درمان موهای خشک به چند روش خانگی
 داشتن موهای خشک مشکل بسیاری از خانم هاست، موی خشک علاوه بر اینکه به خوبی فرم نمی گیرد، زیبایی زیادی هم ندارد؛ در این مطلب چند نکته و روش برای درمان موهای خشک بیان می شوند

 درمان خشکی موها به روش خانگی

وقتی موهای تان خشک می شود، شکننده شده و آرایش و فرم دهی به آنها نیز سخت می شود. اما داشتن موهای خشک به معنای وجود مشکل جسمی و بیماری نیست و باید مشکل خشکی موها برطرف شود.

قرار گرفتن در معرض خورشید، مدل دار کردن موها با استفاده از گرما، رطوبت هوا، سیگار کشیدن و برخی عوامل دیگر می توانند منجر به بروز خشکی و آسیب دیدگی موها شوند. خبر خوب اینکه برای رفع خشکی موها می توانید اقداماتی انجام دهید که در ادامه به آنها اشاره می شود.

بیشتر بدانید : مراقبت های مختلف از موهای خشک،معمولی و چرب


1. برای درمان موهای خشک موها را کمی کوتاه و مرتب کنید

اگر موهایتان خیلی خشک است احتمالا لازم است آنها را کمی کوتاه و مرتب کنید. حتی اگر موهایتان خیلی بلند نباشند، شکاف های انتهای مو و موخوره باعث می شوند حالت دادن به مو سخت شده و موی شما خشک به نظر برسد.

با کوتاه کردن موها بخش های ناسالم مو دور ریخته شده و موی سالم و تازه رشد می کند.


2.  برای رفع موهای خشک ویتامین مصرف کنید
موهای خشک,موی خشک

می دانیم که برای تغذیه بدن خود به برخی ویتامین ها نیاز داریم، اما این ویتامین ها به طور مستقیم بر روی مو و ناخن هم تاثیر می گذارند. ویتامین A، ویتامین C، بیوتین biotin (که گاهی ویتامین H نامیده می شود) و مواد معدنی مانند آهن به حفظ سلامت موها کمک می کنند.

از آنجایی که ویتامین های پریناتال* prenatal حاوی تمام ویتامین های نامبرده هستند، برخی افراد از این ویتامین ها فقط به خاطر تاثیر آنها بر روی مو استفاده می کنند. به علاوه در حال حاضر بیشتر رایج است از مکمل هایی مصرف می شود که تنها حاوی بیوتین هستند تا به این ترتیب موها ظاهری زیباتر داشته باشند.

به هر حال بررسی هایی که اخیرا انجام شده اند، از تاثیر بیوتین بر روی موها خیلی حمایت نمی کنند. به علاوه ممکن است به دنبال مکمل های پروتئینی دریایی باشید که مشخص شده به سلامت موها کمک می کنند.

* قرص پریناتال prenatal : برای زنان در دوران بارداری و شیردهی طراحی شده است. این مولتی ویتامین حاوی ۱۳ نوع از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای دوران بارداری و شیردهی است و توصیه می‌شود از ماه چهارم بارداری تا پایان شیردهی از آن استفاده شود.

3.  به رژیم غذایی خود امگا 3 و آنتی اکسیدان اضافه کنید

مکمل های دریایی از نازک شدن موها جلوگیری می کنند و باعث درخشندگی بیشتر مو می شوند. برای رسیدن به نتیجه مشابه بدون مصرف مکمل، بهتر است میزان پروتئین دریایی موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهید. پروتئین هایی دریایی عبارتند از:

  • ماهی سالمون
  • صدف
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی تن
  • ساردین

تمام موارد نام برده حاوی پپتید peptide و امگا 3 هستند که به درخشنده تر شدن موها کمک می کنند.

به علاوه ممکن است لازم شود آنتی اکسیدان بیشتری نیاز داشته باشید تا با استرس اکسیداتیو* oxidative stress مبارزه کنید. استرس اکسیداتیو باعث می شود موها کهنه تر به نظر برسند. غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، عبارتند از:

•    گردو
•    لوبیا
•    بلوبری
•    کلم بروکلی
•    گوجه فرنگی


بیشتر بدانید : تاثیر فوق العاده امگا3 بر بدن


* استرس اکسیداتیو oxidative stress : همان پیروزی رادیکال های آزاد بر دفاع آنتی اکسیدانی بدن است و به نوعی به حمله های بیولوژیک به ارگانیسم بدن تعبیر می شود. به بیان دیگر، استرس اکسیداتیو عدم تعادل میان تولید رادیکال های آزاد و دفاع های آنتی اکسیدانی تعریف می شود.


4.  از شستن هر روز موها اجتناب کنید
موهای خشک,خشکی موها

شامپو می تواند کثیفی و عرق روی موها را برطرف کند، اما شامپو می تواند سبوم Sebum  موها را نیز از بین ببرد. سبوم چربی طبیعی موهاست که میزان مناسب آن باعث درخشندگی و زیبایی موها می شود. سبوم بیش از حد منجر به چرب شدن ظاهر موها می شود.

اما برای برطرف کردن سبوم بیش از حد لازم نیست هر روز موهای خود را بشویید. با شستشوی روز در میان موها می توانید موهایی تمیز و سالم تر داشته باشید. اگر موهای خشک دارید توصیه می شود شامپو مخصوص موهای خشک و یا شامپو بچه استفاده کنید. هر دوی آنها می توانند بدون اینکه سبوم مو را به طور کامل از بین ببرند، باعث تمیزی موها شوند.

بیشتر بدانید : چقدر شامپو به موهایم بزنم؟


5. از سشوار برای خشک کردن موها استفاده نکنید

بعد از حمام کردن استفاده از سشوار باعث می شود رطوبت زیادی در موها از بین برود و خشکی موها تشدید شود، به همین دلیل توصیه می شود به جای استفاده از سشوار برای خشک کردن موها، موهایتان را با حوله ببندید تا به مرور زمان خشک شود.

اگر قرار است با موی خیس بخوابید از پارچه ساتن بر روی بالشت خود استفاده کنید تا به این ترتیب از جذب آب موها به وسیله بالشت جلوگیری شود. بررسی ها نشان داده اند مرطوب نگه داشتن موها برای مدت طولانی به اندازه استفاده از سشوار برای موها آسیب رسان و مضر است.

بیشتر بدانید : سشوار کشیدن مو را یاد بگیرید


6. از روش های گرم کننده برای حالت دادن به موها استفاده نکنید
اتو مو,صاف کردن مو

ممکن است استفاده از دستگاه های گرم کننده برای فر کردن، صاف کردن یا حجیم کردن موها کار هر روز شما باشد. اما بهتر است بدانید استفاده مداوم از این دستگاه ها ممکن است عامل خشکی موها باشد.

بررسی هایی که قبل و بعد از استفاده از سشوار و سایر دستگاه های گرم کننده بر روی ساقه موها انجام شد نشان داده اند که این گرما به ساقه موها آسیب می زند. بنابراین اگر مجبور هستید با سشوار موهای خود را خشک کنید بهتر است سشوار حداقل 15 سانتیمتر از موها فاصله داشته باشد.


7.  دوش آب سرد بگیرید

استفاده از آب داغ در زمان دوش گرفتن باعث سوختن موها می شود. دوش گرفتن با  آب سرد مزیت های زیادی دارد و رشد سریع تر موها یکی از مزیت های آن است. در زمان حمام کردن بعد از اینکه به موهای خود شامپو زدید، به مدت یک تا دو دقیقه موهای خود را با آب خنک یا درجه حرارت پایین بشویید تا ساقه موها احیا شده و پوست سرتان هم بهبود پیدا کند.


8.  از روغن های ضروری برای موهای خود استفاده کنید
روغن طبیعی برای مو,چرب کردن مو

استفاده از روغن های طبیعی برای موها به عنوان یک درمان خانگی طرفداران زیادی دارد. تحقیقات زیادی در مورد تاثیر روغن های طبیعی بر روی موها انجام نشده، اما امتحان کردن آن هیچ ضرری ندارد. قبل از حمام کردن می توانید چند قطره روغن طبیعی را به انتهای موهای خود بزنید. برخی روغن هایی که می توانید استفاده کنید عبارتند از روغن نارگیل، روغن نعناع و روغن اسطوخدوس.

بیشتر بدانید : فواید روغن نارگیل برای پوست و مو

بیشتر بدانید : فواید اسطوخودوس و خواص روغن اسطوخودوس برای مو


9. برای محافظت از موها کلاه بپوشید

امواج ماوراء بنفش می توانند به پوست و همچنین ساقه موها آسیب بزنند. اگر دارای موی خشک هستید از قرار گرفتن موها در برابر این امواج اجتناب کنید. اگر موها در معرض این امواج قرار گرفته اند، استفاده از ژل آلوئه ورا به بهبود موها کمک می کند.


بیشتر بدانید : ناخن و موهای خشک و شکننده نشانه چیست؟

بیشتر بدانید : اصول و بهداشت مراقبت از مو

بیشتر بدانید : مو و روشهای مراقبت از آن

بیشتر بدانید : عصاره های گیاهی برای مراقبت از موها

بیشتر بدانید : مراقبت از مو در هنگام ورزش

بیشتر بدانید : نحوه مراقبت از پوست و مو در شنا


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ