس گزارش کالج درماتولوژی آمریکا نیمی از مردم در برهه ای از زندگی دچار آن می شوند.

ولی علت رشد این گوشت های اضافه چیست و بهترین راه برای خلاص شدن از آن ها کدام است؟


اسکین تگ چیست؟

به گفته دکتر سجال شاه Sejal Shah متخصص پوست در نیویورک، اسکینن تگ ها رشد خوش خیم لایه زیرین پوست و بیرون زدن آن ها ست. اسکین تگ ها برخلاف کیست و جوش که باعث بالا آمدن ناحیه ای از پوست می شوند، اسکین تگ ها با یک ساقه به پوست چسبیده اند و به راحتی قابل  حرکت دادن هستند.

اسکین تگ ها که از نظر پزشکی به نام آکروکوردون acrochordons شناخته می شوند، کوچک هستند ولی می توانند مزاحمت ایجاد کنند. اسکینتگ ها به رنگ پوست یا قهوه ای تیره هیتند و معمولا 2 تا 5 میلیمتری می شوند ولی گاهی بزرگتر هم دیده می شوند و اغلب به صورت خوشه ای دیده می شوند.

به گفته دکتر شاه رشد اسکین تگ ها به طور کلی بی ضرر است ولی به راحتی می تواند باعث تحریک و التهاب شود و اغلب به لباس، طلا و جواهرات گیر کرده و دردناک می شوند.


علت ایجاد اسکین تگ چیست؟

اسکین تگ،گوشت اضافه پوست

متخصصین پوست نمی دانند دلیل واقعی ایجاد اسکین تگ چیست ولی تئوری هایی در این زمینه وجود دارد.

مسئله آزار دهنده درباره اسکین تگ ها در این است که جایی رشد می کنند که احتمال ایجاد اصطکاک رویشان زیاد است مثل زیر بغل، گردن و کشاله ران. شاید به همین دلیل است که آن ها را در مناطقی که پوست چین خورده است می بینید.

اسکین تگ ها در افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند بیشتر دیده می شود. نظریه اصطکاک ممکن است به توجیه دلیل بوجود آمدن شان کمک کند.

به گفته آکادمی پوست آمریکا، اسکین تگ ها ممکن است با میزان انسولین خون در ارتباط باشند و می توانند هشداری برای دیابت در نظر گرفته شوند. احتمال ژنتیکی بودن آن هم وجود دارد چون معمولا در خانواده ها دیده می شود.


بهترین راه برای خلاص شدن از اسکین تگ

دو دلیل اصلی برای برداشتن اسکین تگ وجود دارد، اگر تگ بزرگ و دردناک شده و خونریزی داشته باشد و جلوی فعالیت های روزانه را بگیرد بهتر است آن را بردارید. برخی از مردم هم بدون این که مشکلی داشته باشند فقط چون از ظاهر آن ها راضی نیستند اقدام به برداشتن اسکین تگ می کنند.

مهم نیست اندازه اسکین تگ در چه حدی باشد به هر حال برای برداشتنش باید به لایه زیرین پوست یا درم derm رسید. هیچ درمان موضعی یا داروی طبیعی برای از بین بردن اسکین تگ وجود ندارد و تنها گزینه جراحی برداشتن اسکین تگ است.

یک متخصص پوست به سه روش می تواند اسکین تگ را بردارد :

جراحی کریو cryosurgery که به روش فریز کردن با نیتروژن مایع اسکین تگ را بر می دارند.

کاتری cautery که شامل سوزاندن و تخریب بافت اسکین تگ با حرارت است.

 یا بریدن اسکین تگ با ابزار جراحی است.

با این که هیچکدام از این روش ها برای برداشتن اسکین تگ خوشایند نیستند ولی بسیار موثر بوده و به صورت سرپایی انجام می شود و بعد از برداشتن اسکین تگ نیازی به بانداژ یا پانسمان نیست.


آیا خودم می توانم اسکین تگ را بردارم؟

ممکن است وسوسه شوید و بخواهید با کشیدن یا بریدن اسکین تگتان را بردارید ولی انجام این کار در خانه احتمال آلودگی و خونریزی را بالا می برد که ممکن است قابل کنترل نباشد.

ضمن این که جای اسکین تگ ممکناست زخم شده و اسکار آن باقی بماند.


آیا اسکین تگ نشان دهنده سرطان است؟

اسکین تگ و خال برجسته

مانند هر برجستگی دیگری که روی پوست ایجاد می شود بهتر است حواستان به اسکین تگ ها باشد.

در موارد نادر ممکن است اسکین تگ واقعا اسکین تگ نبوده و علامت سرطان باشد بنابراین بهتر است برای معاینه دقیق تر به پزشک مراجعه نمایید.

اگر اسکین تگ شما جدیدا ظاهر شده یا پس از مدتی تغییر حالت داده یا به سرعت رشد می کند و یا تغییر رنگ داده و خونریزی دارد حتما باید برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید.

اگر اسکین تگ شما دردناک باشد یا خارش داشته باشد هم باید به متخصص مارجعه کنید.

بیشتر بدانید : اسکین تگ یا زگیل تناسلی؟!

 بیشتر بدانید : تغییر رنگ پوست به یکی از این 7 دلیل

بیشتر بدانید : لک پوست اگر این نشانه های عجیب را دارد حتما باید چک شود



 تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ