سفیدی روی ناخن نشانه چیست؟
 ناخن ها زیبایی دست ها را چند برابر می کنند، اما بروز هر گونه مشکل در ناخن ها می تواند نشان دهنده وجود مشکل تغذیه ای یا عملکردی در بدن است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم

 ناخن ها در مورد سلامت شما چه می گویند؟

آیا تاکنون ناخن های شما نازک و شکننده شده اند یا متوجه خطوط سیاه روی ناخن های خود شده اید؟ به نظر می رسد سلامت ناخن ها ارتباط مستقیم با عملکرد بدن در بخش های دیگر دارد.

برای اکثر مردم سلامت ناخن اغلب نشان دهنده تغذیه ضعیف یا مشکل گوارشی است. دکتر سارا نوریس  Sara Norris در این باره می گوید: "ضعیف شدن، پوسته پوسته شدن یا شکنندگی ناخن ها مهم ترین نگرانی مربوط به ناخن های دست است و طبق بررسی ها مشکلات ناخن اغلب نتیجه رژیم غذایی ضعیف است.

مشکلات مربوط به ناخن معمولا یک یا دو ناخن را درگیر کرده و مشکل نگران کننده خاصی نیست. ناخن سالم نرم است و تغییر رنگی در آن مشاهده نمی شود، اما اگر در بافت و رنگ ناخن هایتان مشکل و تغییری به وجود آمده هر یک نشانه یک مورد خاص است که در ادامه به علل هر نوع تغییر رنگ و تغییر بافت ناخن ها اشاره می کنیم.

بیشتر بدانید : 8 واقعیت که ناخن ها در مورد سلامت شما بیان می کنند


چه عواملی باعث تغییر بافت ناخن ها می شوند؟

شکننده شدن ناخن ها
ناخن,شکنندگی ناخن

ناخن های زبر که به قسمت های مختلف تقسیم و به راحتی می شکنند، یکی از رایج ترین مشکلات گزارش شده مربوط به ناخن ها هستند. به علاوه این مشکل بیشتر در خانم ها مشاهده می شود. این مشکل به لحاظ علمی onychoschizia نامیده می شود. شکنندگی ناخن ها معمولا نتیجه خیس شدن و خشک شدن مکرر ناخن هاست، بنابراین بهتر است از خیس شدن های مکرر ناخن های خود جلوگیری کنید، به عنوان مثال در زمان شستن ظرف ها حتما دستکش استفاده کنید.

برای رفع این مشکل می توانید از لوسیون های حاوی اسید آلفا هیدروکسی یا لانولین استفاده کنید. اگر این لوسیون ها موثر واقع نشدند به پزشک مراجعه کنید. دکتر نوریس خاطر نشان می کنند که کم کاری تیروئید و کمبود اهن نیز عواملی هستند که منجر به شکنندگی ناخن ها می شوند.


ناخن های نرم یا ضعیف
نرم شدن ناخن,نرمی ناخن

این ناخن ها به راحتی می شکنند یا قبل از کوتاه کردن خم می شوند. نرم شدن ناخن ها بر اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض رطوبت و مواد شیمیایی رخ می دهد – موادی مانند پودرهای رختشویی، مایعات پاک کننده و لاک ناخن.

بهتر است از قرار گرفتن مواد شیمیایی در اطرف ناخن های خود اجتناب کنید. از مواد طبیعی برای بهبود ناخن های خود استفاده کنید. ضعیف شدن ناخن ها معمولا بر اثر کمبود ویتامین B، کلسیم، اهن یا اسیدهای چرب رخ می دهد. به یاد داشته باشید تنها زمانی مکمل آهن مصرف کنید که مطمئن هستید دچار کمبود آهن هستید. توصیه می شود مولتی ویتامین مصرف کنید که حاوی کلسیم و ویتامین B است.


پوسته پوسته شدن ناخن
پوسته پوسته شدن ناخن

پوسته پوسته شدن ناخن معمولا بر اثر وارد شدن ضربه های مداوم به ناخن بروز می کند، به عنوان مثال استفاده از ناخن به عنوان یک ابزار، فشار دادن ناخن یا استفاده از لاک حاوی اکریلیک. به علاوه قرار گرفتن طولانی مدت دست ها در آب کف آلود منجر به پوسته پوسته شدن ناخن ها می شود.

اگر شما دچار کمبود اهن باشید، پوسته پوسته شدن ناخن یک علت درونی دارد (کمبود اهن) ولی اگر مشکل شما کمبود آهن نیست، پوسته پوسته شدن ناخن علت بیرونی دارد و آن مراقبت نکردن از ناخن هاست.

اگر فکر می کنید دچار کمبود آهن هستید، بهتر است با افزایش مصرف عدس، گوشت قرمز و غلات غنی شده یا سیب زمینی پخته کمبود آهن را جبران کنید. به علاوه می توانید بیوتین biotin استفاده کنید. اگر علت ان خارجی است، بعد از هر کاری که انجام می دهید که ممکن است باعث خشک شدن ناخن ها شود، از لوسیون های مرطوب کننده برای ناخن استفاده کنید.


شیار دار شدن ناخن ها
ناخن,شیار ناخن

ممکن است متوجه شیارهای عمودی یا افقی روی ناخن های خود شده باشید. شیارهای عمودی معمولا در سنین بالا ظاهر می شوند و از نوک ناخن به انتهای ناخن یعنی قسمت کوتیکول cuticle کشیده می شود. از آنجایی که این شیارها با تغییرات دیگری از جمله تغییر رنگ همراه نیستند، بنابراین خیلی مشکل آفرین و بدخیم در نظر گرفته نمی شوند. از طرف دیگر خطوط افقی روی ناخن که Beau نامیده می شوند، نشان دهنده وجود یک مشکل جدی هستند.

در صورت مشاهده شیار روی ناخن های خود حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود. شیارهای عمودی روی ناخن نشان دهنده فقر آهن ناشی از کم خونی هستند، در حالیکه شیارهای افقی نشان دهنده وجود مشکل جدی تری مانند بیماری کلیه هستند که ممکن است رشد ناخن را تا زمان رفع مشکل متوقف کند.


علت تغییر رنگ ناخن ها چیست؟

زرد شدن ناخن ها
زرد شدن ناخن,ناخن

زردی ناخن ها هم یکی از رایج ترین اشکال تغییر رنگ ناخن است و معمولا دو عامل باعث زردی ناخن ها می شوند: عفونت یا واکنش به محصولی که برای ناخن خود استفاده می کنید، به عنوان مثال واکنش به لاک مورد استفاده تان.

ناخنی که به تازگی رشد می کند باید رنگ طبیعی و شفاف خود را داشته باشد. روش های درمانی زیادی برای رفع عفونت ناخن ها وجود دارد، از جمله روغن درخت چای یا مصرف ویتامین E. مولتی ویتامین نیز در رفع این مشکل موثر است.

در صورت زرد شدن ناخن ها می توانید هر یک از موارد نام برده را امتحان کنید و اگر زردی ناخن برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این زردی نشانه مشکل جدی تری باشد.


خطوط سیاه روی ناخن
خطوط سیاه روی ناخن

خطوط سیاه روی ناخن ها که خونریزی رگ ها splinter hemorrhage هم نامیده می شود، ممکن است چند بار روی ناخن مشاهده شوند. یکی از مهم ترین علل بروز آن وارد شدن ضربه به ناخن است، به عنوان مثال بسته شدن تصادفی در.

خطوط سیاه در نتیجه التهاب رگ های خونی در زیر ناخن بروز می کنند و به مرور زمان و با رشد ناخن رفع می شوند.


لکه های سفید روی ناخن
سفیدی ناخن,لکه های سفید روی ناخن

لکه های سفید پراکنده روی ناخن ها که معمولا در سنین مدرسه ظاهر می شوند، نشانه کمبود روی یا زینک است. معمولا 30 میلی گرم زینک در روز به مدت سه ماه لکه های سفید روی ناخن را برطرف می کند. دیگر علل احتمالی سفیدی روی ناخن عبارتند از:

  • واکنش حساسیتی
  • عفونت قارچی
  • آسیب دیدن ناخن

عدم وجود هلال سفید پایین ناخن یا ماهک ناخن lunula
ماهک ناخن

حتما هلال یا نیم دایره سفید پایین ناخن خود را دیده اید. این نیم دایره ماهک ناخن یا لانولا lunula نامیده می شود. اما همه افراد این سفیدی را در انتهای ناخن خود ندارند، نبود ماهک ناخن چه معنایی دارد؟ معمولا عدم وجود ماهک ناخن معنای خاصی ندارد و نگران کننده نیست و در واقع این بخش زیر پوست پنهان شده است. اما اگر قبلا لانولا را روی ناخن های خود مشاهده می کردید و به نظر می رسد که اکنون ناپدید شده، می تواند نشانه وجود یکی از مشکلات زیر باشد:

  • سوء تغذیه (کمبود آهن و کمبود انواع ویتامین ها و مواد معدنی)
  • افسردگی
  • کم خونی

اما اگر ماهک ناخن تان شروع به تغییر رنگ کرده و قرمز شده و این تغییر رنگ با هر یک از علائم زیر همراه است حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • سرگیجه
  • اضطراب
  • سبکی سر
  • افزایش یا کاهش وزن
  • هوس های غیر عادی

سایر مشکلات ناخن که باید مراقب باشید

یکی از رایج ترین شرایط جدی در ناخن ها پسوریازیس است که منجر به از هم پاشی ناخن می شود. کم کاری تیروئید منجر به ضعیف شدن و شکنندگی ناخن می شود.

برای هر گونه تغییر یا رشد غیر عادی در پایه ناخن باید به پزشک گزارش داده شود. به گفته دکتر نوریس برخی علائم نگران کننده مربوط به ناخن عبارتند از:

  • از هم پاشی ناخن
  • شیار دار شدن ناخن
  • تغییر رنگ ناخن
  • خطوط طولی و عرضی بر روی ناخن
  • تغییر ضخامت و بافت ناخن


سلامت ناخن علت احتمالی سایر نشانه ها
شکنندگی کم کاری تیروئید، کمبود آهن خستگی، کاهش وزن، اضطراب
نرم یا ضعیف قرار گرفتن بیش از حد در مقابل رطوبت یا مواد شیمیایی خستگی، اضطراب، التهاب پوست، تشنگی زیاد
زردی ناخن مشکلات تیروئید، پسوریازیس یا دیابت التهاب پوست، سوفل قلب، تعریق شبانه، خونریزی ناخن ها
شیار ناخن کمبود آهن و کم خونی (شیار عمودی)، بیماری کبد (افقی) اضطراب، کاهش وزن، التهاب پاها، ادرار زیاد؛ شیارهای افقی روی هر ناخن می تواند نشانه اوریون، بیماری تیروئید یا دیابت است
عدم وجود ماهک ناخن کم خونی، سوء تغذیه یا افسردگی خستگی، کاهش وزن، سرگیجه، هوس های غیر عادی، بینایی ضعیف
پوست پوسته شدن کمبود آهن، خستگی، رنگ پریدگی، تپش قلب
خطوط سیاه اندوکاردیت، ملانوم ناخن، پسوریازیس التهاب پوست، سوفل قلب، تعریق شبانه، خونریزی ناخن ها

 

چطور سلامت ناخن های خود را حفظ کنیم؟

دکتر نوریس در این باره توضیح می دهد: بدن ما هوشمند است، بنابراین زمانی که ویتامین ها و مواد معدنی در بدن کم می شود، ناخن ها و موهای ما این کمبود را نشان می دهد.

خوردن غذاهای متنوع معمولا تمام ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز ناخن ها را به بدن می رساند. برای شروع بهتر است با مولتی ویتامین شروع کنید، اما به یاد داشته باشید مصرف روزانه مولتی ویتامین برای بدن مضر است و هضم آن دشوار خواهد بود. هضم کپسول های مولی ویتامین برای بدن راحت تر است.

بیشتر بدانید : 8 شکل و ظاهر غیر متعارف ناخن ها معرف 8 مشکل بزرگ در سلامتی

بیشتر بدانید : برای رشد سریع ناخن ها چه باید کرد

بیشتر بدانید : مو و ناخن ها با این عادت های بد آسیب می بینند

بیشتر بدانید : بیماری های ناخن و آشنایی با ساختار ناخن

بیشتر بدانید : ناخن پا چه بیماری هایی را برملا می کند؟


تهیه و تترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ